Trykk på antikke dører i Japan

PUBLISERT: 1 desember 2015
OPPDATERT: 1 desember

japan_tempel_390px

Byōdō-in er et buddhistiskt tempel i nærheten av Kyoto i Japan. Det er en japansk nasjonalskatt og en verdensarv. Når fargen på dørerne til den mest kjente og eneste gjenlevende originalbygningen, Hōō-dō eller Phoenix Hall begynte å fade, lot templets øversteprest Monsho Kamii samle inn og teste fargene og bildene på dørene med digitale teknikker.

japan_gamledorer_390px
De gamle dørene

Etter ti år med testing ville øverstepresten så rekonstruere dørene ved hjelp av bildene som hadde blitt utviklet. Han kontaktet Agfa Graphics i Japan som benyttet en Anapurna 2050i storformat injketprinter for å trykke på det 400 år gamle treet som de nye dørene er lagd av. De var nødt til å utvikle en spesiell teknikk for å kunne trykke på dørene i og med at de ikke var flate, så de lagde et spesialverktøy med en 3D-printer. Et hvitt blekk ble også benyttet for å imitere de hvite delene på originaldørene.

De nye dørene
De nye dørene

Før dørene henges på plass på tempelet den 6. desember stilles de ut på Byōdō-intempelets museum.

Les videre

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx