Digitaltrykk i egen divisjon

PUBLISERT: 22 desember 2015
OPPDATERT: 22 desember

los04_web-390px

Knapt noen i landet kan matche tjenestespekteret til LOS Digital i Larvik. Nå ruster de seg for fremtidens marked med ny arbeidsflyt og fire nye digitalpresser. Xerox iGen5 blir arbeidshesten fremfor noen i de moderne produksjonslokalene.

Fire presser fra tre leverandører
Hver dag håndteres rundt 300 ordrer i produksjonssenteret som sto ferdig i februar 2015. Der er både produksjonsarealer, luftfuktighet og logistikk tilpasset krevende produksjon av alt fra plakater og gaveesker til eksklusive bildebøker og reklamemateriell som skiller seg ut i mengden. Det er vanskelig å tenke seg det digitaltrykkoppdrag som daglig leder Eirik Andersen og hans 28 medarbeidere må si nei til, og fra 2016 står bedriften enda sterkere rustet i kampen om oppdragene. Fire nye digitalpresser fra tre produsenter er på vei inn i produksjonslokalene, der det også er en omfattende storformatavdeling. Eirik Andersen forteller at grundige vurderinger ligger bak bedriftens kraftigste investeringsrunde noensinne.

Daglig leder i LOS Digital, Eirik Andersen, får ny maskinpark for digitaltrykk. – Vi har høye forventninger til Xerox iGen5, sier han.
Daglig leder i LOS Digital, Eirik Andersen, får ny maskinpark for digitaltrykk. – Vi har høye forventninger til Xerox iGen5, sier han.

– Vi vet hvilke oppdrag vi har og vi vet hvilke segmenter vi ønsker å vokse i. Digitaltrykkmaskinene fra Canon og HP anskaffes i første rekke for spesifikke oppdragstyper, mens Xerox iGen5 blir arbeidshesten som skal håndtere alle typer oppdrag og knapt få lov til å ta pause. Denne teknologien har vist seg driftssikker og stabil i vår produksjon, derfor var det enkelt å velge Xerox iGen5 til vår fremtidige produksjon. Det er en produksjonsmaskin med fleksibilitet til å håndtere et stort antall jobber av ulike typer hver dag, og vi flytter også vår eksisterende inline ferdiggjøringslinje fra CP Bourg over til denne. Slik får vi også nytte av tidligere investeringer, forteller Eirik.

LOS Digital flyttet inn i nye lokaler i februar i år. Her kommer snart fire presser fra tre produsenter inn.
LOS Digital flyttet inn i nye lokaler i februar i år. Her kommer snart fire presser fra tre produsenter inn.

Høye forventninger
LOS-sjefen legger ikke skjul på at de har høye forventninger til den nyeste generasjonen av Xerox iGen. – Det gjelder ikke bare til kvalitet og hastighet, men også til driftssikkerhet og oppetid. Vi tror én produksjonsmaskin vil kunne håndtere det meste av oppdragene som tidligere ble produsert i to iGen4-maskiner, men vil løpende vurdere behovet for å utvide. Oppetid er utvilsomt en kritisk faktor, og maskinen må kunne produsere nærmest kontinuerlig. Det er også spennende at det er klargjort et femte fargeverk, som vi vil ta i bruk etter hvert, sier han.

Automatikk og personlig service
Arbeidsflyten hos LOS Digital er nettopp oppgradert fra FreeFlow Process Manager til Freeflow Core, som vil benyttes gjennom hele produksjonen og til alle digitaltrykkmaskiner. Med rundt 70.000 oppdrag i året spiller arbeidsflyt og andre verktøy for automatisering en avgjørende rolle for å styre oppdragene og oppnå lønnsomhet. Hos LOS Digital har de benyttet Process Manager gjennom flere år. – Det er utvilsomt et verktøy som sparer oss for betydelig manuelt arbeid. Køene blir lagt opp slik at de eliminerer feil, samtidig som utnyttelsesgraden på papirformatet ivaretas. Dette verktøyet er helt nødvendig for at vi kan håndtere alle de små ordrene på en lønnsom måte, sier han.

Larvikbedriften tror på kombinasjonen av automatikk og personlig ”touch”. – Med en god kombinasjon av personlig service og ledende produksjonsløsninger kan vi leve opp til visjonen om å alltid ligge i forkant, oppsummerer Eirik Andersen hos LOS Digital. Der slipper de ikke oppdraget før det er levert, derfor eier de også sitt eget budbilselskap.

 

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324