Vi skriver stadig ut på papir

PUBLISERT: 22 desember 2015
OPPDATERT: 22 desember

Krav til juridisk gyldighet og manglende tiltro til teknologien gjør at papirdokumentet fremdeles spiller en sentral rolle i hjemmet

Til tross for den store utbredelsen av mobile enheter, sverger vi fortsatt til papirutskrifter. Over seks av ti (65 prosent) europeiske familier – både foreldregenerasjonen og den yngre, teknologiuavhengige garden – skriver ut dokumenter hjemme en gang i uken eller oftere. Og hele 12 prosent skriver ut daglig. Det avkrefter myten om at vi er på vei mot et papirløst samfunn. Offentlige dokumenter, som selvangivelser og skjemaer, samt skolearbeid og brev i forbindelse med skole eller jobb troner øverst på listen. Dette fremkommer i en ny undersøkelse blant 8 000 europeiske foreldre med barn i alderen 5 til 16 år som OnePoll har utført for Epson.

Foretrekker papir og stoler ikke på teknologien
I oktober i fjor var det for første gang flere aktive mobile enheter enn innbyggere i verden, ifølge data fra GSMA Intelligence. Til tross for dette svarer 40 prosent at de foretrekker en papirutgave fremfor elektroniske versjoner av viktige dokumenter som kontrakter og kjøpskvitteringer, ifølge Epson-undersøkelsen.

Undersøkelsen avdekker at vi ikke stoler helt og holdent på teknologien ennå. Over to tredjedeler (68 prosent) svarte at de vanligvis foretrekker å ha en utskrift av viktige dokumenter på grunn av tryggheten som er forbundet med papirformatet. Fire av ti (39 prosent) sier de er redde for at teknologien skal svikte.

Fysisk signatur og juridiske krav
Det rent praktiske spiller også en viktig rolle når folk velger å skrive ut dokumenter i stedet for å ha en elektronisk versjon. I mange land er det slik at viktige dokumenter fremdeles må være på papir. 40 prosent sier at de som regel skriver ut dokumenter fordi de må ha en fysisk signatur, mens 35 prosent oppgir at papirutgave er et juridisk krav. Dette illustrerer at mange europeiske organisasjoner fortsatt ikke er klare til å godta og behandle e-dokumenter og at en del statlige og lovmessige krav setter en stopper for e-dokumenter.

– Mange foretrekker fremdeles papir, selv om stadig flere har og bruker mobile enheter. Ofte stoler vi ikke på at teknologien fungerer. Vi foretrekker å ha en papirkopi i tilfelle vi mister mobildekningen eller batteriet går tomt. Dessuten er det et krav i mange land at viktige dokumenter må foreligge på papir. En ting er i alle fall sikkert, og det er at utskriften lever i beste velgående, sier markedssjef Solfrid Dyrrdal Liland i Epson Norge.

I forbindelse med undersøkelsen passer Epson selvsagt på å reklamere for deres EcoTank-serie som er utviklet for familier som skriver ut regelmessig. Skriverne reduserer utskriftskostnadene betraktelig takket være de medfølgende blekkbeholderne som gir tusenvis av sider og dekker to års forbruk for de fleste brukere.

Kilde: Undersøkelsen ble utført av OnePoll med et basisutvalg på 8 000 europeiske foreldre (Storbritannia, Spania, Tyskland og Italia) med barn i alderen 5 til 16 år.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_