Vi skriver stadig ut på papir

PUBLISERT: 22 desember 2015
OPPDATERT: 22 desember

Krav til juridisk gyldighet og manglende tiltro til teknologien gjør at papirdokumentet fremdeles spiller en sentral rolle i hjemmet

Til tross for den store utbredelsen av mobile enheter, sverger vi fortsatt til papirutskrifter. Over seks av ti (65 prosent) europeiske familier – både foreldregenerasjonen og den yngre, teknologiuavhengige garden – skriver ut dokumenter hjemme en gang i uken eller oftere. Og hele 12 prosent skriver ut daglig. Det avkrefter myten om at vi er på vei mot et papirløst samfunn. Offentlige dokumenter, som selvangivelser og skjemaer, samt skolearbeid og brev i forbindelse med skole eller jobb troner øverst på listen. Dette fremkommer i en ny undersøkelse blant 8 000 europeiske foreldre med barn i alderen 5 til 16 år som OnePoll har utført for Epson.

Foretrekker papir og stoler ikke på teknologien
I oktober i fjor var det for første gang flere aktive mobile enheter enn innbyggere i verden, ifølge data fra GSMA Intelligence. Til tross for dette svarer 40 prosent at de foretrekker en papirutgave fremfor elektroniske versjoner av viktige dokumenter som kontrakter og kjøpskvitteringer, ifølge Epson-undersøkelsen.

Undersøkelsen avdekker at vi ikke stoler helt og holdent på teknologien ennå. Over to tredjedeler (68 prosent) svarte at de vanligvis foretrekker å ha en utskrift av viktige dokumenter på grunn av tryggheten som er forbundet med papirformatet. Fire av ti (39 prosent) sier de er redde for at teknologien skal svikte.

Fysisk signatur og juridiske krav
Det rent praktiske spiller også en viktig rolle når folk velger å skrive ut dokumenter i stedet for å ha en elektronisk versjon. I mange land er det slik at viktige dokumenter fremdeles må være på papir. 40 prosent sier at de som regel skriver ut dokumenter fordi de må ha en fysisk signatur, mens 35 prosent oppgir at papirutgave er et juridisk krav. Dette illustrerer at mange europeiske organisasjoner fortsatt ikke er klare til å godta og behandle e-dokumenter og at en del statlige og lovmessige krav setter en stopper for e-dokumenter.

– Mange foretrekker fremdeles papir, selv om stadig flere har og bruker mobile enheter. Ofte stoler vi ikke på at teknologien fungerer. Vi foretrekker å ha en papirkopi i tilfelle vi mister mobildekningen eller batteriet går tomt. Dessuten er det et krav i mange land at viktige dokumenter må foreligge på papir. En ting er i alle fall sikkert, og det er at utskriften lever i beste velgående, sier markedssjef Solfrid Dyrrdal Liland i Epson Norge.

I forbindelse med undersøkelsen passer Epson selvsagt på å reklamere for deres EcoTank-serie som er utviklet for familier som skriver ut regelmessig. Skriverne reduserer utskriftskostnadene betraktelig takket være de medfølgende blekkbeholderne som gir tusenvis av sider og dekker to års forbruk for de fleste brukere.

Kilde: Undersøkelsen ble utført av OnePoll med et basisutvalg på 8 000 europeiske foreldre (Storbritannia, Spania, Tyskland og Italia) med barn i alderen 5 til 16 år.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz