Markedet mer stabilt for grafiske leverandører

PUBLISERT: 11 februar 2016
OPPDATERT: 21 mars

NOPA

Det er visse tegn til lysning for leverandører til grafisk bransje i Norge. – Vi opplever at nedgangen som har vært de siste 4-5 årene har stabilisert seg og flatet ut noe, sier Thor Gudmundsen, leder av Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL).

Han ser også at lav kronekurs medvirker til at det kommer oppdrag tilbake til norske bedrifter, men at det er en viss treghet i dette.

NGL ser at digitaltrykk øker og har tro på at det vil bli investert i digitale presser i 2016. Det er endel eldre utstyr både på offset trykk og ferdiggjøring ut i markedet, og noe av dette vil bli byttet ut, for å oppnå mer effektivisering og besparelse av kostnader. Bedre utnyttelse av programvare løsninger og utstyr, fra administrasjon til ferdig levert produkt er en klar trend, og nye løsninger tilbys til markedet.

-Stadig mer automatisering er nøkkelordet her. Vi ser også at at storformat print øker og at det vil investeres i denne type løsninger i 2016, sier Gudmundsen som også noterer seg at det er Drupa-år og at dette gir som regel en liten oppgang for leverandørene.

På grunn av endringer i organisasjonsstrukturen i grafiske bedrifter, vil service og tjenester fra leverandørene sin side vil bli mer og mer viktig for den norske grafiske industri.

-Hva har vært en viktigste saken for NGL det siste året?

-Det har vært å arbeide for å stoppe trenden med at trykksaker går ut av Norge, og fremme papiret som medium. Dette er også det viktigste i 2016. NGL har åpnet en Facebook side med navnet Grafisk Industri er Best i Norge. Denne siden vil vi utvikle til et godt forum for alle de som er glad i denne industrien, sier Thor Gudmundsen som har leder NGL siden 2007.

Norsk Grafisk Leverandørforening har 12 medlemmer. De representerer hele verdikjeden i grafisk industri fra ide/design, web2print, digital publisering til ferdig trykt distribuert produkt. Medlemsbedriftene har en betydelig kompetanse og har som målsetning å være rådgivere og partnere for de grafisk produksjons miljøene. Foreningen ble etablert så tidlig som i 1906, og er en interesseforening for leverandørene til den tradisjonelle norske grafiske industri, mediebedrifter og lignende. Foreningen arbeider for å være interesseorganisasjonen for alle de bedrifter som leverer varer og tjenester til den grafiske industri. Og arbeider for å fremme hele den norske grafiske industri i Norge.

 

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag