Lav kronekurs gir høyere papirpriser

PUBLISERT: 18 februar 2016
OPPDATERT: 18 februar

Lav kronekurs og virkningene av redusert produksjonskapasitet de siste 6- 8 årene gir økning i papirprisene. I februar i år øker prisen på hovedkvalitetene med 6-8 prosent.

I 2015 har papirprisene for hovedkvalitetene økt med 8-14 prosent fra produsentene. Mange millioner tonn i produksjonskapasitet er tatt ut av markedet. Det har medført en knapphet spesielt på ubestrøket papir i Europa, spesielt papir til kontor

SONY DSC

og grafisk offsetpapir.

Salgsdirektør Jarle Ussvær i Antalis Norge forklarer prisøkningen med at papir i Europa prises hovedsakelig ut fra Euro, mens masse/cellulose prises i dollar. –Når vi vet at Euro mot norske kroner har utviklet seg negativt med 14 prosent de siste 18 månedene så medfører det økte papirpriser for grossistene på godt over 20 prosewnt de siste 12-18 månedene, sier Jarle Ussvær.

Denne situasjonen har medført at grossistene har måttet ta 6-10 prosent av økningen på egne marginer. Det betyr igjen at grossistene har måttet ta 6-10% av økte papirpriser på egne marginer.

-I og med at det er knapphet på ubestrøket papir vil jeg ikke bli overrasket hvis det kommer nok en prisøkning på ubestrøket papir i 2016 på mellom 4-6%. På bestrøket papir er jeg mer tvilende til om det blir flere prisøkninger i år, sier Ussvær. Men, hvis norske kroner holder seg på dagens nivå mot Euro kan det ikke utelukkes en prisøkning også på bestrøket papir som er motivert av valutakursene.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324