Det er gjennomgående mer optimisme blant verdens grafiske ledere nå enn i 2015. Gjennom tre år har Drupa fulgt utviklingen i trykkmarkedet gjennom å intervjue nøkkelpersoner i 750 trykkerier fra hele verden.
Rapporten gjennomgår de 14 grunnleggende trykk-teknologiene, og ikke overraskende er det de digitale løsningene som har den største veksten. Hele 28 prosent er veksten for digitale arktrykk per år. Flexo vokser med åtte prosent, mens de øvrige teknologiene har en moderat eller negativ vekst.
Mens hoveddelen av trykkomsetningen fortsatt kommer fra konvensjonelle trykkmetoder, så er veksten i både mengde og verdi markant for digitaltrykk. Slik er det ikke i emballasjesektoren. Kun 13 prosent av de spurte forteller at de har mer enn 25 prosent av omsetningen fra digital produksjon.
Web-to-print ser ut til at ha stagnert. I 2014 hadde 24 prosent en web-to-print løsning. Dette tallet er 25 prosent i 2015. Det er kun i USA, at man har sett en fortsatt økning innen dette området. for dette område. (Print og Medier)