Norske Thinfilm: Intelligente etiketter til dagligvarer

PUBLISERT: 10 mars 2016
OPPDATERT: 10 mars

Det ser ut som en vanlig etikett som er klistret på butikkhyllen, men den byr på mange spennende muligheter for butikkansatte og forbrukerne. Det norske selskapet Thinfilm har utviklet en intelligent etikett som gjennom en mobilapp gir de handlende informasjon om varen og prisen – og du kjøper varen direkte via mobiltelefonen. Produktet vil vekke stor interesse hos de store butikkjedene- og ikke minst hos norske etikettprodusenter.

Det er svenske DN som bringer nyheten om den nyutviklede etiketten. Chandrasekhar Durisety på Thinfilm viser journalisten en plastfilm som skjuler mye informasjon.

Thinfilm har sin teknologiske utviklingsavdeling i Linköping i Sverige, mens de mer forbrukerorienterte løsningene blir til i i San José i California. Selskapet samarbeider om denne typen etiketter med Tata Consulting Services, som er blant de ti største it-konsulentselskapene i Verden.

På den tynne filmen sitter ett lite kretskort, som ikke er laget av kisel men trykt med digitalt blekk. Kretskortet kan lagre en viss mengde informasjon, nok til at koder gjør det mulig med en sikker oppkobling med en app på mobiltelefonen til en nettside hvor all informasjon finnes- også handlekurven.

For forretningsinnehaverne betyr løsningen at etiketten leses av på mindre enn ett hundredels sekund, og at den er umulig å endre. På denne måten kan de store butikkjedene endre prisene på varene samtidig over hele landet – på nettsiden. Bare her er det store ressurser å spare.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324