Norske Thinfilm: Intelligente etiketter til dagligvarer

PUBLISERT: 10 mars 2016
OPPDATERT: 10 mars

Det ser ut som en vanlig etikett som er klistret på butikkhyllen, men den byr på mange spennende muligheter for butikkansatte og forbrukerne. Det norske selskapet Thinfilm har utviklet en intelligent etikett som gjennom en mobilapp gir de handlende informasjon om varen og prisen – og du kjøper varen direkte via mobiltelefonen. Produktet vil vekke stor interesse hos de store butikkjedene- og ikke minst hos norske etikettprodusenter.

Det er svenske DN som bringer nyheten om den nyutviklede etiketten. Chandrasekhar Durisety på Thinfilm viser journalisten en plastfilm som skjuler mye informasjon.

Thinfilm har sin teknologiske utviklingsavdeling i Linköping i Sverige, mens de mer forbrukerorienterte løsningene blir til i i San José i California. Selskapet samarbeider om denne typen etiketter med Tata Consulting Services, som er blant de ti største it-konsulentselskapene i Verden.

På den tynne filmen sitter ett lite kretskort, som ikke er laget av kisel men trykt med digitalt blekk. Kretskortet kan lagre en viss mengde informasjon, nok til at koder gjør det mulig med en sikker oppkobling med en app på mobiltelefonen til en nettside hvor all informasjon finnes- også handlekurven.

For forretningsinnehaverne betyr løsningen at etiketten leses av på mindre enn ett hundredels sekund, og at den er umulig å endre. På denne måten kan de store butikkjedene endre prisene på varene samtidig over hele landet – på nettsiden. Bare her er det store ressurser å spare.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Stibo Complete kjøper Aller Tryk

Stibo Complete kjøper Aller Tryk i Taastrup ved København. Avtalen innebærer at Stibo overtar produksjonen av Aller Medias magasiner og ukeblader i hele Skandinavia.
Aller-Trykk

Mutoh lanserer vannbasert rulleprinter med UV-teknologi

Denne printeren, som først ble vist på Drupa 2024 er nå tilgjengelig gjennom Mutohs distributører og partnere i Europa.
mutoh

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek