Det ser ut som en vanlig etikett som er klistret på butikkhyllen, men den byr på mange spennende muligheter for butikkansatte og forbrukerne. Det norske selskapet Thinfilm har utviklet en intelligent etikett som gjennom en mobilapp gir de handlende informasjon om varen og prisen – og du kjøper varen direkte via mobiltelefonen. Produktet vil vekke stor interesse hos de store butikkjedene- og ikke minst hos norske etikettprodusenter.
Det er svenske DN som bringer nyheten om den nyutviklede etiketten. Chandrasekhar Durisety på Thinfilm viser journalisten en plastfilm som skjuler mye informasjon.
Thinfilm har sin teknologiske utviklingsavdeling i Linköping i Sverige, mens de mer forbrukerorienterte løsningene blir til i i San José i California. Selskapet samarbeider om denne typen etiketter med Tata Consulting Services, som er blant de ti største it-konsulentselskapene i Verden.
På den tynne filmen sitter ett lite kretskort, som ikke er laget av kisel men trykt med digitalt blekk. Kretskortet kan lagre en viss mengde informasjon, nok til at koder gjør det mulig med en sikker oppkobling med en app på mobiltelefonen til en nettside hvor all informasjon finnes- også handlekurven.
For forretningsinnehaverne betyr løsningen at etiketten leses av på mindre enn ett hundredels sekund, og at den er umulig å endre. På denne måten kan de store butikkjedene endre prisene på varene samtidig over hele landet – på nettsiden. Bare her er det store ressurser å spare.