Adobe melder om en rekke nyheter innen digitalmarkedsføring, inkludert et nytt samarbeidsnettverk for verdens ledende merkevarer, et nytt partnerskap med målingsspesialisten comScore, nye algoritmiske funksjoner og avanserte anbefalingsfunksjoner for TV-distribusjon.
Markedsføring rettet mot forbrukere som veksler mellom digitale enheter – f.eks. fra PC’en på kontoret via smarttelefonen på toget til nettbrettet hjemme, har til nå vært en utfordring for merkevarer som ønsker å skape personlig og målrettet markedsføring.
Under den årlige markedsføringskonferansen Adobe US Summit i Las Vegas, hvor over 10.000 markedsførere fra hele verden deltar og toppledere og kjendiser som Alma Derricks (Cirque Du Soleil), Richard Dickson (Mattel) og George Clooney (skuespiller & forkjemper) er foredragsholdere, lanserer Adobe en rekke nyheter innen digital markedsføring.
Nytt partnerskap sikrer bedre målinger
Adobe inngår et strategisk partnerskap med målingsspesialisten comScore. Samarbeidet vil bl.a. gjøre det enklere for innholdsleverandører og annonsører å måle kundeatferd og informasjon som f.eks. antall videoavspillinger, hvor lenge forbrukeren har sett innholdet og i hvilken grad innholdet genererer samhandling. Det betyr at annonsører kan planlegge og optimalisere sine digitale kampanjer med mer målrettede annonser på tvers av TV og andre digitale kanaler.
– Samtidig kan mediehus utnytte disse opplysningene til å forutsi hvordan deres innhold vil fungere på tvers av plattformer og målgrupper, sier Imran Afzal, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.
Adobe lanserer også en rekke nye algoritmiske funksjoner i Marketing Cloud. På bakgrunn av store datamengder kan de anbefale og foreslå de mest effektive emnelinjene til e-poster og velge ut de mest virkningsfulle bildene til digitale kampanjer målrettet mot ulike forbrukere og på tvers av ulike berøringspunkter med kunden.
Dropbox integreres med Acrobat Reader for Android
Dropbox blir nå integrert med Acrobat Reader for Android. Høsten 2015 inngikk Adobe et samarbeid med Dropbox om å forenkle og effektivisere håndtering av PDF-dokumenter. Nå utvider Adobe integrasjonen med Dropbox, til glede for mer enn 300 millioner brukerne som har installert Acrobat Reader på sine Android-enheter.
Nyheten kommer i kjølvannet av en rekke integrasjonsoppdateringer for Dropbox-brukere med iOS-enheter, og omfatter også Acrobat DC og Acrobat Reader desktop-applikasjoner.
– I løpet av få måneder har flere millioner brukere av mobile Acrobat Reader koblet denne opp mot sin Dropbox-konto. Over 18 milliarder PDF-filer er lagret i Dropbox, og vi håper Android-brukere ønsker de nye mulighetene velkommen, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef i Adobe.