Agfa investerer i grafisk bransje

PUBLISERT: 7 april 2016
OPPDATERT: 7 april

Agfa satser 2En trykkplate som reduserer inntaket og har lengre holdbarhet. Forbedret arbeidsflyt med muligheten til å legge inn sikkerhetsdetaljer i prepress. Det skybaserte systemet Eversify for mobil publisering og nye store steg for å forbedre kvaliteten og produktiviteten i storformat. Det er noe av det som Agfa har med seg til Drupa når messen åpner 31. mai.

Selv om bransjen blir mindre, så er det fortsatt en meget stor industri. Derfor fortsetter Agfa å legge store penger på forskning og utvikling innen vår bransje. De gjør det ikke for å være snille – den grafiske bransjen  er en meget bra bransje for Agfa å være i. Med en omsetning på 12,7 milliarder kroner i den grafiske delen, så klarte Agfa i fjor å genere et resultat på nesten 900 millioner kroner.

-Fortsatt er det 2,7 milliarder mennesker som leser en dagsavis. Det totale opplaget er på 680 millioner aviser, sier Joan Vermeersch som har ansvaret for prepress i Agfa Graphics. Det er lett å glemme.

Agfas tre mål

agfa satser– I Agfa arbeider vi for tiden med tre mål, sier Stefaan Vanhooren, som er sjef for hele Agfa Graphics.

– Det første er at våre produkter, soft- og hardware – skal være forstevalget innen prepress for offset. Det andre er av være en av de tre største aktørene innen storformat for skilt og display (I dag ligger Agfa på syvendeplass). Det tredje er å være en av de ledende aktørene innen industrielt blekktrykk og mobil publisering.  Det sistnevnte kan synes overraskende, men Agfa har sett en måte å hjelpe dagspressen på. Deres mobile løsning heter Eversify og den arbeider tett samme med Apogee arbeidsflyt som fører frem til det trykte produktet. Men Eversify havner aldri i trykk. Det er en skybasert løsning som er fullt og helt basert på mobil publisering,

Intelligent emballasje og sikkerhetsløsninger, industrielt trykk og mobil publisering er områder hvor Agfa forsker og investerer for at de i fremtiden kan utvide sitt tilbud, fastslår Stefan Vanhooren. En rekke nye produkter finnes allerede på disse områdene.

Fiolette plater

Til tross for stor satsing innenfor blekk og nye trykkmetoder, så er trykkplater fortsatt ryggraden i det som Agfa tilbyr. Tradisjonell førtrykk med arbeidsflyt, trykkplater og ctp står for fire av dem inntekts-kroner

– Utviklingen går hele tiden videre når det gjelder kjemifrie plater, sier Joan Vermeerch. Nå kan de brukes til betydelige høyere opplag. Men den kanskje viktigste forbedringen er at vi har fått til en høyere kontrast i platen, slik at det er lettere å bedømme visuelt resultatet før den settes i pressen og et  skarpere og tydeligere trykk fremstår reaskere på papiret.

‘– Hvis man er villig til å fremkalle og arbeide med termiske plater, så kan man i stedet satse på den nye Energy Elite Eco platen som mestrer opplag på inntil 600 000 trykk.. Den brukes sammen med Avalon N8-90 platesetter som skal gi den raskeste og høyeste kvaliteten i markedet, sier Joan Vermeersch.

Det blir mye spennende å se på Agfas område på årets Drupa. Vi vil omtale flere nye produkter i de kommende nyhetsbrevene.

 

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Mutoh lanserer vannbasert rulleprinter med UV-teknologi

Denne printeren, som først ble vist på Drupa 2024 er nå tilgjengelig gjennom Mutohs distributører og partnere i Europa.
mutoh

Summa introduserer vinylkutter til DTF-applikasjoner

Den nye S Class 3-DTF er designet for å forhindre riper eller rullemerker som vanligvis oppstår ved transport av PET-film.
Summa-DTF-cutter

20.000 dupleks B1-ark i timen med inkjet

HP lanserer to nye rull-til-rull inkjetpresser. PageWide Press T4250 HDR og PageWide Web Press T500M HD som vil øke trykkerienes muligheter for vekst i høyvolumsproduksjon.
HP-PageWide-T500M-HD_factory_front_3-1-beskuren

Siste nytt

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek