Adobe lanserer nye løsninger for mer persontilpasset og engasjerende annonsering – og bedre måling og rapportering av effekt.
Adobe introduserer en rekke nye muligheter i Adobe Media Optimizer, selskapets løsning for programmatiske annonsekjøp. Blant nyhetene er muligheten for enklere å kunne lage kreativt, datadrevet reklameinnhold med persontilpassede budskap og tilbud som engasjerer.
Nyhetene, som presenteres på Adobe Summit i London – Europas største konferanse innen digitalmarkedsføring, inkluderer bl.a. forbedret støtte for videoannonsering, geodata og mobile brukere og tettere integrasjon med resten av Adobe Marketing Cloud, selskapets helhetlige løsningsportefølje for digitalmarkedsføring.
– Forbrukerne har skyhøye forventninger til online-opplevelser og et klart flertall foretrekker skreddersydd reklame basert på personlige preferanser. Forbedringene i vår Marketing Cloud-portefølje har som mål å imøtekomme dette og hjelpe virksomheter med å skape unike reklameopplevelser på tvers av digitale berøringspunkt, sier Håkan Cedéll, nordisk ansvarlig for Adobe Media Optimizer.
Nyheter i Adobe Media Optimizer:
- Relevant innhold: Merkevarer må i dag utvikle og levere effektivt kreativt innhold i sanntid, noe som er tidkrevende og kostbart. Nye funksjoner i Marketing Cloud sikrer mer personlig tilpasning. F.eks. kan en virksomhet i stedet for å gi et standardtilbud til en som nettopp har sjekket flypriser på nettet, presentere vedkommende en tilpasset annonse om gratis seteoppgradering og prioritet ved innsjekking.
- Videoannonsering: Ny støtte for videoannonser lar virksomheter kjøpe og optimalisere både standardvideoer på nettet og på plattformer som Facebook. Integrasjon til andre løsninger i Marketing Cloud gir også forbedret oversikt over videoannonsenes effekt, med mer presis segmentering for å nå utvalgte målgrupper.
- Mobilsegmentet: Forbrukere blir stadig mer selektive ved valg av apper, noe som gjør anskaffelsesinnsatsen enda viktigere. Nye integrasjoner tilbyr en komplett oversikt over hele kundereisen; fra appen installeres til bruk og konverteringer. Informasjonen kan brukes til å nå potensielle kunder, drive frem nedlastinger med mer persontilpassede annonser og mer optimaliserte kampanjer.
- Stedsinformasjon: Med geografisk lokalisering kan annonseinnholdet tilpasse ytterligere. Ved å utnytte geodata kan bud på søkeannonsevisninger tilpasses og justeres i sanntid basert på sannsynlig konvertering for utvalgte lokasjoner. Banner- og sosiale medie-annonser vil fortsette å bruke geodata fra medieselskaper for å levere mer relevante annonser.
- Bedre rapportering: Tett integrasjon med analyseverktøy sikrer presis måling av annonsenes effekt og resultatrapportering på tvers av organisasjoner. Via visnings- og klikkbaserte målinger får annonsører, på tvers av kanaler, i sanntid oversikt over kundereaksjoner, slik at kampanjer kan tilpasses og optimaliseres.