Grafisk bransje i Sverige trenger årlig 300 nye medarbeidere

PUBLISERT: 19 mai 2016
OPPDATERT: 21 mars

Arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen i Sverige har i løpet av våren gjennomført en spørreundersøkelse blant sien medlemsbedrifter for å sjekke ut rekrutteringsbehovet. Uhenrik-smedmarkndersøkelsen viser at behovet for nye medarbeidere vil ligge rundt 300 per år.

Halvparten av de 300 vil bli rekruttert til nye tjenester. Det vil si at det er stillinger som ikke eksisterer i dag. Undersøkelsen viser også hvilke yrkeskategorier og utdanningsnivåer som kommer å bli etterspurt fremover- og hva som skaper behovet.

I en melding kommenterer Henrik Smedmark, ansvarlig for kompetanseutvikling resultatet:

-Det er påtagelig at selskapene styrker funksjonærsiden. Stort fokus legges på ny kompetanse og nye tjenester. Det er også interessant at det ikke finnes et like stort teknikkfokus i den grafiske bransjen som i andre industrisektorer. Når det gjelder kompetansekravene for fagarbeidere, er spredningen mye store. Mange er forberedt på å utdanne sine medarbeidere selv.

 

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Motvind for Metsä Board som håper på økt etterspørsel etter kartong

Metsä Board gikk med et tap på 800 000 euro i andre kvartal (april-juni 2024). Selskapet tror imidlertid at leveransene av kartong vil øke litt sammenlignet med slutten av fjorårets sommer.
Metsa

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx