Bransjesjefens første Drupa

PUBLISERT: 2 juni 2016
OPPDATERT: 2 juni

Magnus og ricohHva kan Drupa sammenlignes med- et OL for grafisk bransje? Alle leverandører som betyr noe har sin egen stand. Nyhetene kommer tett som hagl. Bransjefolk fra hele verden strømmer til for å se inn i fremtiden. Bransjesjef Magnus Thorkildsen fra Grafisk bransjeforening er der for første gang.

–Jeg er slått av mangfoldet. Vi får inntrykk av en gigantisk innovativ industri, sier Magnus Thorkildsen. Han skal kun være en dag på Drupa, men har fått med seg noen sentrale utstillinger. Blant annet Ricoh og HP er besøkt.

Det er rundt 300 bransjefolk fra Norge som skal besøke Drupa mellom 31. mai og 10. juni.

-Et hovedinntrykk etter å ha vandret rundt litt i noen haller, er at vi fremover får en sterkere satsning digitalt – og en utvikling innenfor inkjet, sier Magnus Thorkildsen.

-Har du truffet noen av bransjeforeningens medlemmer?

-Jeg har nok for kort tid her. Med over 300 000 besøkende så er det ikke så lett å treffe på våre medlemmer her nede.

Drupa har vært arrangert hvert fjerde år- nå skal det bli Drupa hvert tredje år.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324