Adobe: En av to norske virksomheter opererer uten signerte kontrakter

PUBLISERT: 16 juni 2016
OPPDATERT: 16 juni

 

Adobe - Anne AndreassonFlertallet av virksomhetene i Norge arbeider med kunder eller leverandører uten signert kontrakt. For 40 prosent av disse er dette regelen snarere enn unntaket. Færre enn 1 av 10 signerer alle kontrakter digitalt.

Dette fremgår av en ny undersøkelse utført av YouGov for Adobe, som gjennom Document Cloud-tjenesten Adobe Sign tilbyr heldigital dokumentsignering til det globale bedriftsmarkedet.

54 prosent av de norske respondentene i undersøkelsen svarer at deres virksomhet mangler signerte kontrakter med en eller flere av sine kunder eller leverandører. En fjerdedel (24 %) av disse svarer at virksomheten mangler signerte kontrakter med nesten alle (over 80 %) av sine forretningspartnere.

Tillitskultur

Undersøkelsen viser at det er en sterk tillitskultur blant virksomhetene. I Norge oppgir 40 prosent av de som mangler signerte avtaler at de anser dette som unødvendig fordi de stoler på kunden eller leverandøren. 28 prosent begrunner manglende signerte kontrakter med at de har muntlige avtaler, 17 prosent med at forretningspartnerne er for små og 6 prosent med at de enes ved å ta partnerne i hånden.

– Vi er overrasket over at så mange profesjonelle gjør forretninger uten signert kontrakt som sikrer dem juridisk mot tvil om betingelser. Det kan være enkelt og fristende å gjøre avtaler muntlig, men risikoen for misforståelser, tvister, mislighold og konflikter er langt større, sier Anne Andreasson, nordisk Document Cloud-spesialist i Adobe.

Digitale kontraktsinker

Andelen som oppgir å bruke heldigital kontraktsignering er også lav. En fjerdedel (26 %) av de norske respondentene i undersøkelsen svarer at deres virksomhet aldri bruker det. Halvparten oppgir at den bruker det ved færre enn 50 prosent av kontraktene. Bare 9 prosent er konsekvente og signerer alle sine kontrakter digitalt.

Dette til tross for at nesten halvparten av respondentene (46 %) ikke ser noen hindringer for å bruke digital kontra manuell signering. En av fire (24 %) sier de foretrekker å bruke penn og papir.

– Med økende digital samhandling trodde vi også at langt flere i et ellers IT-modent Norge nå brukte tilgjengelig teknologi for heldigital kontrakthåndtering. Med dagens løsninger går det nesten like raskt å signere en digital kontrakt som å sende en SMS. Og undersøkelser viser at man kan spare ca. 300 kroner per operasjon – i tillegg til mye tid – ved å bruke digitale signaturer, sier Andreasson.

Ukjent med nye EU-regler

6 av 10 (59 %) norske respondenter svarer at de ikke vet eller er usikre på hva den nye EU-lovgivningen – eIDAS-loven som trer i kraft 1. juli i år, vil bety for virksomhetens bruk av e-signatur.

Om undersøkelsen

Den nordiske undersøkelsen er gjennomført av analyseselskapet YouGov på vegne av Adobe. Det er i perioden 13. – 20. mai 2016 totalt gjennomført 2002 intervjuer i Norge, Danmark, Sverige og Finland. De norske tallene bygger på 175 CAWI-intervjuer med nordmenn over 18 år, alle involvert i kontrakthåndtering ved sitt arbeidssted. 28 av de norske respondentene arbeider i virksomheter med over 100 ansatte, 10 i virksomheter med 50 -100 ansatte, 30 i virksomheter med 10-49 ansatte og 103 i virksomheter med 1-9 ansatte.

 

Les videre

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserte like før påske lansering av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet.
hp123

Xeikons Lion tar digitaltrykket videre

Xeikon har lansert Lion LX3000, en ny digital etikettpresse med et nytt kontrollsystem som gir høy produktivitet og etikettkvalitet med god ytelse.
Xeikonz

DTG-printer lanseres for myke trykk på sportstøy

Ricoh ønsker å fylle et hull i markedet med sin nye DTG-skriver for polyestertrykk.
rioch-dtg

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1