To ble til en da Skilltryck valgte ny digitalpresse

PUBLISERT: 16 august 2016
OPPDATERT: 16 august

HP-Indigo-5500Da Martin Holmberg skulle investere i en ny digitalpresse gjennomførte han en ordentlig markedsanalyse. Bare to digitale presser besto kravene til kvalitet og kapasitet. Seieren gikk til HP Indigo 5500.

Skilltryck AB noen mil sør for Jønkøping har levert tradisjonelt arktrykk til bygden i over 80 år. Trykkeriet har vært en familiebedrift i to omganger, nå sist i familien Holmbergs eie, de tok over for 19 år siden.
– Vi har virket lokalt og trykt mye småplukk opp til middels store opplag. De siste årene har vi utvidet vårt marked mot sør-Sverige, forteller Martin Holmberg, eier og daglig leder hos Skilltryck.

Akkurat som mange andre har Martin sett en forandring i markedet de siste årene. Kundetypene har blitt flere, forutsigbarheten dårligere og fremfor alt har opplagene sunket.
– Vi jobber mye med utsendelser av ulike slag, og merker at kundene oftest velger å trykke i mindre opplag for å se om det funker, deretter gjør man små justeringer og trykker et nytt, lite opplag.

For å møte kundenes nye behov kjøpte Martin et digitaltrykkeri i Gnosjø for tre år siden. Med på kjøpet fikk han to Canon-maskiner som har stått og kjørt i tre år. Nå har begge gjort sitt og skal kasseres, noe som gjorde at Martin begynte å se seg om etter erstatninger allerede i vinter.
– Vi er et lite trykkeri som må snu og vende på budsjettet og jeg er teknisk interessert, derfor tok jeg en ordentlig gjennomgang av markedet.

Martin valgte ut seks, sju ulike leverandører og gjennomgikk maskinene ordentlig. Han bedømte trykkvalitet, maskinenes funksjonalitet og pris. deretter foretok han en sammenlikning der han vektet maskinene i henhold til prinsippet 50 prosent funksjonalitet og 50 prosent pris. Trykkvaliteten var ikke forhandlingsbar, det var beste kvalitet som gjaldt.
– Det var bare to maskiner som klarte den kvaliteten og den kapasiteten jeg søkte etter. Det var HP Indigo og Xerox iGen.

Valget falt til slutt på HP Indigo 5500 av to grunner. Med HP Indigo er mulighetene for ferdiggjøring bedre og dessuten avgir den betydelig mindre varme.
– Mye varme betyr at maskinen drar mye strøm, dessuten trengs den å kjøles ned, noe som ytterligere drar strøm.

HP Indigon er allerede installert og har gått i et par måneder. Den er stabil og har fungert veldig bra, sier Martin.
– Vi hadde mindre trøbbel ved installasjonen enn jeg hadde forventet. Det var bare noen småfeil som vi lett løste.

Med HP Indigo har Skilltryck i dag et høyere brytningspunkt for digitaltrykk enn tidligere, men den største fordelen, ifølge Martin, er den høyere kvaliteten.
– HP Indigo har en teknikk med flytende farger som kalles digital offset og faktum er at resultatet er veldig likt vanlig offsettrykk. I dag kan jeg ta inn jobben og legge den i den maskinen hvor jeg tjener mest penger. Kunden opplever ingen forskjell, det blir samme kvalitet hver gang, mener Martin.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324