Canon øker sine markedsandeler innen B2B

PUBLISERT: 17 august 2016
OPPDATERT: 21 mars
Magnus Blegen
Magnus Blegen, markedsdirektør i Canon Norge er fornøyd.

Nylig publiserte tall fra analyseselskapene InfoSource og DMR viser at Canon etter første halvår i 2016 igjen er klar markedsleder, med økende markedsandeler innen bedriftsmarkedet for MFP*.

I mer enn 14 år har Canon vært markedsleder i det norske markedet og samtidig nær doblet sin omsetning innen bedriftsmarkedet. Med en årlig omsetning tett opp under en milliard kroner omsetter Canon alene for like mye som de tre nærmeste konkurrentene innen bedriftsmarkedet for MFP til sammen.

I følge analysebyrået DMR har Canon en markedsandel på over 26 % i første halvår. Som i 2015 gjør Canon igjen et knallsterkt Q2 i 2016, med over 30 % markedsandel.

– Andre kvartal viser en økende distanse mellom Canon, som klar markedsleder, og de nærmeste konkurrentene våre. Samtidig er konkurransen hard, og kundene stiller store krav til oss som leverandør og den teknologien vi leverer. Andre halvår lanserer vi helt ny teknologi innen utskrift- og dokumenthåndtering, og skal jobbe hardt for å fortsette å ta markedsandeler. For Canon Norge er samtidig det viktigste suksesskriteriet at vi gjør våre kunder mer effektive og lønnsomme – og vi tror at vår sterke salgskultur er et viktig bidrag til at dette faktisk skjer, sier Magnus Blegen, markedsdirektør i Canon Norge.

*Bedriftsmarkedet for MFP er her definert som det markedet som markedsanalyseselskapene referer til som «Copier» – hvilket i hovedsak omfatter større multifunksjonelle printere med serviceavtale.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324