Ny undersøkelse: Avisreklame står stadig sterkt

PUBLISERT: 17 august 2016
OPPDATERT: 21 mars
Ny undersøkelse viser at avisleserne vier mediet full oppmerksomhet, i motsetning til andre medier.
Ny undersøkelse viser at avisleserne vier mediet full oppmerksomhet, i motsetning til andre medier.

I dagens medievirkelighet kan det være vanskelig for annonsører å fange forbrukernes oppmerksomhet. Mulighetene er mange, både offline og online, på store og små skjermer, ute og hjemme – men forbrukernes tid blir naturligvis fordelt forskjellig mellom de mange plattformene.

Nå viser et nytt studium at avisreklame er den type reklame som holder best på forbrukernes oppmerksomhed, skriver printpower.eu. Studiet ’The Battle for attention’ er foretatt i Storbritannia av PwC, som har fått 7.770 svar som gir innsikt i 15 forskjellige medietyper.

Av Christian Bendix, redaktør, Grakom

Avisreklamene er ifølge studiet effektive, når det gjelder å holde lesernes ’solo-oppmerksomhet’, hvilket betyr at oppmerksomheten kun er på det ene mediet. Nettop fordi informasjonskanalene er så mange, bruker mange forbrukere flere medier på en gang, som så må dele på oppmerksomheten. Radioen står kanskje på mens de leser et blad; de bruker telefonen mens de ser TV; eller de shopper på nettbrettet mens de får reklame på siden av skjermen. Dette kaller PwC for ’delt oppmerksomhet’.

Avisreklame scorer høyt fordi avislesere ofte fokuserer hele deres oppmerksomhet på det ene mediet. Det gir annonsørene ’solo-oppmerksomhet’, og det har en høy verdi, skriver printpower.eu.

Printpower siterer administrerende direktør for et av verdens største reklamebyrå WPP, Martin Sorrell, som tidligere har gitt uttrykk for at avisreklamer bør falle i pris i takt med at folk bruker mindre og mindre tid med avisen. Denne holdningen har han nylig endret. Det handler ikke kun om hvor mange mennesker en annonsør når ut til, men også om kvaliteten på kontakten med forbrukeren.

Les mer om undersøkelsen her.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1