I dagens medievirkelighet kan det være vanskelig for annonsører å fange forbrukernes oppmerksomhet. Mulighetene er mange, både offline og online, på store og små skjermer, ute og hjemme – men forbrukernes tid blir naturligvis fordelt forskjellig mellom de mange plattformene.
Nå viser et nytt studium at avisreklame er den type reklame som holder best på forbrukernes oppmerksomhed, skriver printpower.eu. Studiet ’The Battle for attention’ er foretatt i Storbritannia av PwC, som har fått 7.770 svar som gir innsikt i 15 forskjellige medietyper.
Av Christian Bendix, redaktør, Grakom
Avisreklamene er ifølge studiet effektive, når det gjelder å holde lesernes ’solo-oppmerksomhet’, hvilket betyr at oppmerksomheten kun er på det ene mediet. Nettop fordi informasjonskanalene er så mange, bruker mange forbrukere flere medier på en gang, som så må dele på oppmerksomheten. Radioen står kanskje på mens de leser et blad; de bruker telefonen mens de ser TV; eller de shopper på nettbrettet mens de får reklame på siden av skjermen. Dette kaller PwC for ’delt oppmerksomhet’.
Avisreklame scorer høyt fordi avislesere ofte fokuserer hele deres oppmerksomhet på det ene mediet. Det gir annonsørene ’solo-oppmerksomhet’, og det har en høy verdi, skriver printpower.eu.
Printpower siterer administrerende direktør for et av verdens største reklamebyrå WPP, Martin Sorrell, som tidligere har gitt uttrykk for at avisreklamer bør falle i pris i takt med at folk bruker mindre og mindre tid med avisen. Denne holdningen har han nylig endret. Det handler ikke kun om hvor mange mennesker en annonsør når ut til, men også om kvaliteten på kontakten med forbrukeren.
Les mer om undersøkelsen her.