Ny undersøkelse: Avisreklame står stadig sterkt

PUBLISERT: 17 august 2016
OPPDATERT: 21 mars
Ny undersøkelse viser at avisleserne vier mediet full oppmerksomhet, i motsetning til andre medier.
Ny undersøkelse viser at avisleserne vier mediet full oppmerksomhet, i motsetning til andre medier.

I dagens medievirkelighet kan det være vanskelig for annonsører å fange forbrukernes oppmerksomhet. Mulighetene er mange, både offline og online, på store og små skjermer, ute og hjemme – men forbrukernes tid blir naturligvis fordelt forskjellig mellom de mange plattformene.

Nå viser et nytt studium at avisreklame er den type reklame som holder best på forbrukernes oppmerksomhed, skriver printpower.eu. Studiet ’The Battle for attention’ er foretatt i Storbritannia av PwC, som har fått 7.770 svar som gir innsikt i 15 forskjellige medietyper.

Av Christian Bendix, redaktør, Grakom

Avisreklamene er ifølge studiet effektive, når det gjelder å holde lesernes ’solo-oppmerksomhet’, hvilket betyr at oppmerksomheten kun er på det ene mediet. Nettop fordi informasjonskanalene er så mange, bruker mange forbrukere flere medier på en gang, som så må dele på oppmerksomheten. Radioen står kanskje på mens de leser et blad; de bruker telefonen mens de ser TV; eller de shopper på nettbrettet mens de får reklame på siden av skjermen. Dette kaller PwC for ’delt oppmerksomhet’.

Avisreklame scorer høyt fordi avislesere ofte fokuserer hele deres oppmerksomhet på det ene mediet. Det gir annonsørene ’solo-oppmerksomhet’, og det har en høy verdi, skriver printpower.eu.

Printpower siterer administrerende direktør for et av verdens største reklamebyrå WPP, Martin Sorrell, som tidligere har gitt uttrykk for at avisreklamer bør falle i pris i takt med at folk bruker mindre og mindre tid med avisen. Denne holdningen har han nylig endret. Det handler ikke kun om hvor mange mennesker en annonsør når ut til, men også om kvaliteten på kontakten med forbrukeren.

Les mer om undersøkelsen her.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2