Ricoh Pro C9110-maskinen som installeres hos HG Media er deres andre. Den ble bestilt like etter at den første leverte en 300 % økning i produktivitet. – Rett etter at den første digitaltrykkmaskinen ble tatt i bruk, produserte vi tre ganger mer enn vanlig. Vi trodde kanskje vi kunne øke produksjonen med opptil 50 %, men vi forventet ikke 300 %, sier Administrerende direktør Lars Christoffersen.
Dobbelt så rask
– Den skriver ut mer enn dobbelt så raskt som tidligere maskiner vi har hatt. Fordi digitale maskiner er blitt så produktive, kan arbeid produseres svært kostnadseffektivt. Skjærings- punktet der offset-trykk og digital trykk møtes for opplag, er mye høyere. Vi kan også være mer fleksible.
HG Media har en omsetning på EUR 5,4 millioner og har alltid hatt fokus på digitaltrykk. Det var hastighet, utskriftskvalitet og mulighet for utskrift av lange ark fra Ricoh Pro C9110, i tillegg til konstruksjonen, som skilte den ut, sier Christoffersen: – Vi har hatt en rekke digitale trykkmaskiner, men syns ikke de har produsert resultater som er like bra som Ricoh-maskinen. Når bransjekunder har vist kundene sine eksempler på arbeidet vårt, har de har valgt Ricoh-produsert materiale.
Når det er snakk om forventet virkning av den nye maskinen, sier han følgende: – I den første måneden vi hadde den første Ricoh Pro C9110, produserte vi 800 000 A4-ark. Vi tror at gjennomsnittet vil øke nå, med to maskiner, til mellom 1,5 og 2 millioner A4-ark per måned.
– Ricoh Pro C9100-serien ble utviklet med krav fra kommersielle trykkselskaper om små utskriftsmengder av høy kvalitet i tankene, sier Graham Moore, sjef for forretningsutvikling innen produksjonsutskrift hos Ricoh Europe. – Den ble lansert i 2014, og 300 systemer har allerede blitt kjøpt. Dette viser at forskning og utvikling på høyt nivå kan oversettes til svært effektive trykkproduksjonssystemer.