Fokusdag på silketrykk

PUBLISERT: 30 september 2016
OPPDATERT: 30 september

fokusdag_screentrykk1Torsdag var det fokusdag på serigrafi, eller silketrykk. Fespa samlet svenske og norske silketrykkere i løpet av to studiebesøk i Sveits.

Silketrykkerne startet dagen med å besøke Sefar, et foretak med over 2000 ansatte og med produksjon av vevde duker som sitt eneste produkt. Majoriteten av det produserte vevede materialet benyttes for å filtrere vann og næringsmidler, men så mye som ¼ går til silketrykk.

Noe som før besøket ble sett på som ganske trivielt, hadde noen timer senere blitt forvandlet til et produkt som krever sveitsisk presisjon. Problemstillingen handler om presisjon og meget tynne tråder – 30 my tykke og med nøyaktig samme størrelse på hullet som oppstår der trådene møtes.

fokusdag_screentrykk2

Tråden er meget tynn, hvilket vi forsto da vi så at det på en trådrull ligger opp til 200 mil tråd. Og hemmeligheten i dette er å kunne gjøre en så lang vev som mulig før tråden må byttes ut. Med en oppløsning på 150 tråder per cm, så er det en gigantisk jobb å tre en varp.

En annen utfordring er å holde det hele strukket i begge retninger. Om rammen skal brukes til å trykke elektronikk, så er presisjonen helt sentral. Det kan handle om strekk på noen tidels mm som skal kunne havne på eksakt riktig sted.

En utfordring der er å siden spenne opp duken på rammen på helt riktig måte. Der fikk vi på Sefarfabrikken en demonstrasjon av hvordan en maskin fra et annet sveitsiskt foretak, Grünig, lager presisjonsmaskiner som spenner duken rundt rammen på eksakt riktig måte. Og da mener jeg eksakt, for vi fikk etterpå se med elektronmikroskop hvordan punktformasjonen så ut.

fokusdag_screentrykk3

Dagens neste besøk var Signtronic, som utvikler maskiner for computer-to-screen. I 20 år har trykkeriene benyttet computer-to-plate, der trykkplaten belyses direkte med laser. Innen serigrafien er det fortsatt vanligst at man fremstiller en sølvholdig film som så legges på rammen, hvoretter den eksponeres med lys, slik at kun de trykkbare delene – etter skylling – slipper gjennom trykkfargen.

fokusdag_screentrykk4

Computer-to-screen gir naturligvis en helt annen presisjon enn den som kan oppnås med en film. Vi fikk se hvordan man kan belyse slik at bara eksempelvis en halv åpning i screenduken oppstår. Signtronic lager maskiner med oppløsning på 1270 og 2540 punkter per tomme, Det innebærer at de for hver kvadratmillimeter kan definere hva som skal være trykkbart, med en finhet på 50 x 50 respektive 100 x 100 punkter. Signtronic nevner at det spesielt innen komplisert elektronikk er nødvendig med den ekstra presisjonen som den mer høyoppløste av de to maskinene gir.

fokusdag_screentrykk5

Eksempel på silketrykte produkter.

fokusdag_screentrykk6

 

fokusdag_screentrykk7

dsc_0005Industriell anvendelse av silketrykk for å lage elektronikk og rammen rundt bilruter, bildeskjermer og mobiltelefoner.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324