Laminat og spesialeffekter

PUBLISERT: 19 oktober 2016
OPPDATERT: 19 oktober
Bo Heiwe med et digitaltrykt ark som er forsynt med et ­varierende antall spotlakkeringer i Komfi Spotmatic 54.
Bo Heiwe med et digitaltrykt ark som er forsynt med et ­varierende antall spotlakkeringer i Komfi Spotmatic 54.

Partiell eller hel foliering og lakkering med matt, høyglans eller noe der i mellom. Det var hva Komfi viste på Drupa. Besøkere hevet betraktelig på øyenbrynene over hvor langt det tsjekkiske firmaet hadde kommet siden forrige Drupa. Det som startet som ett lavprisalternativ har blitt til en viktig aktør i bransjen for å skape merverdi på trykk. Man kan dele opp foredlingen i to hovedgrupper. Den ene er å legge på laminat eller folier og den andre er å påføre en flytende lakk.

– Vi har mulighet til å kjøre på mange lag med flytende lakk og dermed skape spesialeffekter i trykket. Du påfører kanskje tre lag lakk, deretter ny uv-herding, fulgt av åtte lag og ytterligere en eksponering med uv-lys. Så lenge du ikke når opp til skrivehodene kan du legge på så tykt du vil, sier Bo Heiwe som driver Komfis kontor i Norden.

Han tenker på Komfis maskin Spotmatic 54. Den tar også hensyn til at digitaltrykk iblant ligger ujevnt på arket. For hvert ark begynner den med å sjekke passmerkene, slik at den partielle lakkeringen havner på nøyaktig riktig sted.

På spørsmål om hvorfor Komfi har så stor suksess nå svarer Bo Heiwe at det dels kommer av at opplagene går ned samtidig som kravene til avanserte effekter øker, dels at Komfi har et veldig attraktivt utviklingsmiljø i et land med sterke ingeniørtradisjoner, kombinert med et relativt lavt kostnadsbilde.

Den mest avanserte maskinen som ble vist på Drupa er Komfi Amiga 76. Den koster 75 000 euro og arbeider helautomatisk. Jeg laster inn mine trykkark i ene enden og kan siden hente den ferdigbehandlede pallen ved avleggeren. Maskinen er konstruert for å kunne være i gang døgnet rundt.

Komfi Amiga 76 svelger store mengder trykk som skal kald- eller varmlamineres. Her kan også digitaltrykk få en helt personalisert foliering.

– Denne maskinen kan både arbeide kaldt og varmt med å legge på laminat. På vinyl og etiketter vil du sikkert legge på laminatet kaldt. På papir vill du varme sylinderen til 110 grader og sikre at laminatet fester ordentlig på papiret. Eller så velger du en mellomting, for å gi mindre støttevarme om du har et litt ujevnt, men varmefølsomt materiale som du skal applisere på, sier Bo Heiwe.

– Vi stiller inn formatet automatisk og overlappingen gjøres elektronisk. Det viktige er at maskinen aldri stopper men hele tiden fører materialet fremover. Derfor har vi en flyvende kniv og en dancer, hvilket gjør at laminerings-appliseringen alltid gjøres i samme hastighet.

– Etterpå har vi tre sider der laminatet er innenfor arkkanten for å kunne jevnstøte og skjære arkene buntvis, sier Bo Heiwe og viser et ferdig ark.

Toneren i tonertrykk består for det meste av voks eller plastgranulat og en mindre del er pigment. Plasten gjør att toneren smeltes fast på substratet.

– Dette kan du utnytte for å gjøre en partiell lakkering av tonertrykk, om du for eksempel skriver mottakerens navn og vil at akkurat det skal være glattet, sier Bo Heiwe og tar frem et kort som Billes har produsert. Der trykket de først vanlig og la deretter på et seglaminat. Så la de trykket i sin Indigo og trykket et unikt budskap oppå laminatet. Deretter ladet de lamineringsmaskinen med en gullfolie istedet for laminatet. Når de så kjørte det igjennom med varme, så festet folien kun på de digitaltrykte overflatene.

Eksempel på personalisert gullfoliering.
Eksempel på personalisert gullfoliering.

Les videre

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Summa automatiserer arbeidsflyten for inline skjæring

Summa viste blant annet inline-løsninger med matere til sine digitale skjærebord og tekstillaserkuttere under Fespa.
bob-summa

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Automatisert og tilkoblet – Horizon på Drupa 2024

Horizon planlegger å ha en sterk tilstedeværelse på Drupa 2024. Med en stand på mer enn 1600 m² vil fokus være på helautomatiserte systemer og start-til-slutt arbeidsflyt.
Horizon-drupa

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324