High Fusing Inkjet er en ”Game changer” for inkjet

PUBLISERT: 25 oktober 2016
OPPDATERT: 25 oktober

– Vi står nå overfor neste generasjon Inkjet, og snakker definitivt om en ”game changer” for bransjen! Uttalelsen kommer fra Jean-Marc Pasturel, som gjestet Norge sist uke. Pasturel er salgsansvarlig for Inkjet Production Printing i Xerox Europa og en av grunnleggerne av Xerox-eide Impika.

Inkjet versjon 3.0
Jean-Marc Pasturel har ikke bare fulgt utviklingen innenfor inkjet, men stått midt i den, helt siden før han var med å grunnlegge Impika i 2003. Når han nå tar frem de store ordene, er det fordi Impikas utviklere har nådd en milepæl de har styrt mot gjennom en årrekke. – Nå ser vi resultatene, i form av en produksjonsplattform med riktig balanse mellom blekk, skrivehoder, tørkeenheter og papirets egenskaper, slik at det faktisk er mulig å trykke direkte på vanlig ubestrøket og bestrøket offsetpapir uten bruk av primer eller coating. Dette muliggjøres med Impikas nyutviklede High Fusion Ink, og vi kan gjerne kalle det «Inkjet versjon 3.0». Det er først nå fremover at inkjet-teknologien virkelig vil spise markedsandeler fra offset, sier Jean-Marc Pasturel.

Pilotinstallasjon rett om hjørnet
Pasturel trekker også frem at Inkjet produksjonspresser fremdeles har et stort utviklingspotensial. – «Inkjet 1.0» dugde til transaksjonsprint i sort-hvitt, mens «Inkjet 2.0» løftet dette til trykk i farger på kostbart spesialpapir. Likevel er det nå det virkelig blir interessant for produksjon av volumer, gjerne i kombinasjon med variable data, forklarer han, og avslører samtidig at en pilotinstallasjon av Xerox Trivor-presse vil bli gjennomført hos et belgisk trykkeri nå i november. – Det er viktig for oss å få erfaringer med High Fusion Ink og den øvrige teknologien fra et reelt produksjonsmiljø. Impika har hele tiden vært en kundedrevet organisasjon, både før og etter oppkjøpet fra Xerox, og det har hele tiden vært bransjens konkrete behov som har drevet vår utvikling. Det hjelper lite å kunne trykke med god inkjet-kvalitet hvis det betinger kostbart spesialpapir eller tilleggsprosesser med priming og coating. Når vi nå trykker direkte på rimelig bestrøket offsetpapir, med et fornuftig energiforbruk i tørkeenhetene, blir kalkylen helt annerledes i forhold til offsettrykk. Derfor er dette en milepæl og et skifte for den grafiske bransjen, hvor vi opplever enorm interesse etter at vi viste Xerox Trivor med High Fusion Ink som en teknologidemonstrasjon på Drupa, forteller Pasturel.

Skalerbar produksjonsplattform
Kunder ønsker trygghet for investeringene i et lengre perspektiv. Hvordan skal de oppnå det?
Både vi og kundene er opptatt av akkurat det, derfor vil de ferdige løsningene tilbys som en modulbasert og skalerbar produksjonsplattform med et løpende oppgraderingsprogram. Det gir kundene en trygghet for å ligge i forkant av den raske utviklingen som forventes innenfor Inkjet de nærmeste årene, for anskaffelse av en inkjet-presse er en kraftig investering som må være lønnsom i et 5-10 års perspektiv, sier den erfarne inkjet-spesialisten, og legger til at ingen har råd til å investere og bytte hele teknologiplattformen hver gang det kommer noe nytt på markedet innenfor inkjet. – Nettopp derfor opplever Xerox stor interesse for denne modulære oppgraderingsplattformen. Kundene vil kunne oppgradere når det lanseres nytt blekk, nye printhoder eller tørketeknologi, fremfor å måtte investere i ny maskin. Det er viktig for å holde kostnadene nede samtidig som man sikrer seg konkurransekraft i markedet!

Hva med konkurrentene?
I øyeblikket ser det ut som om Xerox Impika er et hestehode foran konkurrentene med inkjet-teknologi som endrer spillereglene. Men, bør man ikke regne med at konkurrentene snart tilbyr tilsvarende teknologi?

– Teknologien er egenutviklet og et resultat av mange års målbevisst testing og utvikling, så jeg er trygg på at vi har et godt forsprang. Det er komplisert å oppnå den eksakte balansen mellom blekk, skrivehoder, tørking og papirets overflateegenskaper.
Når vi med High Fusion Ink kan produsere direkte på rimelig bestrøket og ubestrøket offsetpapir, med trykkvalitet som allerede nå er god nok til et bredt spekter av oppgaver, åpnes mulighetene for å flytte langt større volumer fra offset til digitaltrykk i årene fremover. Det er krevende å redusere væskemengden i vannbaserte inkjet-prosesser uten at det går på bekostning av kvalitet. Det har vi lyktes med, og det blir utrolig spennende. Interessen er enorm, det er mange som ønsker å være pionérer i dette spennende markedet, avslutter Jean-Marc Pasturel.

- Det er nå inkjet vil spise markedsandeler fra offset, mener Jean-Marc Pasturel. Her flankert av Petter Langkaas (t.v.) i BizDoc og Jarle Friis (t.h.) fra Xerox.
– Det er nå inkjet vil spise markedsandeler fra offset, mener Jean-Marc Pasturel. Her flankert av Petter Langkaas (t.v.) i BizDoc og Jarle Friis (t.h.) fra Xerox.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324