Matsvinn utfordrer emballasjeindustrien

PUBLISERT: 17 november 2016
OPPDATERT: 17 november

I Norge kaster vi mat for 20 milliarder kroner hvert eneste år. Det tilsvarer 355 000 tonn mat. På verdensbasis er verdien av matsvinnet opp mot 400 milliarder dollar. Disse dystre tallene er bakgrunnen for BAMA-initiativet Riktig emballasje for redusert matsvinn.

matsvinn-hovedVed å utvikle emballasje som er tilpasset forskjellige typer matvarer, som både forbedrer kvaliteten og holdbarheten, skal man få forbrukerne til å kaste mindre mat.

BAMA har definert matsvinn som sitt viktigste miljømål, og ønsker å væI følge en bransjeundersøkelse blant matindustribedrifter, foretatt av Matvett i 2014, svarer 7 av 10 bedrifter at arbeidet med matsvinn er forankret i bedriftens overordnede strategi. Derimot svarer kun 3 av 10 at arbeidet er inkludert i bedriftens miljø- og kvalitetsarbeide en foregangsbedrift for bærekraftig utvikling innenfor sine produktområder.

Emballasjen spiller en viktig rolle for å sikre produktkvalitet og redusert matsvinn. BAMA arbeider med å videreutvikle riktig emballasje til sine produkter. Et eksempel er steinfrie druer. Etter at disse druene ble pakket i egnet emballasje direkte etter innhøsting, ble svinnet fra høsting til forbruker redusert med 75 %. Tidligere lå svinnet på druer solgt i løs vekt på 15 – 20 prosent.

Det siste året har BAMA kartlagt fotavtrykket for i underkant av 100 produkter. Målet er å optimere emballasjen og hindre matsvinn i verdikjeden. I noen tilfeller vil det bety økt emballasje for å sikre høy kvalitet og redusert svinn. –Det er viktig for oss å synliggjøre hvilket fotavtrykk (CO2) de ulike emballasjeløsningene har samtidig som vi kommuniserer emballasjens rolle mot forbruker, forteller Sylvia Lofthus, miljøansvarlig hos BAMA

matsvinnAnnett Malmo på Lexit Group, som blant annet produserer etiketter og forskjellige løsninger for produktmerking, deltar i prosjektet Riktig emballasje for redusert matsvinn.

Etiketten viktig

– Etiketten er utviklet fra å være en enkel informasjonsbærer til en viktig kanal for markedsføring. Samtidig som etiketten vekker kundens oppmerksomhet, er det fortsatt en viktig informasjonsbærer.  Etiketten viser innhold, hvordan produktet skal brukes, holdbarhet, lagring og serveringstips osv. Det er viktig med informasjon om best før, emn også at den kan spises etter denne dato. Best før er ikke det samme som dårlig etter, sier Annett Malmo som også viser at etiketten kan benyttes til å forsegle forpakningen. Det blir ikke 1200 prosent tett, men gjør at innholdet holder seg på plass og man slipper å pakke om. Holdbarheten forbedres ved at produktet blir liggende i den opprinnelige emballasjen.

Siste nytt

Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Hvordan kan et rom bli vakkert og samtidig funksjonelt? Og hvordan kan unik dekor og interiør skapes på en bærekraftig måte med moderne teknologi? Det var temaet da Canon Norge inviterte til inspirasjonseventet Decorate-IT.
Trygve
Canon løfter frem fremtidens dekor og interiør

Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Det svenske konsernet Focus Neo, som opererer innen varemerkeskilting, wayfinding og viscom, gjør endringer i ledelsen i det norske selskapet.
Bent-Erik_Halvorsen_webb
Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Den grafiske bransjeforeningen Intergraf oppfordrer nå EU til å utsette den kontroversielle avskogingsforordningen EUDR, som etter planen trer i kraft 30. desember 2025.
EUDR-2-1024x684
Intergraf: ”Stans innføringen av EUDR”

Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Materialleverandøren Spandex introduserer den allsidige ImagePerfect iD9-serien.
iD9_PressRelease_ImagesiD9-SiD-Tenticles-980x512
Spandex lanserer ny serie printbare polymerfilmer

Les videre

Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Det svenske konsernet Focus Neo, som opererer innen varemerkeskilting, wayfinding og viscom, gjør endringer i ledelsen i det norske selskapet.
Bent-Erik_Halvorsen_webb
Han blir ny daglig leder i Focus Neo

Avtale sikrer levering av papiraviser

Schibsted og Helthjem har signert en ny langsiktig avtale om avisdistribusjon som sikrer videre levering hjem til leserne seks dager i uken. Avtalen har en minimumsvarighet ut 2027.
Helthjem
Avtale sikrer levering av papiraviser

Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Torsdag 13. november kl. 09:00 (CET) arrangerer Xeikon sammen med vårt søsternettsted Packnews et gratis webinar på engelsk med tittelen «Why is toner technology here to stay for label and packaging printing».
Frank-Jacobs-900x600-1
Gratis webinar: Hvorfor tonerteknologi er kommet for å bli innen etikett- og emballasjetrykk

Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri

Den 27. oktober begjærte Kolbotn Trykkeri AS i Sofiemyr konkurs. En drøy uke senere hadde det som var igjen av familietrykkeriet fått ny eier.
Follo-2
Kjøper restene av konkursrammet Oslo-trykkeri