Grafisk mot 2018

PUBLISERT: 30 november 2016
OPPDATERT: 21 mars

GRAFISK MOT 2018 -WORKSHOP er et seminar som holdes på NTNU Gjøvik 12. – 13. januar 2017.
Her er temaene som skal behandles:

Grafisk bransje inn i fremtiden
Hvor skal du? Hva finnes av teknologi som passer i din strategi fremover? Hvordan kan du fremover utnytte ressursene du har i dag?
Teknologi og digital strategi – er din bedrift på god vei inn i fremtiden?
Den grafiske bransjen har tradisjonelt vært eiere av kommunikasjon, selv etter hvert med tv, film og radio har papiret stått sterkt, og bransjen har stadig vært i omstilling og adoptert ny teknologi.
Grafisk bransje en spennende arbeidsplass fremover
For at grafisk bransje skal stå sterkt fremover, samt være en fristende arbeidsplass for kunnskapsrike medarbeidere, skal vi samles for å diskutere og få innspill på hva vi kan hente ut av ny teknologi, nye samarbeidsformer og digital strategi.
Hvordan skal vi ta tilbake inntektene som i dag går til nye digitale mediebedriftene? Kan vi fortsatt snu oss og samtidig snu trenden? Er du førsteleddet i kundens hjelp til kommunikasjon og markedsføring?
Utfordringen er å skape nye inntekter, se nye muligheter og utnytte det potensialet i det man allerede har – samtidig. Utviklingen stiller krav til strategisk, teknologisk og markedsmessig oversikt og kompetanse, både hos beslutningstagere og hos de som skal gjennomføre endringer og nysatsinger.

Grafisk bransjeforening print og kommunikasjon og Fellesforbundet har sammen med IGM laget et seminar for ledere og tillitsvalgte i grafisk bransje slik at vi sammen får belyst ulike vinkler på området, hva de beste gjør bedre og hvordan lykkes med konkrete prosjekter eller satsinger.

PROGRAM
• Markedsutvikling og nye forretningsområder
• Hvordan organsiere seg, hvordan lykkes med å bygge noe nytt sammen med andre
• Innholdsmarkedsføring, hva oppnår man med det
• 3d printing utfordring og muligheter
• Kommunikasjonsteknologi fremover
• Grafisk om et par år
• Workshop og nettverksbygging

NOEN FOREDRAGSHOLDERE
• Jens Barland, NTNU. Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon.
• Marius Pedersen, NTNU. Førsteamenuensis Norwegian Media Technology Lab, Avdeling for informatikk og medieteknikk.
• Geir Hagen, Skipnes kommunikasjon.
• Håvard Grjotheim, 07 Media. CEO og konsernsjef.
• Mattias Kristiansson, sjefredaktør AGI.
• Niels Edvard Killi, Fellesforbundet.

PRAKTISKE OPPLYSNINGER
• Starter kl. 1200 med lunsj den 12. januar 2017 på NTNU Gjøvik
• Torsdag ettermiddag og kveld er det fellesarrangement med studenter fra NTNU Gjøvik
• Fredag holdes konferansen på Quality hotel Strand og avsluttes med lunsj til kl. 1200
• Seminaret inklusiv opphold er finansiert av Grafisk utdanningsfond

Seminaret er gratis for inviterte bedrifter. Påmelding her.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen