John Björkmann om det digitale skiftet

PUBLISERT: 5 januar 2017
OPPDATERT: 21 mars

150512_canon_1dx_4298Ifølge Canon har det digitale skiftet bare begynt. John Björkmann, Canons nyss pensjonerte adm dir i Sverige delte sine tanker med oss før han pensjonerte seg ved nyttår.

– Vi har bare sett starten på forandringen. Ta for eksempel 3D- skrivere som kan benyttes av tannleger og leger for å skrive ut proteser. Eller VR-briller for å se hvordan en endret detalj på en tegning blir i virkeligheten. Teknikken kan støtte og effektivisere utrolig mange momenter i arbeidslivet. Vi må bli eksperter på hvordan teknologien kan benyttes i ulike bransjer og så hjelpe våre kunder å utnytte den, sier John Björkmann.

Han mener at Canon var tidlige med det digitale og klarte teknologiskiftet godt, men at det ikke bare er teknologien som trengs – men at det i stor utstrekning handler om vaner og oppførsel. Av Canons omsetning kommer 75 prosent fra hardware i dag og 25 prosent fra software og tjenester. Det er den siste delen de mener kommer til å fortsette å øke.

– Selv skriver jeg fortsatt ut rapporter og lengre tekster når jeg skal lese, men jeg ser på mine yngre kollegaer at de like gjerne leser fra skjermen, sier John Björkmann.

Ifølge Björkmann er svenskene raske til å omfavne ny teknologi. Fremfor alt i det offentlige, der mye av kommunikasjonen med innbyggerne skjer digitalt.

– I Sverige har det gått ganske raskt mens det for eksempel i Finland er større forskjell mellom den eldre og yngre generasjonen når det gjelder ny teknologi, de unge er virkelig hi-tech mens de eldre er mer konservative.

Ellers er vi ganske like i norden, spesielt Sverige og Norge, mener han. I Sverige har vi mer av en konsensuskultur men når vi først har fattet en beslutning så kommer det også til å gjennomføres. Medarbeiderne er mer selvstendige her, hvilket også krever et modnere lederskap, ifølge John Björkmann.

– I andre land som Tyskland og Frankrike forventes du å peke med hele hånden og ”sjefe” mer over dine medarbeidere. Her i Sverige forventes du å bry deg om dine medarbeideres utvikling som individer, men stole på at de skjøtter sine arbeidsoppgaver, noe som krever et annet lederskap, sier han.

John har opplevd mange spennende dager i løpet av sin karriere, men en som stikker seg ut var da han som sjef for Océ i 2009 ble oppringt klokken åtte på morgenen og beordret til å ta et fly til Amsterdam uten noen som helst informasjon om hva det dreide seg om. Da han kom frem til det japanske hotellet begynte han å få en anelse om hva som var på gang og på mandagen ble aksjemarkedet informert om at Canon hadde kjøpt Océ.

John Björkmann har trivdes med sine japanske eiere.

– Jeg tiltales av deres langsiktighet. Når vi i Sverige skriver treårsplaner så planlegger japanske foretak for 10-15 år. Det skaper en trygghet og langsiktighet som er bra for forretningene.

John Björkmann kommer ikke til å ha en rolig tilværelse som pensjonist:

– Jeg har fire barn, fem barnebarn, tre hus og skigåing og golf som hobby. Blir det kjedelig så tar jeg kanskje noen konsulentoppdrag, avslutter han.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag