John Björkmann om det digitale skiftet

PUBLISERT: 5 januar 2017
OPPDATERT: 21 mars

150512_canon_1dx_4298Ifølge Canon har det digitale skiftet bare begynt. John Björkmann, Canons nyss pensjonerte adm dir i Sverige delte sine tanker med oss før han pensjonerte seg ved nyttår.

– Vi har bare sett starten på forandringen. Ta for eksempel 3D- skrivere som kan benyttes av tannleger og leger for å skrive ut proteser. Eller VR-briller for å se hvordan en endret detalj på en tegning blir i virkeligheten. Teknikken kan støtte og effektivisere utrolig mange momenter i arbeidslivet. Vi må bli eksperter på hvordan teknologien kan benyttes i ulike bransjer og så hjelpe våre kunder å utnytte den, sier John Björkmann.

Han mener at Canon var tidlige med det digitale og klarte teknologiskiftet godt, men at det ikke bare er teknologien som trengs – men at det i stor utstrekning handler om vaner og oppførsel. Av Canons omsetning kommer 75 prosent fra hardware i dag og 25 prosent fra software og tjenester. Det er den siste delen de mener kommer til å fortsette å øke.

– Selv skriver jeg fortsatt ut rapporter og lengre tekster når jeg skal lese, men jeg ser på mine yngre kollegaer at de like gjerne leser fra skjermen, sier John Björkmann.

Ifølge Björkmann er svenskene raske til å omfavne ny teknologi. Fremfor alt i det offentlige, der mye av kommunikasjonen med innbyggerne skjer digitalt.

– I Sverige har det gått ganske raskt mens det for eksempel i Finland er større forskjell mellom den eldre og yngre generasjonen når det gjelder ny teknologi, de unge er virkelig hi-tech mens de eldre er mer konservative.

Ellers er vi ganske like i norden, spesielt Sverige og Norge, mener han. I Sverige har vi mer av en konsensuskultur men når vi først har fattet en beslutning så kommer det også til å gjennomføres. Medarbeiderne er mer selvstendige her, hvilket også krever et modnere lederskap, ifølge John Björkmann.

– I andre land som Tyskland og Frankrike forventes du å peke med hele hånden og ”sjefe” mer over dine medarbeidere. Her i Sverige forventes du å bry deg om dine medarbeideres utvikling som individer, men stole på at de skjøtter sine arbeidsoppgaver, noe som krever et annet lederskap, sier han.

John har opplevd mange spennende dager i løpet av sin karriere, men en som stikker seg ut var da han som sjef for Océ i 2009 ble oppringt klokken åtte på morgenen og beordret til å ta et fly til Amsterdam uten noen som helst informasjon om hva det dreide seg om. Da han kom frem til det japanske hotellet begynte han å få en anelse om hva som var på gang og på mandagen ble aksjemarkedet informert om at Canon hadde kjøpt Océ.

John Björkmann har trivdes med sine japanske eiere.

– Jeg tiltales av deres langsiktighet. Når vi i Sverige skriver treårsplaner så planlegger japanske foretak for 10-15 år. Det skaper en trygghet og langsiktighet som er bra for forretningene.

John Björkmann kommer ikke til å ha en rolig tilværelse som pensjonist:

– Jeg har fire barn, fem barnebarn, tre hus og skigåing og golf som hobby. Blir det kjedelig så tar jeg kanskje noen konsulentoppdrag, avslutter han.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324