Stadig færre grafiske produkter trykkes i Finland

PUBLISERT: 5 januar 2017
OPPDATERT: 21 mars

I Finland har trykkeriene de siste årene kjempet i motvind. I tillegg til mindre opplag på aviser og konkurranse fra digitale medier går mange trykkerioppdrag nå til trykkerier i de baltiske landene og Polen. Dette melder bransjeorganisasjonen Grafisk Industri i Finland.

Lasse Krogell, sjef for bransjeorganisationen mener at selv om digitaliseringen er den største årsaken til den grafiske bransjens nedgang, så er utlokaliseringen av produksjonen en bidragende faktor.

Ifølge Krogell er det spesielt eksporten av grafiske produkter som lider, han forteller at denne har minsket fra 300 til 100 millioner på omlag 15 år.

– Eksporten fra Finland har minsket radikalt og det kommer for en stor del av konkurransen, spesielt fra Polen. Polen eksporterer mye til Russland som tidligere var et stort eksportland for oss, sier Krogell.

Det er først og fremst prisnivået som er avgjørende for at mange velger baltiske og polske trykkerier. Det er lave lønnskostnader i disse landene som gjør at prisene kan holdes lave. Også lokalt i Finland velger både den private og offentlige sektor polske og baltiske trykkerier fremfor å støtte den lokale næringen. Men lønningene i de baltiske landene er på vei oppover hele tiden, så det finnes håp.

Kilde: YLE Nyheter

Les videre

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01