CopyCat ”gjenåpner” Fornebu lufthavn

PUBLISERT: 18 januar 2017
OPPDATERT: 18 januar
CopyCats nye senter er sentralt plassert i Technopolis-bygget på Fornebu, og også et nærsenter for grafiske tjenester for de mange bedriftene som er lokalisert her.
CopyCats nye senter er sentralt plassert i Technopolis-bygget på Fornebu, og også et nærsenter for grafiske tjenester for de mange bedriftene som er lokalisert her.

I nyetablert 500 kvadratmeter stort grafisk showroom på Fornebu får markedsførere, grafiske designere, fotografer og billedkunstnere en hel ”hovedflyplass” full med inspirasjon til å utnytte nye grafiske produksjonsmetoder og materialer.

Satser på full marsjhøyde
Mens CopyCats øvrige 11 avdelinger først og fremst er produksjonsavdelinger, er den nyåpnede avdelingen bygget opp som et showroom og inspirasjonssenter for ulike typer kreative utøvere. Med temaer hentet fra reiseliv og Fornebus historie som landets hovedflyplass, presenteres sluttresultater på en informativ, inspirerende og oversiktlig måte, alt fra personaliserte gaveesker og tredimensjonale modeller trykt på lettvektsmaterialer, til interiør, dekor, kunst og reproduksjon av foto. CopyCat er landets eneste sertifiserte produsent av fototrykk på Hahnemühle-papir, en fremstillingsmetode for signerte eksemplarer av fotokunst, såkalt Digital Fine Art.

Markedssjef Patrik Knutsson i CopyCat ønsker velkommen til CopyCats nye showroom/inspirasjonssenter, bygget opp som ”hovedflyplass”.
Markedssjef Patrik Knutsson i CopyCat ønsker velkommen til CopyCats nye showroom/inspirasjonssenter, bygget opp som ”hovedflyplass”.

Grafisk hovedflyplass
– Vi ønsker å gi markedsførere, formgivere, fotografer og andre inspirasjon og konkrete eksempler på hva som er mulig. Derfor benyttet vi anledningen da vi fikk muligheten til å ”gjenåpne” den tidligere hovedflyplassen som et grafisk showroom og inspirasjonssenter på denne måten, forteller Geir Thorbjørnsen, daglig leder i CopyCat AS. I arbeidet med utforming av senteret har CopyCat samarbeidet med Fornebuhistorisk forening. Dermed har de også fått muligheten til å vise frem en rekke historiske gjenstander fra de 60 årene Fornebu var landets hovedflyplass, og utgående trykksaker kan gjerne veies med den originale bagasjevekta fra den tidligere hovedflyplassen.

”Flykaptein” Per Utne og grafisk designer Frida Persson sjekker inn ved den nye ”hovedflyplassen”. I bakgrunnen den originale bagasjevekta fra Oslo lufthavn Fornebu.
”Flykaptein” Per Utne og grafisk designer Frida Persson sjekker inn ved den nye ”hovedflyplassen”. I bakgrunnen den originale bagasjevekta fra Oslo lufthavn Fornebu.

Dagens ”grafiske hovedflyplass” ligger i Technopolis-bygget på Fornebu, kun et par kilometer fra CopyCats hovedproduksjonsavdeling på Lysaker, slik at alle oppdrag kan håndteres med umiddelbar produksjonsstart. Sentralt i ”flyplassområdet” finner vi CopyCats eget designteam; CopyCat Pluss. ”Flykaptein” Per Utne, som leder den daglige driften ved det nye senteret, ser frem til å møte markedet fra det nye senteret. – Her kan vi bistå kundene med design og løsningsalternativer samtidig som de kan se og ta på ulike materialer og eksempler. Det har skjedd utrolig mye på materialsiden de seneste årene, og her får man både inspirasjon og kort vei fra idé til sluttresultat, sier Per Utne.

I CopyCats nye senter kan man gå ”rullebanen” hele veien fra webshop og digitale markedsportaler til spennende og kreative sluttresultater på ulike materialer.
I CopyCats nye senter kan man gå ”rullebanen” hele veien fra webshop og digitale markedsportaler til spennende og kreative sluttresultater på ulike materialer.

Om CopyCat
CopyCat ble etablert i 1997, og er en av landets ledende leverandører av print- og publiseringstjenester, med totalt 12 avdelinger. Forretningsideen er bygget rundt effektiv produksjon med moderne produksjonsutstyr for store formater og spesielle materialer. Totalt omsatte CopyCat AS for 55 millioner kroner i 2016. I tillegg kommer inntekter fra franchisevirksomheten. Selskapet er norskeiet og de tre gründerne Patrik Knutsson, Ole Petter Hindrum og Geir Thorbjørnsen er fortsatt aktive i selskapet.

Les videre

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Ambisjoner utover bygda

Dersom du har bladd i et av de mange menighetsbladene fra distriktet eller blitt forbikjørt av en reklamefoliert bil på Dokka, er det stor sannsynlighet for at både blad og bildekor er produsert på Land Trykkeri as på Dokka.
Land Trykkeri (3)

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12