CopyCat ”gjenåpner” Fornebu lufthavn

PUBLISERT: 18 januar 2017
OPPDATERT: 18 januar
CopyCats nye senter er sentralt plassert i Technopolis-bygget på Fornebu, og også et nærsenter for grafiske tjenester for de mange bedriftene som er lokalisert her.
CopyCats nye senter er sentralt plassert i Technopolis-bygget på Fornebu, og også et nærsenter for grafiske tjenester for de mange bedriftene som er lokalisert her.

I nyetablert 500 kvadratmeter stort grafisk showroom på Fornebu får markedsførere, grafiske designere, fotografer og billedkunstnere en hel ”hovedflyplass” full med inspirasjon til å utnytte nye grafiske produksjonsmetoder og materialer.

Satser på full marsjhøyde
Mens CopyCats øvrige 11 avdelinger først og fremst er produksjonsavdelinger, er den nyåpnede avdelingen bygget opp som et showroom og inspirasjonssenter for ulike typer kreative utøvere. Med temaer hentet fra reiseliv og Fornebus historie som landets hovedflyplass, presenteres sluttresultater på en informativ, inspirerende og oversiktlig måte, alt fra personaliserte gaveesker og tredimensjonale modeller trykt på lettvektsmaterialer, til interiør, dekor, kunst og reproduksjon av foto. CopyCat er landets eneste sertifiserte produsent av fototrykk på Hahnemühle-papir, en fremstillingsmetode for signerte eksemplarer av fotokunst, såkalt Digital Fine Art.

Markedssjef Patrik Knutsson i CopyCat ønsker velkommen til CopyCats nye showroom/inspirasjonssenter, bygget opp som ”hovedflyplass”.
Markedssjef Patrik Knutsson i CopyCat ønsker velkommen til CopyCats nye showroom/inspirasjonssenter, bygget opp som ”hovedflyplass”.

Grafisk hovedflyplass
– Vi ønsker å gi markedsførere, formgivere, fotografer og andre inspirasjon og konkrete eksempler på hva som er mulig. Derfor benyttet vi anledningen da vi fikk muligheten til å ”gjenåpne” den tidligere hovedflyplassen som et grafisk showroom og inspirasjonssenter på denne måten, forteller Geir Thorbjørnsen, daglig leder i CopyCat AS. I arbeidet med utforming av senteret har CopyCat samarbeidet med Fornebuhistorisk forening. Dermed har de også fått muligheten til å vise frem en rekke historiske gjenstander fra de 60 årene Fornebu var landets hovedflyplass, og utgående trykksaker kan gjerne veies med den originale bagasjevekta fra den tidligere hovedflyplassen.

”Flykaptein” Per Utne og grafisk designer Frida Persson sjekker inn ved den nye ”hovedflyplassen”. I bakgrunnen den originale bagasjevekta fra Oslo lufthavn Fornebu.
”Flykaptein” Per Utne og grafisk designer Frida Persson sjekker inn ved den nye ”hovedflyplassen”. I bakgrunnen den originale bagasjevekta fra Oslo lufthavn Fornebu.

Dagens ”grafiske hovedflyplass” ligger i Technopolis-bygget på Fornebu, kun et par kilometer fra CopyCats hovedproduksjonsavdeling på Lysaker, slik at alle oppdrag kan håndteres med umiddelbar produksjonsstart. Sentralt i ”flyplassområdet” finner vi CopyCats eget designteam; CopyCat Pluss. ”Flykaptein” Per Utne, som leder den daglige driften ved det nye senteret, ser frem til å møte markedet fra det nye senteret. – Her kan vi bistå kundene med design og løsningsalternativer samtidig som de kan se og ta på ulike materialer og eksempler. Det har skjedd utrolig mye på materialsiden de seneste årene, og her får man både inspirasjon og kort vei fra idé til sluttresultat, sier Per Utne.

I CopyCats nye senter kan man gå ”rullebanen” hele veien fra webshop og digitale markedsportaler til spennende og kreative sluttresultater på ulike materialer.
I CopyCats nye senter kan man gå ”rullebanen” hele veien fra webshop og digitale markedsportaler til spennende og kreative sluttresultater på ulike materialer.

Om CopyCat
CopyCat ble etablert i 1997, og er en av landets ledende leverandører av print- og publiseringstjenester, med totalt 12 avdelinger. Forretningsideen er bygget rundt effektiv produksjon med moderne produksjonsutstyr for store formater og spesielle materialer. Totalt omsatte CopyCat AS for 55 millioner kroner i 2016. I tillegg kommer inntekter fra franchisevirksomheten. Selskapet er norskeiet og de tre gründerne Patrik Knutsson, Ole Petter Hindrum og Geir Thorbjørnsen er fortsatt aktive i selskapet.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik