CopyCat ”gjenåpner” Fornebu lufthavn

PUBLISERT: 18 januar 2017
OPPDATERT: 18 januar
CopyCats nye senter er sentralt plassert i Technopolis-bygget på Fornebu, og også et nærsenter for grafiske tjenester for de mange bedriftene som er lokalisert her.
CopyCats nye senter er sentralt plassert i Technopolis-bygget på Fornebu, og også et nærsenter for grafiske tjenester for de mange bedriftene som er lokalisert her.

I nyetablert 500 kvadratmeter stort grafisk showroom på Fornebu får markedsførere, grafiske designere, fotografer og billedkunstnere en hel ”hovedflyplass” full med inspirasjon til å utnytte nye grafiske produksjonsmetoder og materialer.

Satser på full marsjhøyde
Mens CopyCats øvrige 11 avdelinger først og fremst er produksjonsavdelinger, er den nyåpnede avdelingen bygget opp som et showroom og inspirasjonssenter for ulike typer kreative utøvere. Med temaer hentet fra reiseliv og Fornebus historie som landets hovedflyplass, presenteres sluttresultater på en informativ, inspirerende og oversiktlig måte, alt fra personaliserte gaveesker og tredimensjonale modeller trykt på lettvektsmaterialer, til interiør, dekor, kunst og reproduksjon av foto. CopyCat er landets eneste sertifiserte produsent av fototrykk på Hahnemühle-papir, en fremstillingsmetode for signerte eksemplarer av fotokunst, såkalt Digital Fine Art.

Markedssjef Patrik Knutsson i CopyCat ønsker velkommen til CopyCats nye showroom/inspirasjonssenter, bygget opp som ”hovedflyplass”.
Markedssjef Patrik Knutsson i CopyCat ønsker velkommen til CopyCats nye showroom/inspirasjonssenter, bygget opp som ”hovedflyplass”.

Grafisk hovedflyplass
– Vi ønsker å gi markedsførere, formgivere, fotografer og andre inspirasjon og konkrete eksempler på hva som er mulig. Derfor benyttet vi anledningen da vi fikk muligheten til å ”gjenåpne” den tidligere hovedflyplassen som et grafisk showroom og inspirasjonssenter på denne måten, forteller Geir Thorbjørnsen, daglig leder i CopyCat AS. I arbeidet med utforming av senteret har CopyCat samarbeidet med Fornebuhistorisk forening. Dermed har de også fått muligheten til å vise frem en rekke historiske gjenstander fra de 60 årene Fornebu var landets hovedflyplass, og utgående trykksaker kan gjerne veies med den originale bagasjevekta fra den tidligere hovedflyplassen.

”Flykaptein” Per Utne og grafisk designer Frida Persson sjekker inn ved den nye ”hovedflyplassen”. I bakgrunnen den originale bagasjevekta fra Oslo lufthavn Fornebu.
”Flykaptein” Per Utne og grafisk designer Frida Persson sjekker inn ved den nye ”hovedflyplassen”. I bakgrunnen den originale bagasjevekta fra Oslo lufthavn Fornebu.

Dagens ”grafiske hovedflyplass” ligger i Technopolis-bygget på Fornebu, kun et par kilometer fra CopyCats hovedproduksjonsavdeling på Lysaker, slik at alle oppdrag kan håndteres med umiddelbar produksjonsstart. Sentralt i ”flyplassområdet” finner vi CopyCats eget designteam; CopyCat Pluss. ”Flykaptein” Per Utne, som leder den daglige driften ved det nye senteret, ser frem til å møte markedet fra det nye senteret. – Her kan vi bistå kundene med design og løsningsalternativer samtidig som de kan se og ta på ulike materialer og eksempler. Det har skjedd utrolig mye på materialsiden de seneste årene, og her får man både inspirasjon og kort vei fra idé til sluttresultat, sier Per Utne.

I CopyCats nye senter kan man gå ”rullebanen” hele veien fra webshop og digitale markedsportaler til spennende og kreative sluttresultater på ulike materialer.
I CopyCats nye senter kan man gå ”rullebanen” hele veien fra webshop og digitale markedsportaler til spennende og kreative sluttresultater på ulike materialer.

Om CopyCat
CopyCat ble etablert i 1997, og er en av landets ledende leverandører av print- og publiseringstjenester, med totalt 12 avdelinger. Forretningsideen er bygget rundt effektiv produksjon med moderne produksjonsutstyr for store formater og spesielle materialer. Totalt omsatte CopyCat AS for 55 millioner kroner i 2016. I tillegg kommer inntekter fra franchisevirksomheten. Selskapet er norskeiet og de tre gründerne Patrik Knutsson, Ole Petter Hindrum og Geir Thorbjørnsen er fortsatt aktive i selskapet.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324