
BK Grafisk har en målrettet og handlekraftig ledelse. De har tatt de tøffe valgene og tjent på det. For to år siden sa de opp alle ulønnsomme kundeforhold og gikk fra tre til to-skift. Da kom lønnsomheten. Sandefjord-bedriften er i vekst. Snart står et nybygg på 7000 kvm fordelt på fire etasjer klart til bruk. Det betyr ytterligere effektivisering av driften.
I en hel etasje i nybygget som ligger rett bak hovedkvarteret får et viktig satsningsområde plass: BK logistikk. BK har lenge tilbudt sine kunder lagerhotell for markedsmateriell, materiell som er produsert hos BK og materiell som de selv har anskaffet. Jotun er en av de store kundene. Fra BKs lokaler like ved Torp går det ut fargeprøver og annet markedsmateriell til alle steder i verden hvor Jotun er representert. BK utvikler et tilsvarende tilbud for Jotun også i Saudi Arabia.
BKs profileringsavdeling skal også inn i nybygget. Det er praktisk når biler som skal profileres kan kjøres rett inn i bygget.
-Vi satser hele tiden på høy servicegrad og effektivitet i alt vi foretar oss. Logistikk er et eget forretningsområde. Vi lager en egen automatisert nettløsning for kundene etter netthandelsprinsippet, forteller daglig leder Ingar Jansen.
BK Grafisk har vokst kraftig i løpet av 30 års eksistens og har i dag lønnsomhet i alle sine forretningsområder. Omsetningen ligger på rundt 100 millioner kroner. BK har ca 50 ansatte. Antallet har ikke økt, selv etter noen runder med oppkjøp av andre virksomheter.
Bedriftskultur er viktig
I de senere år har selskapet kjøpt opp flere bedrifter som har tilført nye aktiviteter og muligheter. Oppkjøpene har ofte startet med et samarbeid- og deretter erkjennelse av det er en vinn – vinn situasjon ved å bli en del av BK.
-Det er avgjørende for å lykkes med oppkjøp at man ser betydningen av en opprydning og at kompetansen blir tatt vare på. Dessuten må de inn i vår bedriftskultur og synergiene må tas ut. Vi har en bra kultur i BK- en kultur vi har bygget over tid. Fra nyinnkjøpene tar vi med oss det beste. Det har vi absolutt lykkes med, sier Ingar Jansen.
Sist ut på handlelisten til BK var Dekorima som produserer lysskilt. Ingar Jansen sa ved overtagelsen at BK er svært ydmyke for hva som ligger av kompetanse i Dekorima, og er selvfølgelig klare over det sterke merkenavnet de blir tilført – ikke bare i Sandefjord, men på hele Østlandet. – Når det er sagt, er vi også sikre på at vi skal kunne tilføre virksomheten ny driv og nye kunder samtidig at vi kan tilby vår kundemasse et enda bredere produktspekter, sa Jansen.
Grafisk er motoren
Den grafiske virksomheten er motoren i BK Grafisk. Selskapet har en av landets mest moderne maskinparker. Kronen på verket er den nye Mitsubishi 70/100 offsetpressen som ble tatt i bruk tidligere i år. Det er den første i sitt slag i Norge. Åttefargeren er ulik andre offsetpresser ved at den er en perfektormodell, men uten vendeverk. I stedet er fire av trykkverkene satt «2opp ned». Modellen heter 1050-8 TP LED-UV og ble levert av Grafisk Kompani.
Flere av spesifikasjonene gjør at maskinen skiller seg ut. Papiret gripes kun i den ene siden av arket, og man garanteres identisk registrering på for- og bakside. Ved at vendeverket er eliminert unngår man såkalt «subb» – for eksempel striper i trykket. Utleggeren er bygget på tosylinder-prinsipp i stedet for tradisjonell svanehals. Her går alt som arket er i kontakt med, i samme hastighet som arket. Maskinen er også utstyrt med LED UV teknologi etter trykkverk 4 og 8 som gjør at fargen fra de 4 første trykkverkene tørkes før man trykker på oversiden. Dette gjør at man ikke har behov for såkalte jackets, plater som ligger på sylindrene på de fire siste verkene og skal beskytte mot fargesmitte. Dette er dyre platetyper som må byttes en gang i blant. Offsetmaskinen er 100 prosent pulverfri.
BK tenker langsiktig og miljø. Ambisjonen var en grafisk produksjon helt uten pulver. Det har bedriften oppnådd. Ingar Jansen vektlegger at innemiljøet blir mye bedre uten pulver, og man unngår at andre maskiner blir forstyrret av pulverbruk. Den nye offsetmaskinen konkurrerer med digitaltrykk allerede ved et opplag på 100.
BK Grafisk har også nylig anskaffet en digitaltrykkmaskin fra Ricoh. Tidligere var det kun en mann som opererte digitaltrykkseksjonen. -Nå satser vi og utvikler dette til en egen avdeling, sier Ingar Jansen.
Markedet
For BK har volumet for trykksaker vært stabilt de siste 4-5 årene. – Men hvis vi kun hadde drevet med dette, ville det vært kjedelig, sier Jansen. Og kjedelig kan man ikke si BK Grafisk er.
Det foregår mye mer enn trykkproduksjon hos BK. Selskapet leverer i dag produkter og tjenester innen web, annonsesalg, emballasje, fototjenester, bildekor, tekstil- og profileringsprodukter og logistikktjenester. BK Media produserer sine egne publikasjoner og henter inn annonser. De er inne i kartonasje og har en godt utbygget designavdeling.
Strategien med å ha flere ben å stå på gir resultater. Omsetningen har økt jevnt og trutt- og lønnsomheten er god i alle ledd. Omsetningen nådde 100 millioner i fjor- og det var det beste året på bunnlinjen. Det er fortsatt offset som yter mest- ca 50 prosent.
-Vi satser videre og lar pengene stå i bedriften, sier Ingar Jansen. Han legger til at Sandefjord er en god kommune å drive næringsvirksomhet i.
Endringsvilje og produktutvikling
BK Grafisk har som filosofi å levere det som kunden ser de tjener penger på. Med en tøff konkurranse fra utlandet, og med vårt høye kostnadsnivå i Norge, så må vi tilby kundene noe annet og mer, sier Rune Løberg, som også er styreleder i Grafisk bransjeforening. -Vi driver i stor grad med produktutvikling og jobber mye med å stimulere det kreative. Fremover bør trykkeriene ta en større andel av verdiskapningen, alt som kan gi kundene en merverdi, også mer byråtypiske tjenester. Vi kan ikke være bare opptatt av produksjon. Vi har også oppnådd en betydelig endringsvilje blant våre ansatte. Vi arbeider for økt fleksibilitet med hensyn til arbeidsoppgaver. Dessuten har vi knyttet til oss den unge, digitale generasjonen. De har en nøkkelrolle i produktutvikling og videreutvikling, sier Løberg.
Fremtidsønsker?
-Har du noen nære fremtidsønsker for BK Grafisk?
Daglig leder Ingar Jansen tenker seg om: Vi kommer ikke til å ligge på latsiden fremover. Vi vil hele tiden se etter nye, gode forretningsmuligheter som kan bidra til fortsatt vekst!