Efi knuser myter med Nozomi

PUBLISERT: 2 november 2017
OPPDATERT: 2 november

Efi holdt sitt første kundeevent for bølgepappbransjen i Valencia denne uken, og viser den 30 meter lange arkmatede bølgepapprinteren Nozomi C18000 for høyt volum.

Den første Nozomi C18000 blekkskriveren fra Efi ble installert i mars på en av de tolv fabrikkene til bølgepappfabrikken Hinojosa i Spania. Derfor holdt Efi sin første demonstrasjon i Valencia, rettet mot bølgepappkunder for å gi dem sjansen til å se Nozomi i drift. Med maskinen håper Efi å endre produksjonen for on-demand-utskrift på bølgepapp, papp og displayprodukter.

Maskinen svisjer frem 9000 bølgepapplater i timen, og på slutten av den lange kjempen blir platene automatisk plassert på paller eller i bunter. Nozomi C18000 er i stand til å håndtere formater fra 61 ganger 61 centimeter opptil 1,8 ganger 3 meter. Tykkelsen på platene kan maksimalt være 35 millimeter. Plater i mindre formater kan også kjøres to ganger på banen. Efi fremhever maskinen som kostnadseffektiv med en høykvalitets blekkskriver som skriver direkte på bølgepappen i en pasning.

Selskapet hevder at de bryter ny jord med sin maskin, og at mytene om blekkprinting på bølgepapp nå viskes ut. Myter som at blekkskrivere ikke kan kjøre med høye hastigheter og installeres i skitne fabrikkmiljøer, at blekkostnadene ikke kan være sammenlignbare med tradisjonelt trykk, og at blekkskrivere bare kan brukes til å kjøre korte serier.

Oppløsningen strekker seg opp til 360 x 720 dpi. Det er plass til syv fargeverk som bruker UV-LED blekk. Den mest fargerike konfigurasjonen er CMYK pluss oransje, fiolett og hvitt. En primer er også inkludert. Koplet til Nozomi-maskinen bruker man Efis programvare Fiery NZ-1000 til fargestyring. For å få det til å fungere, jobber 18 skrivehoder og ca. 1,5 millioner dyser i maskinen. I maskinens sluttfase er det et inspeksjonssystem for å oppdage om trykket ikke holder mål. Nozomi C18000 er utviklet ved hjelp av teknologi og kunnskap fra tidligere oppkjøp Cretaprint, Jetrion og Vutek.

Juan Louis Ramón, leder av Efis forretningsområde Industrial Printing.

Juan Louis Ramón, sjef for Efis forretningsområde Industrial Printing, fortalte på den påfølgende pressekonferansen at kartongmarkedet er verdt 130 milliarder dollar – 250 milliarder kvadratmeter bølgepapp produseres hvert år. Utskrift på bølgepapp med mye farge og grafikk består for tiden av ti prosent av all bølgepapp, men vokser raskt. Det faktum at flertallet av alle bølgepappkasser produseres uten trykk, gjør at Efi mener seg å se store ekspansjonsmuligheter. Pådriverne i bølgepappens utvikling mot åskulle printes på er blant annet et skifte i distribusjon, e-handel og den økende betydelsen av sekundær emballasje.

Selskapet forventer å sende ut opp til seks Nozomi i løpet av siste kvartal av året. Den 30 meter lange maskinen kan utstyres med to valgfrie ileggere, hvorav den ene er med pallemating. Kostnaden for Nozomi C18000 varierer etter kundens behov, men ifølge José Luis Ramon handler det om å hoste opp mellom tre og fire millioner euro.

Se film (lenke til YouTube)

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324