Efi knuser myter med Nozomi

PUBLISERT: 2 november 2017
OPPDATERT: 2 november

Efi holdt sitt første kundeevent for bølgepappbransjen i Valencia denne uken, og viser den 30 meter lange arkmatede bølgepapprinteren Nozomi C18000 for høyt volum.

Den første Nozomi C18000 blekkskriveren fra Efi ble installert i mars på en av de tolv fabrikkene til bølgepappfabrikken Hinojosa i Spania. Derfor holdt Efi sin første demonstrasjon i Valencia, rettet mot bølgepappkunder for å gi dem sjansen til å se Nozomi i drift. Med maskinen håper Efi å endre produksjonen for on-demand-utskrift på bølgepapp, papp og displayprodukter.

Maskinen svisjer frem 9000 bølgepapplater i timen, og på slutten av den lange kjempen blir platene automatisk plassert på paller eller i bunter. Nozomi C18000 er i stand til å håndtere formater fra 61 ganger 61 centimeter opptil 1,8 ganger 3 meter. Tykkelsen på platene kan maksimalt være 35 millimeter. Plater i mindre formater kan også kjøres to ganger på banen. Efi fremhever maskinen som kostnadseffektiv med en høykvalitets blekkskriver som skriver direkte på bølgepappen i en pasning.

Selskapet hevder at de bryter ny jord med sin maskin, og at mytene om blekkprinting på bølgepapp nå viskes ut. Myter som at blekkskrivere ikke kan kjøre med høye hastigheter og installeres i skitne fabrikkmiljøer, at blekkostnadene ikke kan være sammenlignbare med tradisjonelt trykk, og at blekkskrivere bare kan brukes til å kjøre korte serier.

Oppløsningen strekker seg opp til 360 x 720 dpi. Det er plass til syv fargeverk som bruker UV-LED blekk. Den mest fargerike konfigurasjonen er CMYK pluss oransje, fiolett og hvitt. En primer er også inkludert. Koplet til Nozomi-maskinen bruker man Efis programvare Fiery NZ-1000 til fargestyring. For å få det til å fungere, jobber 18 skrivehoder og ca. 1,5 millioner dyser i maskinen. I maskinens sluttfase er det et inspeksjonssystem for å oppdage om trykket ikke holder mål. Nozomi C18000 er utviklet ved hjelp av teknologi og kunnskap fra tidligere oppkjøp Cretaprint, Jetrion og Vutek.

Juan Louis Ramón, leder av Efis forretningsområde Industrial Printing.

Juan Louis Ramón, sjef for Efis forretningsområde Industrial Printing, fortalte på den påfølgende pressekonferansen at kartongmarkedet er verdt 130 milliarder dollar – 250 milliarder kvadratmeter bølgepapp produseres hvert år. Utskrift på bølgepapp med mye farge og grafikk består for tiden av ti prosent av all bølgepapp, men vokser raskt. Det faktum at flertallet av alle bølgepappkasser produseres uten trykk, gjør at Efi mener seg å se store ekspansjonsmuligheter. Pådriverne i bølgepappens utvikling mot åskulle printes på er blant annet et skifte i distribusjon, e-handel og den økende betydelsen av sekundær emballasje.

Selskapet forventer å sende ut opp til seks Nozomi i løpet av siste kvartal av året. Den 30 meter lange maskinen kan utstyres med to valgfrie ileggere, hvorav den ene er med pallemating. Kostnaden for Nozomi C18000 varierer etter kundens behov, men ifølge José Luis Ramon handler det om å hoste opp mellom tre og fire millioner euro.

Se film (lenke til YouTube)

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01