«Smarte bøkers» rolle i fremtidens læring

PUBLISERT: 4 januar 2018
OPPDATERT: 4 januar

Canon ønsket 380 delegater fra 32 land velkommen under Future Book Forum 2017. Arrangementet fant sted i Canons besøkssenter i nærheten av Mûnchen i Tyskland, fra 27. til 29. november.

Det var femte gang Canon arrangerte Future Book Forum, der målet er å samle fremtidsrettede forlag og bokprodusenter fra hele verden. Forumet tar for seg trendene i forlagsbransjen og diskuterer kreative løsninger for å møte utviklingen. Som en videreføring av fjorårets arrangement, var årets tema «Smarte bøker» med fokus på hvordan forlagsvirksomheter proaktivt kan tilpasse seg markedets preferanser for brukerrettet innhold over flere medieplattformer. Temaet ble debattert med fokus på fremtidens undervisning – eller Utdanning 4.0 – som kjennetegnes av livslang læring som krever undervisningsmateriell som er skreddersydd den enkeltes behov og utfordringer.

– Digitaliseringen har truffet oss alle og det er interessant å møte andre kolleger og leverandører for å diskutere de mulighetene som digitaliseringen skaper, forteller Oddvar Fless fra Gyldendal Forlag. – På Future Book Forum kan jeg diskutere med teknologisiden og trykkerisiden om de mulighetene som i dag er tilgjengelig.

– Salget av papirbøker er på vei opp igjen, og forlagsbransjen er optimistisk og har tro på mediet, sier Peter Wolff, Senior Director for Customer Group Commercial Printer and Production CRD hos Canon Europa. – Nå har bransjen fokus på innovasjon, samtidig som det etableres mer dynamiske forretningsprosesser for å redusere de forretningsmessige risikoene knyttet til analoge publiseringsmodeller. Dette krever tett samarbeid mellom forlag, trykkerier og leverandører av digital teknologi, og det er nettopp dette Canons Future Book Forum legger til rette for.

Future Book Forum 2017 ble ledet av Peter Fisk, «business thinker» og professor i strategi og innovasjon ved IE Business School, og hadde en rekke fremragende foredragsholdere hentet fra forlagsbransjen, markedsføring og teknologi. Delegatene fikk også høre suksesshistorier fra Meteksan og Teknolist (Tyrkia) og Livonia Print (Lativa) som alle understreket hvor viktig det er med en «kompetansetrekant» mellom forlag, trykkeri og løsningsleverandør under utvikling av nye forretningsmodeller som muliggjøres av digitale utskrifts- og arbeidsflytteknologier.

– Livonia Print opererer i mange markeder og vi synes det er svært verdifullt å delta på en aktivitet som Future Book Forum hvor flere av våre kunder rundt i Europa deltar, forklarer Trond Isaksen fra Livonia Print. – Livonia Print skal være en «One Stop Shop» for våre forlagskunder og i digitaliseringen som pågår har vi tatt en ledende rolle for å tilby våre kunder enkle og effektive prosesser. Future Book Forum er et godt initiativ for å synliggjøre de fordelene vi som industri kan levere på.

– Future Book Forum viser at digitalisering er en av mange strategier forlagsbransjen iverksetter for å møte endringer, sier Peter Wolff. Med et digitalt tankesett vil forlagsbransjen være rustet for en fremtid der mindre opplag og levering på bestilling er en realitet, og der en mer proaktiv styring av forlagsressurser gjør det enklere å maksimere innholdets kommersielle verdi, avslutter han.

Canon arrangerer Future Book Forum for sjette gang i november 2018.

Les videre

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222