«Smarte bøkers» rolle i fremtidens læring

PUBLISERT: 4 januar 2018
OPPDATERT: 4 januar

Canon ønsket 380 delegater fra 32 land velkommen under Future Book Forum 2017. Arrangementet fant sted i Canons besøkssenter i nærheten av Mûnchen i Tyskland, fra 27. til 29. november.

Det var femte gang Canon arrangerte Future Book Forum, der målet er å samle fremtidsrettede forlag og bokprodusenter fra hele verden. Forumet tar for seg trendene i forlagsbransjen og diskuterer kreative løsninger for å møte utviklingen. Som en videreføring av fjorårets arrangement, var årets tema «Smarte bøker» med fokus på hvordan forlagsvirksomheter proaktivt kan tilpasse seg markedets preferanser for brukerrettet innhold over flere medieplattformer. Temaet ble debattert med fokus på fremtidens undervisning – eller Utdanning 4.0 – som kjennetegnes av livslang læring som krever undervisningsmateriell som er skreddersydd den enkeltes behov og utfordringer.

– Digitaliseringen har truffet oss alle og det er interessant å møte andre kolleger og leverandører for å diskutere de mulighetene som digitaliseringen skaper, forteller Oddvar Fless fra Gyldendal Forlag. – På Future Book Forum kan jeg diskutere med teknologisiden og trykkerisiden om de mulighetene som i dag er tilgjengelig.

– Salget av papirbøker er på vei opp igjen, og forlagsbransjen er optimistisk og har tro på mediet, sier Peter Wolff, Senior Director for Customer Group Commercial Printer and Production CRD hos Canon Europa. – Nå har bransjen fokus på innovasjon, samtidig som det etableres mer dynamiske forretningsprosesser for å redusere de forretningsmessige risikoene knyttet til analoge publiseringsmodeller. Dette krever tett samarbeid mellom forlag, trykkerier og leverandører av digital teknologi, og det er nettopp dette Canons Future Book Forum legger til rette for.

Future Book Forum 2017 ble ledet av Peter Fisk, «business thinker» og professor i strategi og innovasjon ved IE Business School, og hadde en rekke fremragende foredragsholdere hentet fra forlagsbransjen, markedsføring og teknologi. Delegatene fikk også høre suksesshistorier fra Meteksan og Teknolist (Tyrkia) og Livonia Print (Lativa) som alle understreket hvor viktig det er med en «kompetansetrekant» mellom forlag, trykkeri og løsningsleverandør under utvikling av nye forretningsmodeller som muliggjøres av digitale utskrifts- og arbeidsflytteknologier.

– Livonia Print opererer i mange markeder og vi synes det er svært verdifullt å delta på en aktivitet som Future Book Forum hvor flere av våre kunder rundt i Europa deltar, forklarer Trond Isaksen fra Livonia Print. – Livonia Print skal være en «One Stop Shop» for våre forlagskunder og i digitaliseringen som pågår har vi tatt en ledende rolle for å tilby våre kunder enkle og effektive prosesser. Future Book Forum er et godt initiativ for å synliggjøre de fordelene vi som industri kan levere på.

– Future Book Forum viser at digitalisering er en av mange strategier forlagsbransjen iverksetter for å møte endringer, sier Peter Wolff. Med et digitalt tankesett vil forlagsbransjen være rustet for en fremtid der mindre opplag og levering på bestilling er en realitet, og der en mer proaktiv styring av forlagsressurser gjør det enklere å maksimere innholdets kommersielle verdi, avslutter han.

Canon arrangerer Future Book Forum for sjette gang i november 2018.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324