«Smarte bøkers» rolle i fremtidens læring

PUBLISERT: 4 januar 2018
OPPDATERT: 4 januar

Canon ønsket 380 delegater fra 32 land velkommen under Future Book Forum 2017. Arrangementet fant sted i Canons besøkssenter i nærheten av Mûnchen i Tyskland, fra 27. til 29. november.

Det var femte gang Canon arrangerte Future Book Forum, der målet er å samle fremtidsrettede forlag og bokprodusenter fra hele verden. Forumet tar for seg trendene i forlagsbransjen og diskuterer kreative løsninger for å møte utviklingen. Som en videreføring av fjorårets arrangement, var årets tema «Smarte bøker» med fokus på hvordan forlagsvirksomheter proaktivt kan tilpasse seg markedets preferanser for brukerrettet innhold over flere medieplattformer. Temaet ble debattert med fokus på fremtidens undervisning – eller Utdanning 4.0 – som kjennetegnes av livslang læring som krever undervisningsmateriell som er skreddersydd den enkeltes behov og utfordringer.

– Digitaliseringen har truffet oss alle og det er interessant å møte andre kolleger og leverandører for å diskutere de mulighetene som digitaliseringen skaper, forteller Oddvar Fless fra Gyldendal Forlag. – På Future Book Forum kan jeg diskutere med teknologisiden og trykkerisiden om de mulighetene som i dag er tilgjengelig.

– Salget av papirbøker er på vei opp igjen, og forlagsbransjen er optimistisk og har tro på mediet, sier Peter Wolff, Senior Director for Customer Group Commercial Printer and Production CRD hos Canon Europa. – Nå har bransjen fokus på innovasjon, samtidig som det etableres mer dynamiske forretningsprosesser for å redusere de forretningsmessige risikoene knyttet til analoge publiseringsmodeller. Dette krever tett samarbeid mellom forlag, trykkerier og leverandører av digital teknologi, og det er nettopp dette Canons Future Book Forum legger til rette for.

Future Book Forum 2017 ble ledet av Peter Fisk, «business thinker» og professor i strategi og innovasjon ved IE Business School, og hadde en rekke fremragende foredragsholdere hentet fra forlagsbransjen, markedsføring og teknologi. Delegatene fikk også høre suksesshistorier fra Meteksan og Teknolist (Tyrkia) og Livonia Print (Lativa) som alle understreket hvor viktig det er med en «kompetansetrekant» mellom forlag, trykkeri og løsningsleverandør under utvikling av nye forretningsmodeller som muliggjøres av digitale utskrifts- og arbeidsflytteknologier.

– Livonia Print opererer i mange markeder og vi synes det er svært verdifullt å delta på en aktivitet som Future Book Forum hvor flere av våre kunder rundt i Europa deltar, forklarer Trond Isaksen fra Livonia Print. – Livonia Print skal være en «One Stop Shop» for våre forlagskunder og i digitaliseringen som pågår har vi tatt en ledende rolle for å tilby våre kunder enkle og effektive prosesser. Future Book Forum er et godt initiativ for å synliggjøre de fordelene vi som industri kan levere på.

– Future Book Forum viser at digitalisering er en av mange strategier forlagsbransjen iverksetter for å møte endringer, sier Peter Wolff. Med et digitalt tankesett vil forlagsbransjen være rustet for en fremtid der mindre opplag og levering på bestilling er en realitet, og der en mer proaktiv styring av forlagsressurser gjør det enklere å maksimere innholdets kommersielle verdi, avslutter han.

Canon arrangerer Future Book Forum for sjette gang i november 2018.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Om det var tilfeldig at de alle var i samme hall på FESPA er uklart, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det ren nytelse. Han representerer dem alle i Norden.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle en ting til felles

Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa

Summas nye markedssjef, Lieven Bertier, har et klart mål: Summas rykte som markedsleder innen skjæreplottere skal også spres til flatbed-skjæremaskiner.
summa_01
Flatbeds-skjærebord skal bli en game changer for Summa