Først i Norden med digitalpressen Accurio Label 190

PUBLISERT: 8 januar 2018
OPPDATERT: 8 januar

Lundéns trykkeri i Partille, Sverige har lagt vantene på en digital trykkpresse fra Konica Minolta. De blir dermed først ut i Norden med en Accurio Label 190.
– Vi regner med å få en bedre flyt, sier trykkeriets administrerende direktør Hans Sandén.

– Vi har i en tid lurt på hvordan vi skal utvikle vår digitale produksjon, forklarer Hans Sandén om bakgrunnen til investeringen av den digitale trykkpressen fra Konica Minolta. Valget falt altså på en Accurio Label 190, hvilket er en oppgradering av toner- og arkskriveren C1070, som ifølge leverandøren trykker fra rull til rull uten behov for spesialmedia eller forbehandling av overflaten med coating eller primer.
– Konica Minolta har presentert både en forretningsløsning og et produkt som både oppfyller våre utviklingsbehov godt, samt våre kunders krav på kvalitet, sier Hans Sandén.
Lundéns tryckeri velger også å komplettere etikettskriveren med konverteringsmaskinen GM DC330 MiniFlex som er utstyrt med blant annet uv-lakkverk, spotlakk, laminering, foliering og stansing. Etikettprinteren kommer forberedt med en bypass for muligheten å kjøre konverteringsmaskinen online.
– Vi regner med å få en bedre flyt og å kunne ta oss av produksjonen på en ny måte. Å først trykke motivet og deretter stanse offline. Tidligere i digitaltrykket har vi hatt trykk og stansing i samme moment. Denne trykker alt løpende og tar det deretter videre og etterbearbeider, sier Sandén.
– Nå får vi muligheten til å gjøre folieringer der vi kommer til å kunne kombinere digitaltrykket med gull- eller sølvfolie. Det har vi ikke hatt muligheten til tidligere.

En overveiende del av Lundéns virksomhet er produksjon av etiketter. Ulike typer etiketter og merkingsløsninger med produktinformasjon for forskjellige typer av produkter. Etiketter til alt fra kjemindustrien til næringsmiddelindustrien. Trykkeriet med sine ti ansatte benytter i dag trykkteknikker som flexo- og digitaltrykk.

– Vi har kjørt digitaltrykk siden 1997 og har en opparbeidet kundekrets på digitalsiden. Men vi kjører dessuten med flexo når volumene øker, sier Hans Sandén og legger til at de ikke har satt opp noen satt grense ennå for hvilke opplag som kommer til å kjøres digitalt i den nye maskinen. Det kommer an på størrelsen på opplagene som skal kjøres samt hvor avansert trykket er tenkt å være. Installasjonen av trykkpressen er planlagt til midten av mars måned.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01