Programmatiske annonsekjøp

PUBLISERT: 11 januar 2018
OPPDATERT: 11 januar

En Adobe-undersøkelse blant markedsførere i europeiske merkevarer og byråer viser at nesten alle vil bruke mer på programmatiske annonsekjøp i 2018. De fleste tror programmatisk vil overta for TV som den viktigste delen av reklamestrategien i løpet av tre-fem år – og alle merkevarer vil gjøre hele eller deler av de programmatiske annonsekjøpene internt innen 2022.

Undersøkelsen ble gjennomført blant 60 av Adobes merkevare- og byråkunder i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Benelux og Norden.

Den viser at samtlige merkevarer regner med å foreta noen av eller alle (hhv. 38 og 62 prosent) programmatiske annonsekjøp internt innen 2022. 78 prosent av respondentene i byråene er enige i at noen av elementene i det programmatiske annonsekjøpet vil flyttes internt. Undersøkelsen indikerer at merkevarer og byråer bør samarbeide tettere om programmatisk annonsekjøp for å forstå sine roller.

Hva er programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering er automatisert kjøp og salg av nettannonser via en børs. Mediene legger annonseplasser (visninger) ut for salg på annonsebørsen, og som annonsør kan du legge inn bud på hva du ønsker å betale for en visning, basert på dine egne kriterier. Når alle kriteriene for kjøpet stemmer, vil kjøpet skje automatisk og annonsen vises i sanntid.

Data og personalisering viktigst i 2018

Både annonsør- og byrårespondenter fremhever flere viktige muligheter og utfordringer med annonsekjøp dette året. Flest oppgir veksten innen programmatisk TV som området med størst muligheter i 2018 (38 prosent blant merkevarene og 56 prosent blant byråene). Deretter følger komplette og optimaliserte målinger på tvers av skjermer (henholdsvis 38 og 22 prosent).

En tredjedel av respondentene hos annonsørene svarer at tilgang til data for personalisering blir deres fokus. En tilsvarende andel i byråene oppgir at effektiv måling vil bli et viktigere mål for dem.

Vil bruke mer på programmatiske annonsekjøp

Nesten ni av ti, 86 prosent hos merkevarene og 89 prosent hos mediebyråene, sier at deres virksomheter sannsynligvis vil bruke mer på programmatisk i 2018. Over halvparten, 52 prosent hos merkevarene og 56 prosent hos byråene, tror programmatisk annonsering vil overta for TV som den viktigste delen av deres annonseringsstrategi i løpet av 3-5 år. 14 prosent av markedsførerne hos merkevarene sier at dette allerede har skjedd.

– Kunder flytter seg stadig mer fra plattform til plattform og kanal til kanal, og dette skaper store muligheter for merkevareinteraksjon. Undersøkelsen viser at både byråer og merkevarer har innsett at tradisjonelle ‘pakkeløsninger’ ikke lenger fungerer. Det har bitt avgjørende å kunne levere riktig budskap til riktig publikum gjennom alle relevante kanaler for å overleve, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef hos Adobe.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført i desember 2017 blant 60 av Adobes merkevare- og byråkunder i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Benelux og Norden. Les mer i den engelske pressemeldingen her (PDF).

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz