Epson Norge trapper opp bedriftssatsingen

PUBLISERT: 25 januar 2018
OPPDATERT: 25 januar

Epson Norge har ansatt Jan Ove Johansson og lansert utskriftstjenesten Print365, samtidig som produktutvalget stadig utvides. Satsingen er del av en omfattende europeisk vekstplan for å få flere virksomheter over fra laser- til blekkskrivere. Epson melder dessuten at papiret står fjellstøtt, det papirløse kontor var en myte.

Epson gjennomfører nå en vekstplan i Europa der det investeres rundt 500 millioner i blant annet flere ansatte, nye kontorer og forsterket satsing på blekkskriverseriene WorkForce Pro og WorkForce Pro RIPS.

Betydelig markedsmulighet
I fjor gjennomførte Epson en undersøkelse blant norske virksomheter med 10-250 ansatte. Den viste at virksomhetene i snitt har 6,1 skrivere og at laserskrivere dominerer. Det representerer en betydelig miljøutfordring fordi blekkskrivere har de siste årene fått ny teknologi som gir mange fordeler versus laserskrivere. Epsons WorkForce Pro og WorkForce Pro RIPS har 80 prosent lavere strømforbruk og 50 prosent lavere kostnader per side enn konkurrerende laserskrivere. RIPS-teknologien er et utskiftbart blekkpakkesystem med kapasitet på opptil hele 75 000 utskrifter.

– Laserutskrift er fortsatt mest utbredt i næringslivet, men med få muligheter for videre utvikling er skriverne forbigått av blekkskriverteknologien. Overgang fra laser til blekk et positivt utslag på virksomheters miljøregnskap og bunnlinje, sier Tor Arne Moe, National Sales Manager i Epson Norge.

Han viser til en beregning hvor det fremkommer at hvis alle virksomheter i Europa byttet til blekkskrivere, ville energibesparelsen vært nok til å drive 507 000 husstander. Det ville også gitt en besparelse på minst 221 000 tonn avfall og reduksjon av CO2 tilsvarende volumet som absorberes av omtrent 27 millioner trær på et år.

Nyansatt med lang bransjeerfaring

Jan Ove Johansson

Som et ledd i blekkskriversatsingen er Jan Ove Johansson ansatt som Business Account Manager. Han har over 20 års erfaring fra ulike IT-virksomheter og –distributører. Johansson har blant annet vært produktansvarlig for skrivere i Tech Data og Brother og kommer fra stillingen som Key Account Manager i Sennheiser. Han er utdannet ved Kjøpmannsinstituttets høyskole og Næringsakademiet og tar for tiden tilleggsutdanning i LEAN-transformasjon ved Høyskolen i Fredrikstad.

Lanserer utskriftstjenesten Print365
Jan Ove Johansson skal jobbe spesielt med Epsons nye Print365-konsept. Dette er en abonnementsbasert utskriftsløsning med forskjellige pakker tilpasset små og mellomstore bedrifters ulike utskriftsbehov og -volumer. Alle pakkene inneholder en WorkForce-skriver (eller skrivere) og inkluderer vedlikehold på stedet, portal for utskriftsadministrasjon og automatisk levering av rekvisita.

Alle Print 365-pakkene har en fast, lav månedspris, men bedriftene faktureres kvartalsvis av fleksibilitetshensyn.

– Dermed kan man overføre månedlige utskriftsvolumer i et kalenderkvartal. Og hvis en bedrift overskrider utskriftsvolumet i et kvartal, kan ekstra sider kjøpes til en lav pris. Print365 er en satsing vi har stor tro på og som vil gjøre det enda enklere for virksomheter å velge fremtidsrettet blekkteknologi. I praksis trenger bedriftene kun å legge papir i skriveren, sier Tor Arne Moe.

Utskriften står fjellstøtt
Trodde du forresten at papirets tid på kontoret er forbi som følge av digitaliseringen i samfunnet? I den samme undersøkelsen oppga hele 86 prosent av de kontoransatte i Norge at et «papirløst kontor er urealistisk». Og ikke bare anser de utskrifter som viktige, men skriveren brukes også mye gjennom arbeidsdagen. Norske kontoransatte oppga at de i snitt skriver ut 15 dokumenter per dag, tilsvarende 25 sider.

Les videre

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Kodak viser verdens hurtigste inkjetpresse

For første gang vil Kodak vise frem verdens raskeste rullbaserte 4-farge inkjetpresse i Europa. Dette vil finne sted på Hunkeler Innovation Days 2025, som arrangeres i Luzern fra 24.–27. februar.
kodak-prosper-7000-turbo

Merking med laserpresisjon

Svenske Logimark selger merking- og etikettløsninger og stiller ut på Sign, Print & Promotion for første gang. De tar med lasermaskiner og lasermaterialer for å vise hvordan man kan kombinere teknisk innovasjon med en personlig touch.
Pontus

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222