Epson Norge trapper opp bedriftssatsingen

PUBLISERT: 25 januar 2018
OPPDATERT: 25 januar

Epson Norge har ansatt Jan Ove Johansson og lansert utskriftstjenesten Print365, samtidig som produktutvalget stadig utvides. Satsingen er del av en omfattende europeisk vekstplan for å få flere virksomheter over fra laser- til blekkskrivere. Epson melder dessuten at papiret står fjellstøtt, det papirløse kontor var en myte.

Epson gjennomfører nå en vekstplan i Europa der det investeres rundt 500 millioner i blant annet flere ansatte, nye kontorer og forsterket satsing på blekkskriverseriene WorkForce Pro og WorkForce Pro RIPS.

Betydelig markedsmulighet
I fjor gjennomførte Epson en undersøkelse blant norske virksomheter med 10-250 ansatte. Den viste at virksomhetene i snitt har 6,1 skrivere og at laserskrivere dominerer. Det representerer en betydelig miljøutfordring fordi blekkskrivere har de siste årene fått ny teknologi som gir mange fordeler versus laserskrivere. Epsons WorkForce Pro og WorkForce Pro RIPS har 80 prosent lavere strømforbruk og 50 prosent lavere kostnader per side enn konkurrerende laserskrivere. RIPS-teknologien er et utskiftbart blekkpakkesystem med kapasitet på opptil hele 75 000 utskrifter.

– Laserutskrift er fortsatt mest utbredt i næringslivet, men med få muligheter for videre utvikling er skriverne forbigått av blekkskriverteknologien. Overgang fra laser til blekk et positivt utslag på virksomheters miljøregnskap og bunnlinje, sier Tor Arne Moe, National Sales Manager i Epson Norge.

Han viser til en beregning hvor det fremkommer at hvis alle virksomheter i Europa byttet til blekkskrivere, ville energibesparelsen vært nok til å drive 507 000 husstander. Det ville også gitt en besparelse på minst 221 000 tonn avfall og reduksjon av CO2 tilsvarende volumet som absorberes av omtrent 27 millioner trær på et år.

Nyansatt med lang bransjeerfaring

Jan Ove Johansson

Som et ledd i blekkskriversatsingen er Jan Ove Johansson ansatt som Business Account Manager. Han har over 20 års erfaring fra ulike IT-virksomheter og –distributører. Johansson har blant annet vært produktansvarlig for skrivere i Tech Data og Brother og kommer fra stillingen som Key Account Manager i Sennheiser. Han er utdannet ved Kjøpmannsinstituttets høyskole og Næringsakademiet og tar for tiden tilleggsutdanning i LEAN-transformasjon ved Høyskolen i Fredrikstad.

Lanserer utskriftstjenesten Print365
Jan Ove Johansson skal jobbe spesielt med Epsons nye Print365-konsept. Dette er en abonnementsbasert utskriftsløsning med forskjellige pakker tilpasset små og mellomstore bedrifters ulike utskriftsbehov og -volumer. Alle pakkene inneholder en WorkForce-skriver (eller skrivere) og inkluderer vedlikehold på stedet, portal for utskriftsadministrasjon og automatisk levering av rekvisita.

Alle Print 365-pakkene har en fast, lav månedspris, men bedriftene faktureres kvartalsvis av fleksibilitetshensyn.

– Dermed kan man overføre månedlige utskriftsvolumer i et kalenderkvartal. Og hvis en bedrift overskrider utskriftsvolumet i et kvartal, kan ekstra sider kjøpes til en lav pris. Print365 er en satsing vi har stor tro på og som vil gjøre det enda enklere for virksomheter å velge fremtidsrettet blekkteknologi. I praksis trenger bedriftene kun å legge papir i skriveren, sier Tor Arne Moe.

Utskriften står fjellstøtt
Trodde du forresten at papirets tid på kontoret er forbi som følge av digitaliseringen i samfunnet? I den samme undersøkelsen oppga hele 86 prosent av de kontoransatte i Norge at et «papirløst kontor er urealistisk». Og ikke bare anser de utskrifter som viktige, men skriveren brukes også mye gjennom arbeidsdagen. Norske kontoransatte oppga at de i snitt skriver ut 15 dokumenter per dag, tilsvarende 25 sider.

Les videre

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1

HP lanserer fire nye digitalpresser

HP annonserte like før påske lansering av fire nye digitalpresser, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure og Indigo V2 for det kommersielle markedet.
hp123

Xeikons Lion tar digitaltrykket videre

Xeikon har lansert Lion LX3000, en ny digital etikettpresse med et nytt kontrollsystem som gir høy produktivitet og etikettkvalitet med god ytelse.
Xeikonz

DTG-printer lanseres for myke trykk på sportstøy

Ricoh ønsker å fylle et hull i markedet med sin nye DTG-skriver for polyestertrykk.
rioch-dtg

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12