
Canon tror sterkt på automasjon i den grafiske bransjen. I Hoorn i Nederland viste de frem sin nye robotløsning som kan skreddersys etter trykkerienes storformatproduksjon og tikke og gå av seg selv om kveldene og nettene.
Ta en flatbedprinter av modell Arizona 6170, et skjærebord fra Zünd, og legg til en enarmet robot som tar seg av resten. Med dette konseptet åpner nå Canon døren for helt å kunne implementere automasjon i storformattrykkeriet.
Det hele begynte for noen år siden da trykkerieieren Daniël van Vliet hos Van Vliet Printing i Hoore utenfor Amsterdam lette etter en smart måte å robotisere storformatproduksjonen på. Utviklingprosjektet – å integrere roboten med printeren og skjærebordet – dro Daniël van Vliet i gang sammen med Canon, robotutvikleren Rolan Robotics og den sveitsiske skjærespesialisten Zünd. Siden september i fjor ruller og går produksjonen for fullt på trykkeriet i Holland.
For Canon er tankene på robotisering av sine printersystemer ikke noe nytt. Men for å kunne skride til verket trengte man en kunde som var villig til å ta skrittet og satse. Med Daniël van Vliet gikk startskuddet for å utvikle brukergrensesnittet og å få maskinene og robotene til å kunne kommunisere med hverandre.
– Daniël har selv vært en stor drivkraft for å få til dette, sier Anton Strand, forretningsutvikler for Canon i Norden og Europa.
Van Vliet Printing med sine omlag tretten ansatte produserer blant annet displayprodukter, skilter, emballasjeesker, sekundæremballasjer og kundetilpassede kasser. Et rendyrket digitaltrykkeri som printer ut på materialer som bølgepapp, kartong og skumplater. Rundt klokken fire på ettermiddagen stiller man inn kveldens ordre som så kjører på automatisk i løpet av kvelden og natten. Vanligvis dreier det seg om serier på minst 50 stykker og oppover, sier trykkeriets eier Daniël van Vliet.
– Å kunne kjøre produksjonen hele natten er en veldig fin funksjon. På dagtid kjører vi heller mindre jobbserier, og når vi produserer de større jobbene hjelper virkelig denne løsningen til.
– Systemet gjør det enkelt for oss å bytte materiale. Hvilket design det er på det som skal printes spiller stort sett ingen rolle. Vi må i prinsippet bare justere vakuumpumpene slik at roboten plukker opp de riktige tingene. deretter er det bare å kjøre i gang.
Tanken på å i stedet investere i ytterligere et skjærebord er forlengst forbi når de nå kan holde i gang produksjonen nattestider:
– Jeg tror vi har tjent inn investeringen på mindre enn ett år, sier han og legger til at de med den vanligste innstillingen printer ut plater med målene 1,6 x 2,5 meter. Også på dagtid når de kjører mindre serier så hender det ofte at de kjører med den automatiske innstillingen.
Et titalls nordiske trykkerikunder var invitert til det hollandske trykkeriet for å få se robotløsningen i drift. Der fikk de se to faste pallposisjoner, for lossing og lasting, på hver sin side av roboten. Roboten løfter opp og registrerer det rigide materialet via en stilling – en avlastningsstasjon der materialplaten vendes før print- og skjæremomentene. Takket være sensorenes innstilte referansepunkter, horisontalt og vertikalt, så posisjoneres og plasseres platene alltid på nøyaktig samme sted på både flatbedprinteren og skjærebordet. Og vakuumsugekopper på såvel robotens gripearm, printeren og skjærebordet holder alltid materialet som kjøres i en låst posisjon.

Hele håndteringen kan skreddersys etter kundens behov ut i fra materialer og størrelser for å få et helt integrert system, sier Ed Lensen, produktsjef for Canon i Europa:
– Roboten plasserer platen opp-ned på skjærebordet slik at man i neste trinn smidig kan brette kartongen.
Mens skjærebordet arbeider så er roboten allerede i gang med å løfte på plass neste plate som skal printes. Det er også mulig å stille inn robotsystemet slik at begge sidene av materialplaten kan printes på.
– Det som virkelig blir verdifullt er at man kan la systemet kjøre gjennom natten. Man kan forprogrammere forskjellige ordre som skal printes, men da må det dreie seg om samme type media. Ellers trengs det at en operatør er til stede.
Rolan Robotics som inngår i prosjektet utvikler robotløsninger for en rekke forskjellige bransjer. De startet opp tidlig på 1980-tallet med sveiseroboter for deretter å gå over mer til ulike typer løfteroboter. I sin stall har de roboter fra blant annet Fanuc, Stäubli og OTC. Selskapets robotteknikk er synlig i de fleste bransjer – mat- og tilvirkningsindustrien, pleie og omsorg, og landbruk, for å nevne noen. Nå begir de seg altså også inn i den grafiske bransjen:
– Vi vil gi muligheten til at foretak skal bli bedre gjennom å benytte industrielle robotsystemer for å øke produktiviteten, effektiviteten, fleksibiliteten og tryggheten. Det minsker kostnadene, gir en bedre arbeidsflyt og et bedre arbeidsmiljø, sier J.P Stam hos Rolan Robotics.
Canons forretningsutvikler Anton Strand sier at de har jobbet frem et veldig godt samarbeid med Zünd, Arizona, Onyx-arbeidsflyt og Rolan Robotics. Alt er i dag ferdig utviklet og robotsystemet kan skreddersys helt etter kundenes behov. Han peker på flere fordeler med systemet:
– Høy presisjon, den er integrert, og du får robot, printer, skjærebord og arbeidsflyt fra samme leverandør så du slipper å lete rundt etter flere leverandører. Selvsagt er det også kvalitet og driftstabilitet. Og vi leverer også lokal service. Canon er en organisasjon du kan stole på.
Hvilke kunder retter dere dere mot med denne robotløsningen?
– Det er kunder som har en repetitiv produksjon med mellomstore serier, men som også har gjennomgående større volumer som en del av produksjonen, sier Anton Strand og legger til:
– Hvis du har mer å gjøre i maskinen enn det du klarer løpende på en normal arbeidsdag, så er dette et smart tilleggsskift som du kan opprette. La oss si at du har et tilleggsvolum på 1 000 kvadratmeter i måneden. Da tror jeg at du finner mening i å ha dette.
Anton Strand forteller at de møter mange kunder som sier nei til opplag som innebærer et repetitivt og monotont arbeid og som krever mye personale. Ordre som i dag flyttes til Øst-Europa eller andre land med lave omkostninger. Men med en robotisert produksjon havner man i en helt annen posisjon.
– Da kan man for eksempel kjøre bølgepapp på kvelden. På dagtid kjører man manuelt når det kreves mye bytting av jobber. På kvelden og natten kjører du emballasjer, sekundæremballasjer og displayprodukter til kunder som befinner seg innen retail- og emballasjebransjen.
En norsk kunde har allerede tegnet seg på for å implementere robotsystemet.
– Installasjonen kommer til å skje i løpet av 2018, sier Anton Strand uten å ville gå nærmere inn på hvilken kunde det dreier seg om.
Når det gjelder prisen, eksklusive printer og skjærebord, så blir de fleste overrasket over kostnaden for investeringen. Prisen er langt lavere enn hva mange tror, ifølge Anton Strand:
– Investeringen avhenger av hvor mye tilpassing som må gjøres. Det kan se ulikt ut for forskjellige kunder.

Interessen for robotsystemet er stort i hele Skandinavia:
– Vi har kunder med oss idag som har sagt at om dere finner en automatisert løsning så kan vi ta oss av større produksjonsjobber som vi hittil har måttet si nei til. Disse kundene er blant oss i dag, sier han og betoner at han er temmelig sikker på å komme i gang med tre til fire oppstartsprosjekter i løpet av kort tid. Et bevis på dette får han dessuten senere når alle inviterte kunder rekker opp hånden på spørsmålet om de har planer om å robotisere sin virksomhet i løpet av de kommende tre årene.
Et norsk trykkeri som benyttet seg av anledningen til å se robotsystemet i drift var PS Press Reklame. Foretaket har nettopp investert i flatbedprinteren Arizona og da vi snakket med dem regnet de også med å komplettere med et skjæresystem fra Zünd innen utgangen av året. Storformatproduksjonen dro de i gang for fire år siden og den har vokst hele tiden siden da.
– Fra å for fire år siden egentlig ikke ha kunnet noe om dette, til der vi står i dag og å se på denne høytekniske utformingen, så er det veldig gøy å se hva som gjøres i den ekstreme enden, sier trykkeriets eier Trygve Walle.
I etterkant av besøket bestemte Walle seg omgående, og PS Press Reklame har allerede gått til anskaffelse av skjærebord fra Zünd, som et første skritt på veien mot automatisering.
Pulp Grafisk, en av Canons storkunder som produserer mye butikkinnredning og ulike typer displayprodukter, imponeres av mulighetene med utbyttet mellom maskinene og å kunne kjøre automatisert på kvelder og netter.
– I dag har vi tre Arizona-printere og to skjærebord fra Zünd. Enten jobber vi mye overtid eller så går vi hjem klokken fire på ettermiddagen. Så vi er ute etter å forlenge arbeidstiden på maskinene, sier administrerende direktør Terje Gulbrandsen og legger til at det for dem handler om å enten ansette flere eller ta skrittet til å robotisere.
– Der må man se hva som er mulig og til hvilken kostnad.
Å effektivisere, automatisere og å kunne kjøre større serier enn de gjør i dag er forlokkende.
Vi ser på muligheter for å kunne ta større industrielle produksjoner enn tidligere, sier Gulbrandsen.
