Hva skal det lille trykkeriet tenke på ved kjøp av printer for storformat? Og hva bør man velge å ha på lager når det gjelder materialer? Vi lar Niklas Rydbeck og Niclas Ulriksson på Olsonic si hva de synes er best.
For å få fart på det lille trykkeriet kan spørsmålene være mange. Teknologiutviklingen på maskinene går i rasende takt. Et mikrotrykkeri med 1-3 ansatte kan i dag tilby et stadig større utvalg for å hjelpe kunder med for eksempel lage roll-ups, visittkort eller foliering til biler. Er du kreativ og har et godt kontaktnett så kan du lett kjøre i gang din virksomhet, sier Niklas Rydbeck, sjef for Olsonic.
– Maskinene har blitt billigere. Før når de var dyre så kanskje man trengte helt andre marginer eller omsetning for å få virksomheten til å lønne seg. Nå kjøper man en maskin som koster alt fra 100 000 til 300 000 kroner.
Det viktigste å tenke på når man kjøper en printer for storformat, er å påse at den er fremtidsrettet, mener Rydbeck:
– Dels ut i fra et miljøaspekt, dels at printeren klarer å produsere på mange ulike medietyper som gjør at firmaet kan benytte en teknikk for å kunne tilgodese alle kundenes behov, både for innendørs- og utendørsbruk. For eksempel så kan en lateksprinter fra HP være en kjempefin investering ettersom denne printeren klarer å printe ut kostnadseffektivt på mange materialer. Selv om man føler at man ikke har noe behov for å kunne foliere biler, så er dette kanskje noe kundene vil kunne komme til å gjøre i fremtiden. Skriver du ut på en lateksprinter så kan man laminere med en gang etter printing, noe som bl.a. innebærer at du slipper å måtte ha et sted der utskriftene skal ligge og tørke.
– Velg rett maskin for det behovet du har. Det er et samspill mellom trykkeriet og leverandøren at valget faller omtrent på det som skal printes.
Et mikrotrykkeri bør tenke en ekstra gang på hvilke volumer og applikasjoner som skal produseres.
– Om man skal starte opp så har HP i sin lateksserie inngangsmodellene HP-latex 115 og 315. De finnes også med skjærefunksjon inkludert. Det er et godt valg til å starte med. Da kan du printe nesten alt på rull, sier hardwareansvarlige Niclas Ulriksson på Olsonic.
Printere kan fremstå som lokkende prismessig. Men man bør se opp for skjulte kostnader, så som servicekostnader og uforutsette utgifter som på sikt kan bli kostbart. Ting man kanskje ikke tok høyde for når man beregner jobben. Niklas Rydbeck nevner skrekkeksempler som de har vært vitne til der kunder har blitt lurt. Man har presset ned prised på maskinen og trodd at man har gjort en god deal. Men i finansieringsalternativene finnes det i stedet skjulte kostnader som gjør at man går på en smell.
– Ved kjøp av en maskin skal man tenke på å alltid være veldig tydelig når det gjelder finansieringsopplegget.
– Jobb med en leverandør som forstår din business både når det gjelder hardware samt media og som er villig til å gjøre det lille ekstra som ikke alltid synes ved et innkjøp. Vet du at du kommer til å kjøpe et visst volum hver uke, måned eller år så gjør repeterende leveranser, hvilket gjør at du får en bedre likviditet samt nyttiggjør en mindre flate, sier han og legger til at kunden også kan gjøre et opplegg på samme måte som Olsonic, at de tilbyr å lagerholde varer som man vil skrive ut for kundens regning. Bestilte materialer sendes hver uke. Kunden betaler når varene hentes ut.
– Fordelen er at din likviditet ikke anstrenges ettersom du ikke kjøper inn store volumer unødig.
Hvilken løsning er best om man som et lite trykkeri vil slippe å ha veldig mange pakker med ulike papirtyper? Er det mulig å for eksempel bare ha seks papirsorter inklusive forskjellige gramvekter, og hvilke skulle det i så fall være?
– Ja, det er selvsagt mulig å ha et lagersortiment som gjør at man dekker opp størstedelen av kundens behov. De resterende prosentene som man trenger skal man passe på at leverandøren har på lager, slik at man kan få leveranse samme dag eller senest dagen etter.
Seks ulike medietyper er en brukbar startpakke å starte opp med, mener Ulriksson:
– En bra miks av materialer å ha på lager er fotopapir, bestrøket papir, tapet, film, bannermateriale og stoff. Så er alt selvsagt avhengig av hvilke behov kundene har, sier han og legger til at visse materialer kan benyttes til flere ulike ting. For eksempel kampanjevinyler som kan klistres på mange ulike applikasjoner.