Slik kommer du i gang med mikrotrykkeriet

PUBLISERT: 1 mars 2018
OPPDATERT: 1 mars
Olsonics Niklas Rydbeck og Niclas Ulriksson gir sine beste tips på hvordan man kommer i gang med et lite trykkeri.

Hva skal det lille trykkeriet tenke på ved kjøp av printer for storformat? Og hva bør man velge å ha på lager når det gjelder materialer? Vi lar Niklas Rydbeck og Niclas Ulriksson på Olsonic si hva de synes er best.

For å få fart på det lille trykkeriet kan spørsmålene være mange. Teknologiutviklingen på maskinene går i rasende takt. Et mikrotrykkeri med 1-3 ansatte kan i dag tilby et stadig større utvalg for å hjelpe kunder med for eksempel lage roll-ups, visittkort eller foliering til biler. Er du kreativ og har et godt kontaktnett så kan du lett kjøre i gang din virksomhet, sier Niklas Rydbeck, sjef for Olsonic.

– Maskinene har blitt billigere. Før når de var dyre så kanskje man trengte helt andre marginer eller omsetning for å få virksomheten til å lønne seg. Nå kjøper man en maskin som koster alt fra 100 000 til 300 000 kroner.

Det viktigste å tenke på når man kjøper en printer for storformat, er å påse at den er fremtidsrettet, mener Rydbeck:

HP sin lateksprinter 115 er ett eksempel på en inngangsmodell som passer til et lite trykkeri.

– Dels ut i fra et miljøaspekt, dels at printeren klarer å produsere på mange ulike medietyper som gjør at firmaet kan benytte en teknikk for å kunne tilgodese alle kundenes behov, både for innendørs- og utendørsbruk. For eksempel så kan en lateksprinter fra HP være en kjempefin investering ettersom denne printeren klarer å printe ut kostnadseffektivt på mange materialer. Selv om man føler at man ikke har noe behov for å kunne foliere biler, så er dette kanskje noe kundene vil kunne komme til å gjøre i fremtiden. Skriver du ut på en lateksprinter så kan man laminere med en gang etter printing, noe som bl.a. innebærer at du slipper å måtte ha et sted der utskriftene skal ligge og tørke.

– Velg rett maskin for det behovet du har. Det er et samspill mellom trykkeriet og leverandøren at valget faller omtrent på det som skal printes.

Et mikrotrykkeri bør tenke en ekstra gang på hvilke volumer og applikasjoner som skal produseres.

– Om man skal starte opp så har HP i sin lateksserie inngangsmodellene HP-latex 115 og 315. De finnes også med skjærefunksjon inkludert. Det er et godt valg til å starte med. Da kan du printe nesten alt på rull, sier hardwareansvarlige Niclas Ulriksson på Olsonic.

Printere kan fremstå som lokkende prismessig. Men man bør se opp for skjulte kostnader, så som servicekostnader og uforutsette utgifter som på sikt kan bli kostbart. Ting man kanskje ikke tok høyde for når man beregner jobben. Niklas Rydbeck nevner skrekkeksempler som de har vært vitne til der kunder har blitt lurt. Man har presset ned prised på maskinen og trodd at man har gjort en god deal. Men i finansieringsalternativene finnes det i stedet skjulte kostnader som gjør at man går på en smell.

– Ved kjøp av en maskin skal man tenke på å alltid være veldig tydelig når det gjelder finansieringsopplegget.

– Jobb med en leverandør som forstår din business både når det gjelder hardware samt media og som er villig til å gjøre det lille ekstra som ikke alltid synes ved et innkjøp. Vet du at du kommer til å kjøpe et visst volum hver uke, måned eller år så gjør repeterende leveranser, hvilket gjør at du får en bedre likviditet samt nyttiggjør en mindre flate, sier han og legger til at kunden også kan gjøre et opplegg på samme måte som Olsonic, at de tilbyr å lagerholde varer som man vil skrive ut for kundens regning. Bestilte materialer sendes hver uke. Kunden betaler når varene hentes ut.

– Fordelen er at din likviditet ikke anstrenges ettersom du ikke kjøper inn store volumer unødig.

Hvilken løsning er best om man som et lite trykkeri vil slippe å ha veldig mange pakker med ulike papirtyper? Er det mulig å for eksempel bare ha seks papirsorter inklusive forskjellige gramvekter, og hvilke skulle det i så fall være?

– Ja, det er selvsagt mulig å ha et lagersortiment som gjør at man dekker opp størstedelen av kundens behov. De resterende prosentene som man trenger skal man passe på at leverandøren har på lager, slik at man kan få leveranse samme dag eller senest dagen etter.

Før vårt møte har Olsonic og Papyrus tatt frem medieprøver som viser et utvalg fra sortimentet, noe som skulle kunne dekke et mikrotrykkeris behov.

Seks ulike medietyper er en brukbar startpakke å starte opp med, mener Ulriksson:

– En bra miks av materialer å ha på lager er fotopapir, bestrøket papir, tapet, film, bannermateriale og stoff. Så er alt selvsagt avhengig av hvilke behov kundene har, sier han og legger til at visse materialer kan benyttes til flere ulike ting. For eksempel kampanjevinyler som kan klistres på mange ulike applikasjoner.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx