Undersøkelse: Blekkskrivere går forbi laserskrivere

PUBLISERT: 1 mars 2018
OPPDATERT: 1 mars

Stor europeisk undersøkelse: Fakta gjør at blekkskrivere forbigår laserskrivere som ønsket utskriftsteknologi. Det er fortsatt misoppfatninger om laserutskriftsteknologi i Europa, men forventninger om redusert miljøpåvirkning, lavere kostnader og bedre ytelse gir blekkskriverteknologien nye muligheter.

Dette ifølge en undersøkelse som ble utført på nett av Epson Europe og Coleman Parkes, med samlet innsikt fra mer enn 8 000 fagfolk i 21 europeiske land, inkludert Norge. Bare måneder etter at Epson kunngjorde en betydelig investeringsøkning i blekkskriverteknologien for bedrifter, viser undersøkelser at 74 % av europeiske beslutningstakere og influencere velger blekkteknologi når de får presentert fakta om skriverteknologi.

Basert på uavhengige bekreftede fakta om blekkskriverteknologiens ytelse kontra laserteknologi, ble deltakerne stilt en rekke sant/usant-spørsmål. Resultatene viste at det fortsatt finnes mange gamle misoppfatninger om hvilken teknologi som gir best resultater, særlig når det gjelder avfall og produktivitet. Bare 7% av deltakerne visste at blekkskrivere for bedrifter er bedre på alle de fem testede områdene: Avfall, produktivitet, hastighet, CO2 og energiforbruk.

I Norge, Sverige, Danmark og Finland viser svarene at på tross av misoppfatningene om blekkskriverteknologi, ville et overveldende flertall på 62% velge en blekkskriver for bedrifter etter å ha fått høre faktaene om deres skrivervalg.

Flertallet, 62 %, trodde feilaktig at en laserskriver produserer mindre CO2 og 65 % mente feilaktig at den produserer mindre avfall enn blekkskrivere. Videre gjettet 70 % feilaktig at en laserskriver fører til høyere produktivitet på grunn av mindre tid på vedlikehold og nedetid.

Epson har en lang historie innen utskriftsinnovasjon og ønsker å øke bedrifters forståelse av fordelene blekkskrivere gir. Blekkteknologien støtter ikke bare bunnlinjen, men reduserer også miljøpåvirkningen.

Tor Arne Moe, Epson Norge sier: «Laserskrivere har lenge vært dominerende innen kontorutskrifter, men brukere er på utkikk etter bedre utskrifter som koster mindre og skrives ut raskere samtidig som strømforbruket reduseres. Vi konkluderte med at den eneste måten å oppfylle forventningene på, var å utvikle blekkteknologien vi opprinnelig utviklet for industrielle miljøer der produktivitet og kvalitet er avgjørende.»

Denne utviklingen har resultert i blekkskriverprodukter for bedrifter som leverer hastigheter på opptil 100 sider i minuttet med en lav kostnad per side, i tillegg til å redusere avfallet og strømforbruket med henholdsvis opptil 99 % og 96 % sammenlignet med laserskrivere. I tillegg er behovet for vedlikehold og brukerinngrep opptil 98 % mindre sammenlignet med laserprodukter1.

«Blekkskrivere blir mer og mer vanlige i utskriftsmarkedet. I henhold til markedsanalysebyrået IDC forventes det at blekkskrivere øker med 10,2 % (CAGR) i Vest-Europa frem mot 2020. Men det er fremdeles et kunnskapshull, så vi bestemte oss for å ta valget om utskriftsteknologi til markedet – og vise realitetene av blekkskrivere kontra laserskrivere og påvirkningen av hver av disse ved valg av utskriftsteknologi.»

I en tid da arbeidsplass-standarder for bedrifters sosiale ansvar (inkludert miljø- og samfunnsmessige vurderinger) blir stadig viktigere i Europa, er Epsons beslutning om å støtte blekkskrivere underbygget av det faktum at flertallet (74%) av de europeerne som ble spurt, valgte blekkskrivere etter at de ble informert om realitetene bak valget av utskriftsteknologi.

Fordelene med blekkskrivere for bedrifter er spesielt viktige for store selskaper som vil se et stadig økende behov for å overholde ikke-finansielle rapporteringsstandarder både i EU og andre steder hvert år. Gjeldende nasjonale retningslinjer er ofte ikke nok for å holde seg under 2-gradersmålet i Paris-avtalen. For å levere på internasjonale mål kreves det spesielt at forretningssamfunnet viser at de etterkommer globale mål, som for eksempel målene om bærekraftig utvikling. Epson har investert 585 millioner euro i nye produksjonsanlegg i Japan og andre markeder; og 185 millioner euro av dette er dedikert til å utvikle PrecisionCore-teknologien – en nyvinning som har revolusjonert området for bedriftsutskrifter.

Om undersøkelsen

Epson utførte en nettbasert undersøkelse på tvers av sosiale medier, nettmedier og DM-kanaler i 21 europeiske land (Finland, Polen, Ungarn, Norge, Romania, Sverige, Serbia, Tsjekkia, Slovenia, Nederland, Hellas, Danmark, Kroatia, Slovakia, Belgia, Storbritannia, Frankrike, Spania, Italia, Portugal og Tyskland) mellom september og november 2017, og samlet inn 6326 svar. Målet var for å teste folks kunnskap knyttet til fordelene med laser- kontra blekkutskriftsteknologier, og for å vise hva folk ville velge hvis de fikk fakta.

Undersøkelsen ble gjennomført på nett av Coleman Parkes Research på vegne av Epson i november 2017. Resultatene inkluderer tilbakemeldinger fra 1818 fagfolk i organisasjoner over hele Europa.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_