Vizuelli i Harstad fikk oppdraget med å utvikle logo, visuell identitet og design samt produksjon av søknaden til alpin-VM i Narvik i 2025.
-Vi bruste over av glede. Den sterke følelsen kjente vi godt igjen fra da vi gjorde det samme for Arctic Race of Norway i 2012. Og eventyret etter det kjenner vi alle – spesielt vi her i nord, sier Jan-Arne Kristiansen, kreativ leder i Vizuelli på bedriftens hjemmeside.
Alpin-VM er verdens nest største vinteridretts-arrangement, kun vinter-OL er større. Byen Narvik kan, i tillegg til å ha et alpinanlegg i verdensklasse, tilby en ekstra dimensjon med nærheten til havet. Fjell, hav og by utgjør en unik treenighet som gir spektakulære kulisser for besøkende, men ikke minst for alle de millioner som vil følge VM på TV-skjermer og via sosial medier.
Vizuelli beskriver tanken bak den sterke logoen: Vi har valgt å skape et illustrativt logosymbol som skal billedliggjøre viktige særpreg: Stolte nordnorske fjell som stuper ned i havet, arktisk og kraftfullt. Sammen med det magiske, spektakulære, lekne og dansende nordlyset gir det assosiasjoner til hva mennesker over hele verden har i vente. Hele logoformen danner en kursiv N for (N)arvik, (N)ord-Norge og (N)orge.
Navnetrekket er i versaler (store bokstaver) for å signalisere stolthet og selvtillit. Fargenyansene blått og grønt er naturens egne farger. De viser at arrangementet skal bli verdens mest bærekraftige og miljøvennlige idrettsarrangement. For oss har det handlet om å skape en personlig signatur som formidler de viktige personlighetstrekkene, og kunne visualisere dette på en enkel, attraktiv, gjenkjennbar og tillitskapende måte.