Fotballtrøyer på Fespa

PUBLISERT: 3 mai 2018
OPPDATERT: 3 mai

Fotball-VM i Russland nærmer seg. Med dette for øye kommer en gruppe maskinprodusenter å varme opp ved å vise en fullstendig produksjonsflyt for produksjon av fotballtrøyer under Fespamessen 15.-18. mai.

SportsFactory er navnet på den 250 kvadratmeter store Fespastanden der det skal produseres personaliserte fotballtrøyer. En passende opptakt til sommerens fotballfest når det drar seg mot VM i Russland. I trøyefabrikkens produksjonsanlegg presenteres maskiner fra Caldera, MS Printing Solutions, JK Group, Monti Antonio og Zund. Dover Digital Printing står for sponsingen av initiativet med sporttemaet, sier Sébastien Hanssens, vise markedsføringssjef for Dover Digital Printing:

– Tanken er å la besøkere få oppleve hele produksjonsprosessen, sier han og fortsetter med å forklar flyten.

– Det kommer til å starte med det opprinnelige designet av en trøye, som så følges opp med hele prosessen: å printe, skjære og sy, til at det vokser frem et produkt som er klart for levering.

Fotballtrøyene kommer til å printes på en JP4 digital printer fra MS printing solutions, med Kiian-blekk fra JK Group. JP4-maskinen har åtte printhoder. Med bare CMYK-fargene oppgis produksjonshastigheten i printeren til 180 kvadratmeter i timen. Når printingen er klar venter en kalendermaskin fra Monti Antonio som tar seg av varmebehandlingen, som så følges opp av et skjærebord fra Zünd. Hele kjeden styres med Calderas software: web-to-print-løsning, prepress og ripping. Også Calderas arbeidsflytløsning StreamLive kommer til å demonstreres, denne benyttes for å spore jobbene, holde oversikt over produksjonen samt gi en rekke statistikkdata om prosessene – for eksempel blekk- og materialforbruk samt tidsskjema for printingen.

I forbindelse med produksjonen lover man også å sette opp en digitaltrykt sportsbar for de besøkende, samt en pop-up butikk som viser digitaltrykte sportkits og andre grafiske produkter.

Les videre

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Summa automatiserer arbeidsflyten for inline skjæring

Summa viste blant annet inline-løsninger med matere til sine digitale skjærebord og tekstillaserkuttere under Fespa.
bob-summa

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Siste nytt

GV Reklame tar sats – kjøper Sats & Trykk

Fra 1. juni 2024 vil to Verdalsselskaper bli et når GV Reklame kjøper Sats & Trykk, og to ansatte fra Sats & Trykk flytter inn i lokalene i Venusvegen.
Sats Trykk

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Marabu støttet sine leverandører under Fespa

Marabu hadde ingen egen stand på årets Fespamesse, men var der for å hjelpe sine leverandører. Sign & Print fulgte Victor Bildsten, digital salgssjef i Marabu Skandinavia, på en omvisning i standene.
Vanguard-1-1024x683

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz