Større og større maskiner på Fespa

PUBLISERT: 18 mai 2018
OPPDATERT: 18 mai

Årets Fespa åpnet i Berlin tirsdag. Trenden mot stadig større og mer industrielle maskiner fortsetter. Også Swissqprint har nå begitt seg inn i kampen om kunder som trenger over 300 kvadratmeter i timen.

Jakten etter å greie trykket med one-pass blir stadig tydeligere og Efi nevnte det også på sin pressekonferanse. Spesielt når det gjelder tekstil sees det som viktig.

På tekstilsiden var det ellers HP som hadde tatt med en stor maskin for trykk på interiørtekstiler. Antalis, som er forhandler av HPs større maskiner, var mannssterke til stede og snakket om interiør som det neste store området å fokusere på. De avslørte også at de fører samtaler med store nordiske kunder om samarbeid når det gjelder tekstiler, selvklebende materialer og for eksempel tapeter.

På tapetsiden kunne Nize Equipment vise frem den litauiske produsenten Veka, som lager mønstre i tapeter med hjelp av digitaltrykk. De har utviklet en spesiell tapet som vokser på områdee der den ikke er trykket med en spesialfarge. Det gjør at de i en arbeidsgang kan digitaltrykke og prege en 160 cm bred tapetrull med for eksempel en firmalogo i bakgrunnen.

Tilbake til tekstilene, der Mimaki fortalte om fjorårets kjøp av Rimslow.

– Vi har nå et komplett system for tekstiler, fra forbehandling av fiberen slik at den suger bedre, via trykking og sublimering til damping og utvasking etter trykket.

Mimakis påpeker også at dette både gjelder om man jager etter fargeekthet (for eksempel på gardiner) eller slitestyrke for mange vask (for eksempel spillertrøyer og klær).

– Vi har de ulike fargene og trykkmetodene som kreves for de ulike etterlyste egenskapene.

Mimaki viser også dette ved å ha gjennomført en rekke forbedringer på sitt Tiger 1800B system for tekstiltrykk. Det gjelder begge modellene – den som går direkte til tekstilene og den der man benytter transferpapir og deretter med varme overfører trykkene til tekstilene. For begge modellene gjelder også at man nå kan få en kjemperull, slik at maskinen kan produsere i timevis og tilby en hel rull til de som deretter skal sy denne til klær, lage beachflagg eller gjøre noe annet med tøyet.

Les videre

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01