Større og større maskiner på Fespa

PUBLISERT: 18 mai 2018
OPPDATERT: 18 mai

Årets Fespa åpnet i Berlin tirsdag. Trenden mot stadig større og mer industrielle maskiner fortsetter. Også Swissqprint har nå begitt seg inn i kampen om kunder som trenger over 300 kvadratmeter i timen.

Jakten etter å greie trykket med one-pass blir stadig tydeligere og Efi nevnte det også på sin pressekonferanse. Spesielt når det gjelder tekstil sees det som viktig.

På tekstilsiden var det ellers HP som hadde tatt med en stor maskin for trykk på interiørtekstiler. Antalis, som er forhandler av HPs større maskiner, var mannssterke til stede og snakket om interiør som det neste store området å fokusere på. De avslørte også at de fører samtaler med store nordiske kunder om samarbeid når det gjelder tekstiler, selvklebende materialer og for eksempel tapeter.

På tapetsiden kunne Nize Equipment vise frem den litauiske produsenten Veka, som lager mønstre i tapeter med hjelp av digitaltrykk. De har utviklet en spesiell tapet som vokser på områdee der den ikke er trykket med en spesialfarge. Det gjør at de i en arbeidsgang kan digitaltrykke og prege en 160 cm bred tapetrull med for eksempel en firmalogo i bakgrunnen.

Tilbake til tekstilene, der Mimaki fortalte om fjorårets kjøp av Rimslow.

– Vi har nå et komplett system for tekstiler, fra forbehandling av fiberen slik at den suger bedre, via trykking og sublimering til damping og utvasking etter trykket.

Mimakis påpeker også at dette både gjelder om man jager etter fargeekthet (for eksempel på gardiner) eller slitestyrke for mange vask (for eksempel spillertrøyer og klær).

– Vi har de ulike fargene og trykkmetodene som kreves for de ulike etterlyste egenskapene.

Mimaki viser også dette ved å ha gjennomført en rekke forbedringer på sitt Tiger 1800B system for tekstiltrykk. Det gjelder begge modellene – den som går direkte til tekstilene og den der man benytter transferpapir og deretter med varme overfører trykkene til tekstilene. For begge modellene gjelder også at man nå kan få en kjemperull, slik at maskinen kan produsere i timevis og tilby en hel rull til de som deretter skal sy denne til klær, lage beachflagg eller gjøre noe annet med tøyet.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324