Canon utfordrer etikettmarkedet

PUBLISERT: 7 juni 2018
OPPDATERT: 7 juni
Doktor Michael Has har ledet deler av utviklingsarbeidet med den nye printerserien.

Canon har besluttet å begi seg inn i den pågående konkurransen rundt digitalt etikettrykk. UV-herdende trykk med Xaar-hoder og en kostnad som skal ligge 30 prosent under konkurrentenes, er noe av det de lover under den presskonferansen hvor produktet ble lansert.

Canon Océ Labelstream 4000 er den første maskinen i en serie maskiner for etikettprodusenter. De gjør seg ingen illusjoner om at kundene skal stå og vente på en ny aktør i markedet. Så det er en del punkter de selv peker på som argumenter for sin maskin.

Fifty shades of grey
– Kvaliteten må selvsagt være helt på topp. Der benytter vi oss av Xaar-hoder som kan styres med ulike grånivåer. Det gjør at vi kan legge på et tykkere fargelag i ett pass, sier doktor Michael Has, som har ledet deler av utviklingsarbeidet. Xaar-hodet har også en stabilitet som vi mener kreves når det gjelder etikettproduksjon.

Samtidig er det nødvendig å komme over til inkjet, for på alvor å kunne konkurrere med kostnadene i offset eller flexo. Canon anser seg å kunne ligge 30 prosent under tilsvarende tonerbaserte maskiner i markedet. Samtidig tilbyr de da en hvit farge som ligger på rundt 80 prosent, sammenliknet med de 50-60 prosent som konkurrentene klarer. Dette takket være Xaarhodets evne til å slippe større fargepigmenter.

En annen fordel Canon legger vekt på i sin markedsføring er selskapets serviceorganisasjon.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324