Canon utfordrer etikettmarkedet

Doktor Michael Has har ledet deler av utviklingsarbeidet med den nye printerserien.

Canon har besluttet å begi seg inn i den pågående konkurransen rundt digitalt etikettrykk. UV-herdende trykk med Xaar-hoder og en kostnad som skal ligge 30 prosent under konkurrentenes, er noe av det de lover under den presskonferansen hvor produktet ble lansert.

Canon Océ Labelstream 4000 er den første maskinen i en serie maskiner for etikettprodusenter. De gjør seg ingen illusjoner om at kundene skal stå og vente på en ny aktør i markedet. Så det er en del punkter de selv peker på som argumenter for sin maskin.

Fifty shades of grey
– Kvaliteten må selvsagt være helt på topp. Der benytter vi oss av Xaar-hoder som kan styres med ulike grånivåer. Det gjør at vi kan legge på et tykkere fargelag i ett pass, sier doktor Michael Has, som har ledet deler av utviklingsarbeidet. Xaar-hodet har også en stabilitet som vi mener kreves når det gjelder etikettproduksjon.

Samtidig er det nødvendig å komme over til inkjet, for på alvor å kunne konkurrere med kostnadene i offset eller flexo. Canon anser seg å kunne ligge 30 prosent under tilsvarende tonerbaserte maskiner i markedet. Samtidig tilbyr de da en hvit farge som ligger på rundt 80 prosent, sammenliknet med de 50-60 prosent som konkurrentene klarer. Dette takket være Xaarhodets evne til å slippe større fargepigmenter.

En annen fordel Canon legger vekt på i sin markedsføring er selskapets serviceorganisasjon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *