Gamle fonter får nytt liv

PUBLISERT: 14 juni 2018
OPPDATERT: 14 juni
Urørt i 90 år ved berømt designskole: Adobe gir ikke-ferdige fonter nytt liv og utfordrer kreative.

Adobe har i samarbeid med Bauhaus Dessau Foundation ferdigstilt og digitalisert fem fonter som har vært arkivert siden nazistene stengte den berømte designskolen for rundt 90 år siden.

Dette skjer som en del av «Hidden Treasures of Creativity», Adobes årlige initiativ for å revitalisere glemt kreativ historie og gi den videre til neste generasjon.

Digitalisering av Munchs pensler en suksess
I fjor var Edvard Munchs malerpensler tema, og i samarbeid med Munchmuseets konservatorer ble mesterens 100 år gamle pensler digitalisert og tilgjengeliggjort. Det ble en stor suksess.

– Penslene er lastet ned av flere titusener mennesker som har blitt inspirert til å male som en mester. I år er fokus på kraften i det skriftlige ord, innvirkningen font-design har på hvordan vi kommuniserer og fonters rolle i kunst og kultur. Ved å gjenskape de glemte skattene håper vi nok en gang på å inspirere til kreativitet verden over, sier Simon Morris, Senior Director for Campaign Marketing i Adobe.

Urørt i nesten et århundre
Siden den verdenskjente designskolen Bauhaus Dessau ble nedlagt i 1933 av Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti, har fem ikke-ferdige fonter, påbegynt av designerne Xanti Schawinsky, Joost Schmidt, Carl Marx, Alfred Arndt og Reinhold Rossig, ligget urørt i arkivene. I samarbeid med Bauhaus Dessau Foundation har Adobe ferdigstilt og digitalisert fontene.

Den verdenskjente font-designeren Erik Spiekermann har ledet et internasjonalt team av typografer og designstudenter, som har gjort skisser og bokstavfragmenter om til komplette digitale fonter. To av dem blir tilgjengelig for nedlastning her 11. juni og de øvrige i månedene fremover.

Arrangerer konkurranse med fem utfordringer
Som en del av prosjektet arrangerer Adobe en konkurranse med fem utfordringer der kreative oppfordres til å bruke fontene for første gang. Her kan man vinne flotte premier, blant annet en reise til Tyskland for å se Bauhaus-arkivene. Deltakere kan registrere seg her.

Adobe avholder også flere livestreams fra 12. til 14. juni for å vise hvordan fontene kan brukes.

Om Bauhaus
Bauhaus ble startet i 1920 og har vært den mest velkjente skolen for arkitektur, design og kunst i 100 år selv om den kun var i drift i 14 år. Skolebygget er på UNESCOs verdensarvliste. Bauhaus revolusjonerte forståelsen for kunst og håndverk, i tillegg til kunst og teknologi. Dette inspirerte designere og kunstnere verden over og fortsetter å gjøre det i dag. Typografi og grafisk design, reklame og utstillingsdesign var en del av undervisningsprogrammet.

Om Erik Spiekermann
Erik Spiekermann er typograf, skrifttypedesigner og forfatter. Han er professor ved Kunstskolen i Bremen og ArtCenter College of Design, og anses som særdeles innflytelsesrik innenfor skrifttype- og informasjonsdesign.

Les videre

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

Årets Pantonefarge

"En koselig ferskentone som ligger mellom rosa og oransje", årets Pantone-farge 2024 er Peach Fuzz. Den beskrives som varm og myk med en vintage følelse samtidig som den har en moderne stemning. For 25. gang er Årets Pantone-farge kåret og denne gangen er det en fløyelsmyk ferskentone.
Pantone-2024-3-1024x683

Canon + MUNCH = sant

Som en del av en utstilling i MUNCH har den bosniskfødte kunstneren Admir Batlak fått lov til å arbeide både i Edvard Munchs atelier på Ekely og på Canons Image Factory for å lage en installasjon "i knekken".
Admir_IF

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324