Agfa ruller ut den røde løperen

PUBLISERT: 21 juni 2018
OPPDATERT: 21 juni
Agfa Nordens storformatansvarlige Nils-Arne Sletten, Jeti Tauros produktsjef Reinhilde Alaert og sjefen for Copycat, Geir Thorbjørnsen.

Gjennom to dager deltok over 300 personer fra den grafiske verden i en Red Carpet Event hos Agfa Graphics i Mortsel, Belgia. Det handlet om at få en første titt på den nye Jeti Tauro H3300 LED og denne printerens muligheter.

Det var den første offentlige visningen av Agfas nyeste storformat inkjet-printer. Visningen ble krydret med andre Agfa integrerte end-to-end inkjet-løsninger, UV-blekk, dedikert workflow software og ferdiggjøringsløsninger. Agfa-eksperter delte siste nytt fra utviklingsavdelingen, og det var masser av muligheter for å utveksle erfaringer med likesinnede.

Fra messe til åpent-hus
Agfa Graphics hadde en forholdsvis beskjeden tilstedeværelse på dette årets FESPA, og årsaken synes å være at de hadde satset alle ressursene på dette Red Carpet Eventet. Her var de skånet fra å måtte konkurrer om oppmerksomheten med andre, og de slapp å rigge opp og ta ned igjen. Kun underholdning og forpleining av 300 potensielle og nåværende kunder samt verdenspressen.

Den nye Jeti Tauro H3300 LED fra Agfa.

Jeti Tauro H3300 LED bygger på suksessen fra Jeti Tauro H2500 LED. Den nye maskinen er større, mer robust og har en raskere motor. Den hybride UV-inkjet printeren produserer på faste medier i opp til 3,3 meter i bredden ved hastigheter på opp til 453 m2 i timen, samt på rull-til-rull i opp til 600 mm i diameter med en utskriftsbredde på 3,2 m.

Automatisering
Den har også et helautomatisk modus, som gjør det mulig å avlegge fire plater om gangen direkte på en pall. Altså enda et skritt videre på den økende automatiseringen som foregår på storformatområdet.

Jeti Tauros produktsjef Reinhilde Alaert forteller mer om maskinen. Hun er spesielt opptatt av kvaliteten på automatiseringen:

– Uansett om du velger å kunne kjøre de store gigantrullene ubemannet i timesvis eller om du lar robotene ta seg av å mate inn opp til fire boards samtidig, så er denne ileggingen perfekt og du får eksakte hauger med boards i avleggeren.

Agfas maskiner produseres i hovedsak på to steder. Tekstilmaskinene produseres av to konkurrerende foretak i Korea mens de stora arbeidshestene – som Jeti Tauro – lages i Toronto, Canada.

Agfas eget blekk
Det at Afgfa har lang erfaring som kjemiforetak er noe av det som ligger til grunn for suksessen de har hatt med å produsere blekk i nyere tid.

– Jeg er overbevist om at vi har den laveste totalkostnaden på markedet, sier Reinhilde Alaert. – I løpet av maskinens livslengde kjøper du mer blekk enn hva du betaler for maskinen. Derfor er det meget interessant at vi har et så høyt pigmentinnhold i vårt blekk, derfor har du et lavt blekkforbruk. Til tross for dette kan du strekke det ferdige materialet eller forme det for wrapping uten at fargen sprekker eller gir problemer.

I de maskinene som konstrueres for døgnet-rundt produksjon er det utelukkende Ricoh-hoder som benyttes. I dette tilfellet piezohodet Ricoh MH5420. Det kjennetegnes av at samtlige dråper skytes ut, men de som ikke skal til materialet samles opp og resirkuleres. Den konstante flyten av blekk gjør at man ikke risikerer tilstoppede dyser. Om maskinen har stått stille i noen timer må man da starte med å vaske hodene og kjøre en automatisk rengjøringssyklus i noen minutter, før man setter i gang produksjonen igjen.

I selve hodene holdes en konstant temperatur på 50 grader for å få en eksakt dråpe. Det er maskinens eneste varme, og derfor har man kunnet fjerne avtrekk som har sittet på tidligere modeller.

Det har gått bra for den forrige 2,5 meter brede modellen. Når den nå 3,3 meter brede maskinen kommer på markedet i sommer, med ytterligere høyere produktivitet og lavere kostnad per trykt kvadratmeter, skal det bli meget spennende å følge utviklingen.

Finansiering
Svenske Johannes Köpman sitter i Stockholm og arbeider med finansiering i Agfa, med et arbeidsområde som strekker seg over hele Norden og utenfor. Han sier at kunder ofte snakker med Agfa om finansiering når det gjelder denne typen maskiner. – Typisk lager man en kalkyle som viser at maskinen har betalt seg etter to-tre år. Men de fleste velger likevel å kjøpe den og betale over fem år. Maskinen holder selvsagt betydelig lengre enn som så, men etter dette ønsker man kanskje en maskin med en ny teknisk fordel som er oppfunnet siden sist.

http://youtu.be/9fzuotIiDxY

Les videre

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222