Virkelig luksuriøse småserier

Marine Kerivel Brown og Robin Greenhalgh med lakkert trykk fra DuSense.

Ofte kombineres ønske om eksklusive emballasjer med at opplaget er lavt. Kanskje bare noen tusen eller til og med bare noen hundre eksemplarer. Det gir seg selv at jobben skal digitaltrykkes. Men hvordan gjør jeg det med ferdiggjøringen, når jeg gjerne vil ha alle de spesielle effektene? Det som gjør emballasjen eksklusiv?

I Japan stilles det utrolig høye krav til emballasjer. Og japanske Duplo, som produserer etterbehandlingsutstyr for mindre og mellomstore trykkerier, har mange kunder som vil ha det lille ekstra – selv om de er små. I sju år har Duplo jobbet med å utvikle et par spesialmaskiner som forvandler det vanlige digitaltrykkeriet til en framstiller av eksklusive trykk.

Den ene er en maskin som stanser, perforerer og riller. Vi kommer tilbake til den.

Den andre er DuSense, som partielt lakkerer hvert ark.

(se video)

Andy Cuff var lenge produksjonssjef hos et engelsk trykkeri, før han ble ansvarlig for Duplos testanlegg i London. Her viser han produksjonen i Duplo DuSense.

Du lager en femte farge i din separasjon. Den fargen sprøytes på, i form av en uv-lakk, i Duplos maskin. Lakken kan varieres i tykkelse mellom 20 og 80 my. Har du et personalisert trykk, for eksempel med mottakerens navn, så kan du styre slik at lakken på hvert enkelt ark bare treffer bokstavene på nettopp det arket. Du kan altså virkelig skape unike emballasjer, en eksklusiv invitasjon eller et trykk som tydelig formidler en viss følelse.

– Vi har en oppløsning på 600 dpi, slipper 40 000 dråper uv-lakk i sekundet og garanterer at allerede det første arket kan leveres til kunden. Legg til det at vi har løst problemet med å raskt komme i gang og en meget attraktiv pris, så forstår du hvorfor vi nå er på offensiven i Europa.

Det sier Duplo Internationals administrerende direktør Robin Greenhalgh når vi besøker ham i London en varm dag i slutten av juli. Maskinen skal vises for det nordiske publikummet på Sign&Print messen i Oslo den 19. og 20. september på standen til Neopost. Forventningene er store fra leverandøren, ettersom man sier seg å ha kunnet presse prisen, sammenliknet med konkurrerende maskiner som finnes på markedet og tilbyr det samme. I Italia, der salget startet tidligere, har Duplo hatt stor suksess. Det er allerede 40 installerte maskiner i Europa.

Marine Kerivel Brown er markedssjef hos Duplo og spekulerer omkring hvorfor nettopp denne maskinen har vekket så stor interesse. Hun viser meg arkmatingen med et sideregister og to kameraer som leser av sideregisteret på arket.

– Det gjør at vi kan garantere en presisjon på 0,2 mm. Og det betyr mye når det er tynne streker som med presisjon skal effektlakkeres. Kvalitet er meget viktig for europeiske trykkerier og det kan vi virkelig gi dem med DuSense.

Testtrykking

Etter møtet med Robin og Marine fikk jeg selv muligheten til å følge en testtrykking i maskinen.

Vi starter maskinen, som da gjør en vaskesyklus som tar 1,5 minutt. Deretter er den klar til å produsere, på en måte som at allerede det første arket kan godkjennes.

Vi starter med å trykke et ark som først er belagt med en matt foliering. Dette for å gi ytterligere kontrast når uv-lakken med sin høyglans legges på.

Deretter kjørte vi samme ark, men uten noen foliering. Selv her festet lakken godt, til tross for at maskinen ikke har en primer. Mangelen av primer begrenser dog materialvalget, om man ikke også folierer før det kommer til DuSense maskinen.

Et visittkort med et lite bilde av en zebra. . .

. . .og en kraftig forstørring, som viser hvordan lakken har havnet presist på de små fargede områdene.

Deretter testet vi å kjøre samme ark gjennom maskinen ytterligere en gang. Dette for å se presisjonen. Til tross for at jeg benyttet en sterk lupe, så kunne jeg ikke oppfatte noen variasjon i hvor lakken havnet de to gangene.

Hastigheten er også høy og arket går bare en gang gjennom maskinen, selv om jeg har stilt den inn på at jeg vil ha et tykt lag lakk. Lakken gir heller ingen følelse av å ”punktere” i midten, men gir en rund og fin overflate når den kommer ut av uv-tørkingen.

Hele motivet kan også utgjøres av den partielle lakken.

Den eneste svakheten er da nettopp uv-tørkingen. Denne krever mye energi og mange går i dag over til led-herding i tilsvarende maskiner. Med led er man avhengig av at lakken herder ved eksakt den bølgelengden som led gir fra seg. UV-tørking herder et betydelig bredere spekter og gjør det enklere å velge lakk.

Kostnader

Det maksimale arkformatet er 364 x 740 mm og med 15 prosent dekning ligger lakkostnaden mellom 50 øre og to kroner per A3-ark avhengig av fargemengde og tykkelse mellom 20-80 my.
Ulike analyser (men ingen av dem gjort her i Norden) viser at sluttkunden er villig til å betale 2-3 ganger mer for et ark med partiell lakkering, sammenliknet med et vanlig trykk.

Selv om man forsøker å styre ordre til Duplos maskin, som lakker over tusen ark i timen, så kommer det likevel til å bli slik at maskinen også står stille på dagtid. Der er det en styrke at DuSense er i gang etter en vaskesyklus på bare litt drøyt et minutt. Vaskesyklusen kjøres også etter hvert hundrede trykk for å forhindre at enkeltmunnstykker klogger seg igjen.

Skjære og stanse

Den andre maskinen skjærer, stanser, riller og perforerer ark som er maksimalt 364 x 515 mm og med en maksimal tykkelse på 0,4 mm. Man må bestille en form som magnetisk festes på en roterende rull. Deretter kjøres opp til 50 ark i minuttet gjennom maskinen. Dessuten er det slik at det som stanses vekk havner i en beholder under maskinen, slik at man mange ganger bare har det ferdige produktet til slutt.

PFi DI-cut 300 er det lite inspirerende navnet på maskinen. Likevel er det fantastiske ting som kan gjøres i den. Stansformen kan bestilles på mange ulike steder og holder deretter for omlag 200 000 ark. Livslengden er avhengig av hvilken type papir eller kartong som anvendes.

Også her utloves eksakt presisjon, takket være sugemating og sideregister samt sensorer som leser av de registermerkene som er trykket på arket.

Dette med avlesning av registermerker er veldig viktig når det gjelder digitaltrykk. Mens offset har en komplisert matingsmekanisme som garanterer at trykket ligger i samme hjørne av arket gjennom hele opplaget, så kan trykket hoppe på en annen måte i digitaltrykk, der det ikke har vært penger til å ha et like komplisert og perfekt matesystem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *