Plockmatic kjøper engelske Watkiss

PUBLISERT: 13 september 2018
OPPDATERT: 21 mars
Watkiss og Plockmatic = sant

Plockmatic lager utstyr for ferdiggjøring av trykksaker. De fortsetter nå sitt moderne vikingtokt gjennom England. Først kjøpte de opp Morgana, som nå er integrert og har gitt foretaket en betydelig bredere produktportefølje. Nå har de også kjøpt opp Watkiss.

Med oppkjøpet av Watkiss får man produkter som både har kapasitet for høyere hastigheter og tilbyr bøker i liggende A4 – noe som har vært svært etterlengtet. Antallet ansatte i Plockmatics konsern økes med dette oppkjøpet fra 260 til drøyt 300 personer.

– Vi ser en fantastisk forretningsmulighet i dette, sier konsernsjef Jan Marstorp, som sammen med sin eier og styreleder Salvatore Grimaldi er i England for å ferdiggjøre handelen og starte opp arbeidet med integreringen.

– Watkiss er veldig dyktige til å utvikle sine produkter, men de er ikke like sterke på markedssiden. Med vår styrke innen salg- og markedsføring ser vi helt nye muligheter for Watkiss å nå ut på. Og det er i den enden vi tenker å starte. Lengre frem skal vi også se over vårt supply management og se hvordan vi kan forbedre produkter og produksjon i et nærmere samarbeid mellom Plockmatic, Watkiss og Morgana.

– Watkiss har mange aktive patenter som gjelder langt inn i fremtiden. Blant annet får vi nå tilgang til patentet på firkantrygg, der jo Plockmatic og Watkiss er alene på markedet. Watkiss leverer også moduler til belgiske c.p. Bourg.

Plockmatic ser store muligheter for seg, i takt med at inkjet stadig mer trenger gjennom. Det blir raskere maskiner som skal ta hånd om stadig flere volumer som tradisjonelt har vært trykket i offset. Kravene til inline etterbehandling kommer til å øke. I dag har Plockmatic en sterk dialog med samtlige maskinleverandører. Med den utvidete produktporteføljen regner de med å stå enda bedre rustet for å kunne tilgodese sine kunders fremtidige behov.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324