Mammut reklame dropper folie og sparer penger

PUBLISERT: 20 september 2018
OPPDATERT: 20 september

Mammut reklame sparer 300.000 i året ved å eliminere foliebruken i storformat. På toppen av det kommer redusert produksjonstid og høyere produktivitet. Firmaet har nylig investert i Océ Arizona storformatplotter.

Liker kraftige kjøretøy
Arild Hagen har 30 år med grafisk produksjon i bagasjen. Nå driver han tomannsbedriften Mammut Reklame på Fåvang i Gudbrandsdalen, der det meste dreier seg om skiltproduksjon og digitaltrykk, like gjerne for entreprenører som for kommunen eller turistnæringen. Når vi møter ham, har han nettopp parkert den kraftige motorsykkelen innenfor kjøreporten i produksjonslokalene. Hagen legger ikke skjul på at han liker kraftige maskiner, enten de skal ut på landeveien eller produsere skilt og trykksaker. Hovedforskjellen på en Honda Goldving og en Océ Arizona er kanskje at det kun er sistnevnte som slår positivt ut på bunnlinja?

– Ja, det er i hvert fall høyt turtall på begge, smiler Mammut-sjefen, og legger til at Arizona er blitt en svært lønnsom investering som sparer de to medarbeiderne for mye unødig arbeid. – Et skilt som vi tidligere trengte en time for å produsere, er nå klart på ti minutter. Besparelsene ved å slippe å bruke folie er store, og det er langt færre manuelle operasjoner i skiltproduksjonen. Konklusjonen er at vi oppnår kortere leveringstider, større kapasitet og – ikke minst – bedre lønnsomhet. Dessuten blir det mer tid til å kjøre motorsykkel når oppdragene kan produseres på en fjerdedel av tiden, sier Arild Hagen med et stort smil om munnen.

Rett på aluminium og akryl
Bedriften fikk installert en Océ Arizona storformatplotter i begynnelsen av 2018, en maskin som allerede har produsert utallige kvadratmeter skilt, plakater og fotografier på akryl- og aluminiumsplater. Maskinen er en flatbedmodell som trykker direkte på det meste av materialer med tykkelse inntil 5 cm. For Fåvang-bedriften gir det nå nye forretningsmuligheter.

– Ja, vi satser nå sterkere mot privatmarkedet, med en nettløsning der man kan laste opp egne bilder for å bestille foto- og dekorprodukter. Det blir en moderne webløsning med online opplasting og betaling, og produksjon direkte på ulike materialer. Océ Arizona har en teknologi som gir høy fotokvalitet og god lysbestandighet, derfor ser vi et stort marked her, sier Arild Hagen. Han ser også andre vekstområder for bedriften, og har installert egen kjøreport for å kunne ta inn hele biler for foliering. Den nye flatbedløsningen fra Canon er blitt hovedproduksjonsmaskinen i bedriften, og planen er å fylle maskinkapasiteten med enda flere oppdrag. – Det var enkelt å velge teknologi fra Océ/Canon. Vi forsto raskt at Arizona var en løsning som ville gi oss fordeler i markedet vårt, og det er sjelden vi har foretatt investeringer med så rask inntjening, sier et fornøyd produksjonsteam på Fåvang.

Mammut reklame

Produksjonsbedrift på Fåvang i Gudbrandsdalen.
Produserer skilt, bilfoliering, andre storformatprint samt digitaltrykk og tekstiltrykk.
2 årsverk, årlig omsetning rundt 3,5 millioner kroner.

Les videre

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.
Epson-7-1024x683

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324