Mammut reklame dropper folie og sparer penger

Mammut reklame sparer 300.000 i året ved å eliminere foliebruken i storformat. På toppen av det kommer redusert produksjonstid og høyere produktivitet. Firmaet har nylig investert i Océ Arizona storformatplotter.

Liker kraftige kjøretøy
Arild Hagen har 30 år med grafisk produksjon i bagasjen. Nå driver han tomannsbedriften Mammut Reklame på Fåvang i Gudbrandsdalen, der det meste dreier seg om skiltproduksjon og digitaltrykk, like gjerne for entreprenører som for kommunen eller turistnæringen. Når vi møter ham, har han nettopp parkert den kraftige motorsykkelen innenfor kjøreporten i produksjonslokalene. Hagen legger ikke skjul på at han liker kraftige maskiner, enten de skal ut på landeveien eller produsere skilt og trykksaker. Hovedforskjellen på en Honda Goldving og en Océ Arizona er kanskje at det kun er sistnevnte som slår positivt ut på bunnlinja?

– Ja, det er i hvert fall høyt turtall på begge, smiler Mammut-sjefen, og legger til at Arizona er blitt en svært lønnsom investering som sparer de to medarbeiderne for mye unødig arbeid. – Et skilt som vi tidligere trengte en time for å produsere, er nå klart på ti minutter. Besparelsene ved å slippe å bruke folie er store, og det er langt færre manuelle operasjoner i skiltproduksjonen. Konklusjonen er at vi oppnår kortere leveringstider, større kapasitet og – ikke minst – bedre lønnsomhet. Dessuten blir det mer tid til å kjøre motorsykkel når oppdragene kan produseres på en fjerdedel av tiden, sier Arild Hagen med et stort smil om munnen.

Rett på aluminium og akryl
Bedriften fikk installert en Océ Arizona storformatplotter i begynnelsen av 2018, en maskin som allerede har produsert utallige kvadratmeter skilt, plakater og fotografier på akryl- og aluminiumsplater. Maskinen er en flatbedmodell som trykker direkte på det meste av materialer med tykkelse inntil 5 cm. For Fåvang-bedriften gir det nå nye forretningsmuligheter.

– Ja, vi satser nå sterkere mot privatmarkedet, med en nettløsning der man kan laste opp egne bilder for å bestille foto- og dekorprodukter. Det blir en moderne webløsning med online opplasting og betaling, og produksjon direkte på ulike materialer. Océ Arizona har en teknologi som gir høy fotokvalitet og god lysbestandighet, derfor ser vi et stort marked her, sier Arild Hagen. Han ser også andre vekstområder for bedriften, og har installert egen kjøreport for å kunne ta inn hele biler for foliering. Den nye flatbedløsningen fra Canon er blitt hovedproduksjonsmaskinen i bedriften, og planen er å fylle maskinkapasiteten med enda flere oppdrag. – Det var enkelt å velge teknologi fra Océ/Canon. Vi forsto raskt at Arizona var en løsning som ville gi oss fordeler i markedet vårt, og det er sjelden vi har foretatt investeringer med så rask inntjening, sier et fornøyd produksjonsteam på Fåvang.

Mammut reklame

Produksjonsbedrift på Fåvang i Gudbrandsdalen.
Produserer skilt, bilfoliering, andre storformatprint samt digitaltrykk og tekstiltrykk.
2 årsverk, årlig omsetning rundt 3,5 millioner kroner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Roland DG melder seg på markedet for DTG-print

Roland DG Corporation lanserer VersaSTUDIO BT-12, som er deres første DTG-printer (direct-to-garment, direkte-på-tøyet) til print direkte på bomullsbaserte produkter. Printeren er kompakt og dermed plasseringsvennlig, og ferdiggjøringsenheten kan stables med printeren. Produsenten ser for seg en rekke kundegrupper for den nye maskinen.

Publisert av: