Collective Oslo Fashion Art Festival

PUBLISERT: 26 september 2018
OPPDATERT: 26 september

Sublimering er fremtiden innen mote. Teknologien gir designere verktøyene de trenger for å eksperimentere og utforske, slik at kolleksjonene kan lages raskere og mer effektivt enn noensinne. Epson har derfor blitt en sentral samarbeidspartner for Collective Oslo Fashion Art Festival for å vise hvilke muligheter sublimeringsskrivere gir. I år arrangeres festivalen 11-13. oktober.

Collective Oslo Fashion Art Festival har røtter tilbake til 2015 innen brytningspunktet mote og kunstfoto. I fjor hadde festivalen 23 000 besøkende og en rekke utstillinger, paneldiskusjoner og pop-up-arrangementer på Aker Brygge og det omkringliggende havneområdet.

I år er konseptet videreutviklet i samarbeid med Epson og motemagasinet Costume. Festivalen skal nå bidra til å gi lovende klesdesignere og kunstnere et utstillingsvindu mot omverden. På programmet står en rekke spennende etablerte og talentfulle internasjonale og norske kunstnere, blant andre norske Edda Gimnes og Kit Wan, som av mange spås en lysende internasjonal karriere innen klesdesign.

Kleskolleksjoner basert på print
Ved festivalen 11. – 13. oktober skal Gimnes og Kit presentere teasere av neste års kleskolleksjoner med farger og mønstre skrevet ut på Epsons sublimeringsskriver SureColor SC-F9300 og overført til tekstiler. Motemagasinet Costume er samarbeidspartner og skal bidra med råd og synlighet. Kleskolleksjonene skal i sin helhet presenteres under Oslo Fashion Week i februar.

– Epson jobber tett med alt fra verdenskjente klesdesignere som Richard Quinn til motestudenter og utdanningsinstitusjoner rundt om i verden for å vise mulighetene med digital tekstilutskrift. Det er naturlig å rette blikket mot Norge fordi det skjer veldig mye spennende i mote- og designmiljøet for tiden. Vi håper å være en bidragsyter til at norske talenter kommer enda mer på det internasjonale kartet, sier markedssjef Solfrid Dyrrdal Liland i Epson Norge.

Miljøvennlig teknologi åpner nye muligheter
Fargesublimering innebærer at blekkbaserte utskrifter via en varme- og trykkprosess kan overføres til alt fra klestekstiler, gardiner, møbeltrekk, gaveartikler og mye mer. For klesdesignere er noen fordeler enklere testing av ideer og raskere produksjon av kolleksjoner, også i lavere volumer. Sammenlignet med tradisjonelle produksjonsmetoder gir det også sterkere og mer detaljrike farger. I tillegg reduseres vann- og strømforbruk betydelig.

– Sublimering anslås å øke betydelig i årene fremover fordi det åpner mange nye muligheter. Ikke bare for klesdesignere og store virksomheter, men også for privatpersoner og mindre bedrifter. Virksomheter som investerer i teknologien kan eksempelvis tilby privatpersoner og interiørdesignere mulighet for personlig skreddersydd design på alt fra sofaputer, klær og gardiner til møbeltrekk og lampeskjermer, forteller Dyrrdal Liland.

For å vise mulighetene i interiørsammenheng kan de besøkende ved Collective Oslo Fashion Art Festival se gardiner med farger og mønstre designet av fotografen Maria Pasenau. Publikum kan også høre mer om temaet når Epson, Costume, Kit Wan og Edda Gimnes skal diskutere bruk av ny teknologi i mote- og klesindustrien i programdelen «Talks».

Epson bistår også festivalen med å produsere flere hundretalls kvalitetsutskrifter i forskjellige formater og på ulike papirmedier. Den anerkjente mote-, reklame- og kunstfotografen Massimo Leardini er utskriftsansvarlig og står for all produksjon. Utskriftene skal produseres på Epsons storformatskriver SureColor SC-P20000.

Nettsted: Collective Fashion Art

Les videre

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01