Collective Oslo Fashion Art Festival

PUBLISERT: 26 september 2018
OPPDATERT: 26 september

Sublimering er fremtiden innen mote. Teknologien gir designere verktøyene de trenger for å eksperimentere og utforske, slik at kolleksjonene kan lages raskere og mer effektivt enn noensinne. Epson har derfor blitt en sentral samarbeidspartner for Collective Oslo Fashion Art Festival for å vise hvilke muligheter sublimeringsskrivere gir. I år arrangeres festivalen 11-13. oktober.

Collective Oslo Fashion Art Festival har røtter tilbake til 2015 innen brytningspunktet mote og kunstfoto. I fjor hadde festivalen 23 000 besøkende og en rekke utstillinger, paneldiskusjoner og pop-up-arrangementer på Aker Brygge og det omkringliggende havneområdet.

I år er konseptet videreutviklet i samarbeid med Epson og motemagasinet Costume. Festivalen skal nå bidra til å gi lovende klesdesignere og kunstnere et utstillingsvindu mot omverden. På programmet står en rekke spennende etablerte og talentfulle internasjonale og norske kunstnere, blant andre norske Edda Gimnes og Kit Wan, som av mange spås en lysende internasjonal karriere innen klesdesign.

Kleskolleksjoner basert på print
Ved festivalen 11. – 13. oktober skal Gimnes og Kit presentere teasere av neste års kleskolleksjoner med farger og mønstre skrevet ut på Epsons sublimeringsskriver SureColor SC-F9300 og overført til tekstiler. Motemagasinet Costume er samarbeidspartner og skal bidra med råd og synlighet. Kleskolleksjonene skal i sin helhet presenteres under Oslo Fashion Week i februar.

– Epson jobber tett med alt fra verdenskjente klesdesignere som Richard Quinn til motestudenter og utdanningsinstitusjoner rundt om i verden for å vise mulighetene med digital tekstilutskrift. Det er naturlig å rette blikket mot Norge fordi det skjer veldig mye spennende i mote- og designmiljøet for tiden. Vi håper å være en bidragsyter til at norske talenter kommer enda mer på det internasjonale kartet, sier markedssjef Solfrid Dyrrdal Liland i Epson Norge.

Miljøvennlig teknologi åpner nye muligheter
Fargesublimering innebærer at blekkbaserte utskrifter via en varme- og trykkprosess kan overføres til alt fra klestekstiler, gardiner, møbeltrekk, gaveartikler og mye mer. For klesdesignere er noen fordeler enklere testing av ideer og raskere produksjon av kolleksjoner, også i lavere volumer. Sammenlignet med tradisjonelle produksjonsmetoder gir det også sterkere og mer detaljrike farger. I tillegg reduseres vann- og strømforbruk betydelig.

– Sublimering anslås å øke betydelig i årene fremover fordi det åpner mange nye muligheter. Ikke bare for klesdesignere og store virksomheter, men også for privatpersoner og mindre bedrifter. Virksomheter som investerer i teknologien kan eksempelvis tilby privatpersoner og interiørdesignere mulighet for personlig skreddersydd design på alt fra sofaputer, klær og gardiner til møbeltrekk og lampeskjermer, forteller Dyrrdal Liland.

For å vise mulighetene i interiørsammenheng kan de besøkende ved Collective Oslo Fashion Art Festival se gardiner med farger og mønstre designet av fotografen Maria Pasenau. Publikum kan også høre mer om temaet når Epson, Costume, Kit Wan og Edda Gimnes skal diskutere bruk av ny teknologi i mote- og klesindustrien i programdelen «Talks».

Epson bistår også festivalen med å produsere flere hundretalls kvalitetsutskrifter i forskjellige formater og på ulike papirmedier. Den anerkjente mote-, reklame- og kunstfotografen Massimo Leardini er utskriftsansvarlig og står for all produksjon. Utskriftene skal produseres på Epsons storformatskriver SureColor SC-P20000.

Nettsted: Collective Fashion Art

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324