Collective Oslo Fashion Art Festival

PUBLISERT: 26 september 2018
OPPDATERT: 26 september

Sublimering er fremtiden innen mote. Teknologien gir designere verktøyene de trenger for å eksperimentere og utforske, slik at kolleksjonene kan lages raskere og mer effektivt enn noensinne. Epson har derfor blitt en sentral samarbeidspartner for Collective Oslo Fashion Art Festival for å vise hvilke muligheter sublimeringsskrivere gir. I år arrangeres festivalen 11-13. oktober.

Collective Oslo Fashion Art Festival har røtter tilbake til 2015 innen brytningspunktet mote og kunstfoto. I fjor hadde festivalen 23 000 besøkende og en rekke utstillinger, paneldiskusjoner og pop-up-arrangementer på Aker Brygge og det omkringliggende havneområdet.

I år er konseptet videreutviklet i samarbeid med Epson og motemagasinet Costume. Festivalen skal nå bidra til å gi lovende klesdesignere og kunstnere et utstillingsvindu mot omverden. På programmet står en rekke spennende etablerte og talentfulle internasjonale og norske kunstnere, blant andre norske Edda Gimnes og Kit Wan, som av mange spås en lysende internasjonal karriere innen klesdesign.

Kleskolleksjoner basert på print
Ved festivalen 11. – 13. oktober skal Gimnes og Kit presentere teasere av neste års kleskolleksjoner med farger og mønstre skrevet ut på Epsons sublimeringsskriver SureColor SC-F9300 og overført til tekstiler. Motemagasinet Costume er samarbeidspartner og skal bidra med råd og synlighet. Kleskolleksjonene skal i sin helhet presenteres under Oslo Fashion Week i februar.

– Epson jobber tett med alt fra verdenskjente klesdesignere som Richard Quinn til motestudenter og utdanningsinstitusjoner rundt om i verden for å vise mulighetene med digital tekstilutskrift. Det er naturlig å rette blikket mot Norge fordi det skjer veldig mye spennende i mote- og designmiljøet for tiden. Vi håper å være en bidragsyter til at norske talenter kommer enda mer på det internasjonale kartet, sier markedssjef Solfrid Dyrrdal Liland i Epson Norge.

Miljøvennlig teknologi åpner nye muligheter
Fargesublimering innebærer at blekkbaserte utskrifter via en varme- og trykkprosess kan overføres til alt fra klestekstiler, gardiner, møbeltrekk, gaveartikler og mye mer. For klesdesignere er noen fordeler enklere testing av ideer og raskere produksjon av kolleksjoner, også i lavere volumer. Sammenlignet med tradisjonelle produksjonsmetoder gir det også sterkere og mer detaljrike farger. I tillegg reduseres vann- og strømforbruk betydelig.

– Sublimering anslås å øke betydelig i årene fremover fordi det åpner mange nye muligheter. Ikke bare for klesdesignere og store virksomheter, men også for privatpersoner og mindre bedrifter. Virksomheter som investerer i teknologien kan eksempelvis tilby privatpersoner og interiørdesignere mulighet for personlig skreddersydd design på alt fra sofaputer, klær og gardiner til møbeltrekk og lampeskjermer, forteller Dyrrdal Liland.

For å vise mulighetene i interiørsammenheng kan de besøkende ved Collective Oslo Fashion Art Festival se gardiner med farger og mønstre designet av fotografen Maria Pasenau. Publikum kan også høre mer om temaet når Epson, Costume, Kit Wan og Edda Gimnes skal diskutere bruk av ny teknologi i mote- og klesindustrien i programdelen «Talks».

Epson bistår også festivalen med å produsere flere hundretalls kvalitetsutskrifter i forskjellige formater og på ulike papirmedier. Den anerkjente mote-, reklame- og kunstfotografen Massimo Leardini er utskriftsansvarlig og står for all produksjon. Utskriftene skal produseres på Epsons storformatskriver SureColor SC-P20000.

Nettsted: Collective Fashion Art

Les videre

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik