Taktile skilt fra Sign Production med ny produksjonsmetode

PUBLISERT: 18 oktober 2018
OPPDATERT: 18 oktober
Sign Production stilte ut under Sign, Print & Pack i september. Daglig leder Thomas Fjeldberg opplevde stor interesse for taktile skilter, som her med skilt med blindeskrift.

Produksjon av taktile skilt, skilt med høydeforskjeller i overflaten, har alltid vært arbeidskrevende og kostbart. Nå har Sign Production funnet en produksjonsprosess som setter både fleksibilitet og kostnadsnivå i et nytt lys.

Sign Production på Årnes har utspring i søsterselskapet Sign Text, et selskap som gjennom mange år har hatt suksess med sin indirekte forretningsmodell, der de utelukkende produserer for sitt eget forhandlernettverk. Gjennom flere tiår har de utviklet sine tre produksjonsbein; skjæring av tekst og logo, digitaltrykk og skiltproduksjon. – Vi har alltid vært opptatt av å finne teknologi som gir oss konkurransefordeler, blant annet var vi blant de første i Norge som investerte i digitalprint for utendørs bruk. Det skjedde i 1994, samme år som vi investerte i fresebord for første gang, forteller daglig leder Thomas Fjeldberg. Selskapet holder til  i en 2500 kvadratmeter stor produksjonshall på Årnes, der rundt 20 operatører håndterer maskinparken.

Hvilke hemmeligheter er det dere har avdekket rundt produksjon av taktile skilt, Thomas Fjeldberg?

– Det unike med denne produksjonsløsningen er måten vi kombinerer programvaren og produksjonsmaskinen på. I samarbeid med Canon har vi studert hvordan vi kan bruke Océ Arizona med UV-teknologi til produksjon av taktile skilt på materialer som aluminium og akryl, der programvaren Océ Touchstone sørger for at vi kan utnytte lag- og graderingsfunksjonalitet i Photoshop og Illustrator til å beskrive høydeforskjellene i skiltene. Vi utførte en rekke tester, og resultatene var så gode at det ikke var tvil om lønnsomheten i prosjektet. Riktig nok medfører det betydelige investeringer, men gevinsten kommer i form av færre operasjoner og kortere produksjonstid. Faktisk vil et skilt som tidligere hadde produksjonstid på 15-20 minutter, nå være klart på under to minutter. Det krever ikke mye fantasi for å forstå at det utgjør et hav av forskjell, ikke minst i en bransje der marginene er presset og vi ønsker at også forhandlerleddet skal oppnå god lønnsomhet. For oss betyr det at vi kan satse enda sterkere på produksjon av taktile skilt, og at vi blir betydelig mer konkurransedyktig i markedet, sier Fjeldberg.

Universell utforming
Sign Production på Årnes benytter en Océ Arizona 2280 til produksjon av taktile skilt, i hovedsak produsert på aluminiumsplater og akryllignende materialer. Blant annet produserer de skilt og informasjonstavler for ulike offentlige instanser, der det er krav om bruk av blindeskrift i tråd med retningslinjene for universell utforming.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

HP lanserer skalerbar Latex FS-printerserie

HP kunngjør at HP Latex FS50- og FS60-seriene som ble vist på Drupa nå er tilgjengelige. Superwide-printerne tilbyr henholdsvis 50 og 60-tommer utskriftsbredde.
HP_Latex_FS50_60

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01