Roland DG melder seg på markedet for DTG-print

PUBLISERT: 17 januar 2019
OPPDATERT: 17 januar

Roland DG Corporation lanserer VersaSTUDIO BT-12, som er deres første DTG-printer (direct-to-garment, direkte-på-tøyet) til print direkte på bomullsbaserte* produkter. VersaSTUDIO BT-12 kommer på markedet i april 2019. Den er utviklet til printing av personaliserte produkter, og er beregnet til virksomheter som er på jakt etter nye inntektsmuligheter ved at tilby deres kunder personlige og engasjerende opplevelser.

– Siden introduksjonen av VersaCAMM SP-300 i 2003, har Roland DG inkjetprintere i stigende grad vært benyttet til fremstilling av brukerdefinerte plagg og stoffvarer. In-store tjenester til print av kundedesign har vokst raskt. For å imøtekomme denne etterspørselen har COTO Business Division utviklet denne nye DTG printeren, sier Etsuo Harada, divisjonspresident for COTO Business Division hos Roland DG.

BT-12 er en printer i A4-størrelse som skriver ut grafikk i fullfarge, f.eks. fotografier, logoer og tekst direkte på et bredt utvalg bomullsbaserte stoffer, så som t-trøyer, handleposer og tekstilinnredning som puter osv. Maskinens kompakte størrelse og overkommelige pris gjør det mulig for trykkeriene å tilby personaliseringstjenester med en beskjeden investering og på steder hvor plassen er begrenset. Roland DG ser også for seg at kjøpesentre, kiosker, tøybutikker, hotellbutikker og turistsentra kan være interessert i maskinen, og også arrangementer.

BT-12 er i stand til å produsere et produkt fra start til slutt på få minutter. Sammen med Roland Design Software, kan brukere av BT-12 selv lage spennende designs med minimal trening.

Printerenheten krever meget liten plass, med dimensjoner på bare 399 mm (b) x 760 mm (d), og det valgfrie HB-12-etterbehandlingsutstyret kan stables sammen med BT-12. Denne muligheten reduserer det arealet som typisk kreves for en tradisjonell DTG-printer.

BT-12 kan brukes som en selvstendig personaliseringsløsning eller som et supplement til Rolands VersaSTUDIO BN-20 printer / cutter, VersaUV LEF Series UV-LED-printere og LD-80 digital folie-dekorator. Disse løsningene hjelper ikke bare med å tilføre varene verdi, men gir også kundene en ny shopping-opplevelse, heter det fra produsenten.

– Forbrukeradferd har skiftet fra forbruk til opplevelse på grunn av diversifisering av forbrukerverdier, sier Etsuo Harada. – Som et resultat av dette har virksomhetene mulighet å tilby verdifulle varer som personlige produkter for å imøtekomme kundenes behov og ønsker. Vårt mål er å gi brukerne verktøy som hjelper med å levere en unik opplevelse og kvalitetstid til deres kunder ved å gjøre deres fantasier til virkelighet, avslutter Etsuo Harada.

* Stoffet skal være 50 – 100% bomull.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Et bredt repertoar tiltrakk seg nye kunder

Med sin deltakelse på Sign, Print & Promotion ønsket Ricoh å vise at de er mer enn arkmatede digitalpresser. Det lyktes de godt med.
Ricoh 1

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Spekket med nyheter hos Luth Gruppen

Luth Gruppen er veteraner på Sign, Print & Promotion og har i år en av de største standene. Der byr man på nyheter innen alt fra DTF til eco-solvent og etikettprintere.
Gunnar Müller w

Mutoh lanserer vannbasert rulleprinter med UV-teknologi

Denne printeren, som først ble vist på Drupa 2024 er nå tilgjengelig gjennom Mutohs distributører og partnere i Europa.
mutoh