Roland DG Corporation lanserer VersaSTUDIO BT-12, som er deres første DTG-printer (direct-to-garment, direkte-på-tøyet) til print direkte på bomullsbaserte* produkter. VersaSTUDIO BT-12 kommer på markedet i april 2019. Den er utviklet til printing av personaliserte produkter, og er beregnet til virksomheter som er på jakt etter nye inntektsmuligheter ved at tilby deres kunder personlige og engasjerende opplevelser.
– Siden introduksjonen av VersaCAMM SP-300 i 2003, har Roland DG inkjetprintere i stigende grad vært benyttet til fremstilling av brukerdefinerte plagg og stoffvarer. In-store tjenester til print av kundedesign har vokst raskt. For å imøtekomme denne etterspørselen har COTO Business Division utviklet denne nye DTG printeren, sier Etsuo Harada, divisjonspresident for COTO Business Division hos Roland DG.
BT-12 er en printer i A4-størrelse som skriver ut grafikk i fullfarge, f.eks. fotografier, logoer og tekst direkte på et bredt utvalg bomullsbaserte stoffer, så som t-trøyer, handleposer og tekstilinnredning som puter osv. Maskinens kompakte størrelse og overkommelige pris gjør det mulig for trykkeriene å tilby personaliseringstjenester med en beskjeden investering og på steder hvor plassen er begrenset. Roland DG ser også for seg at kjøpesentre, kiosker, tøybutikker, hotellbutikker og turistsentra kan være interessert i maskinen, og også arrangementer.
BT-12 er i stand til å produsere et produkt fra start til slutt på få minutter. Sammen med Roland Design Software, kan brukere av BT-12 selv lage spennende designs med minimal trening.
Printerenheten krever meget liten plass, med dimensjoner på bare 399 mm (b) x 760 mm (d), og det valgfrie HB-12-etterbehandlingsutstyret kan stables sammen med BT-12. Denne muligheten reduserer det arealet som typisk kreves for en tradisjonell DTG-printer.
BT-12 kan brukes som en selvstendig personaliseringsløsning eller som et supplement til Rolands VersaSTUDIO BN-20 printer / cutter, VersaUV LEF Series UV-LED-printere og LD-80 digital folie-dekorator. Disse løsningene hjelper ikke bare med å tilføre varene verdi, men gir også kundene en ny shopping-opplevelse, heter det fra produsenten.
– Forbrukeradferd har skiftet fra forbruk til opplevelse på grunn av diversifisering av forbrukerverdier, sier Etsuo Harada. – Som et resultat av dette har virksomhetene mulighet å tilby verdifulle varer som personlige produkter for å imøtekomme kundenes behov og ønsker. Vårt mål er å gi brukerne verktøy som hjelper med å levere en unik opplevelse og kvalitetstid til deres kunder ved å gjøre deres fantasier til virkelighet, avslutter Etsuo Harada.
* Stoffet skal være 50 – 100% bomull.