– Vi står foran et tiår der trykt og digitalt kommer til å virke sammen i et fysisk miljø, det sier Brandfactorys sjef for forretningsutvikling, Olof Björn.
Olof Björn forklarte sitt standpunkt om kombinasjonen trykk og digital signage under Brandfactorys forelesning på Sign&Print Skandinavia:
– Ser man til den yngre generasjonen så vender de seg mye til mobilen. Gjennom å ta de digitale flatene inn i butikken skaper man en gjenkjennelsesfaktor, sier Olof Björn.
Brandfactory har benyttet seg av digital signage, altså digitale skjermer innendørs- og utendørs, for å nå ut med sine kunders budskap. Et eksempel som foretaket viste frem på messen er et hjelpemiddel for hockeyspillere når de skal kjøpe en ny hockeykølle.
– Ved å ha digitale skjermer kan man lage guider. Med hjelp av en skjerm kan man i butikken måle hvilken type kølle du skal ha, basert på dine personlige egenskaper. Foruten dette så avslører skjermen også hvilken hockeystjerne som har nettopp den kølla, sier Jesper Holmström, creative director.
Med digital signage kan et foretaks markedsavdeling eie en kampanje på en helt ny måte, mener Brandfactory. Når innholdet er digitalt har de mulighet til å styre hva som skal synes og når, ute i de fysiske butikkene.
– Noe som er relevant i en butikk i en landsdel er kanskje ikke interessant i en annen. Markedsavdelingen kan på denne måten styre hvordan kommunikasjonen skal se ut ved ulike tidspunkter på døgnet. Når et produkt er utsolgt i en butikk kan den umiddelbart fjernes fra skjermen, slik at kun relevant innhold synes i nettopp den butikken.
Men digital signage er ifølge selskapet ikke alltid anvendelig.
– Skulle du arbeide med bare digitale flater så kan det bli en forvirrende opplevelse, sier Olof Björn når han får spørsmålet om man ikke bare kan ha utelukkende digitale skjermer.
– Visse ting er selvsagt enklere i trykk. Det blir derimot interaktivt når det er digitalt. Mye digital signage innebærer store investeringer. Så det blir en avveining hva man skal satse på, avslutter Olof Björn.