Utsmykket trykt kommunikasjon

Bruno Picquet, Duplos salgssjef for forretningsområdet eksport.

Effektfull lakk på digitaltrykt media er melodien for Duplos maskin Dusense. – Det funker ikke å bare selge CMYK lenger, du må legge til noe mer, sier Duplos Bruno Picquet.

Japanske Duplo produserer etterbehandlingsutstyr for mindre og mellomstore trykkerier. For den som vil ta sitt digitaltrykk lenger og legge til iøynefallende effekter så ser en ny maskin dagens lys på vårt hjemlige marked. DuSense lakkerer partielt hvert ark, og uansett tykkelse på lakken skjer prosessen i ett pass. 70 maskininstallasjoner er hittil gjort rundt om i Europa.

– Hensikten med dette utstyret er å legge på utsmykning – lakk der du vil at det skal være. Å lage en 3d-effekt med lakk, sier Bruno Picquet, Duplos salgssjef for forretningsområdet eksport, når vi møtes hos forhandleren Neopost som viste frem Dusense som sitt store trekkplaster på messen Sign&Print Scandinavia.

En velkjent superhelt har her fått edderkoppnettet på sin drakt lakkert.

“Gir en wow-effekt”
Målgruppen for Dusense er digitaltrykkerier som produserer omkring 100 000 til 300 000 trykk i måneden.
– Innovasjonen kommer ved at vi legger på lakk på det trykte mediet. Det gjør det spennende, og gir en wow-effekt. Dette gjør også at brukeren kan selge til en høyere pris ved å legge på denne merverdien for sluttkunden.

I layoutprosessen lager brukeren en femte farge i sin separasjon. Når arket mates inn i maskinen benyttes to kameraer som leser av registerpunkter på arket. Fargen sprutes deretter på, i form av en UV-lakk, i Duplos maskin. Uansett hva som skal lakkeres så kan det styres – konturer og linjer i ett motiv, noen få bokstaver eller et visst fargefelt.

– I ett pass kan man legge på lakk med en tykkelse fra 20 til 80 my, hvilket gjør at du kan lage ulike nivåforskjeller og lag med lakk på papiret, sier Picquet og fremhever automatiseringen i maskinen (ett museklikk for å kjøre i gang), at maskinens størrelse gjør at den passar bra selv der det er trangt om saligheten, men fremfor alt presisjonen – 600 dpi med inkjethode fra Kyocera.
– Det er det mest presise printhodet på markedet i dag, sier han og legger til at når operatøren kommer til maskinen om morgenen så tar det 80 sekunder å starte maskinen, som først trenger å gå igjennom en rensesyklus før du kan kjøre ut det første arket. Men da kommer allerede det første arket ut perfekt, bedyrer Bruno.

Emballasjer og trykksaker
Det maksimale arkformatet er 364 x 740 millimeter. Den partielle lakken kan gi blant annet visittkort, brosjyrer, innbydelseskort, bokomslag og foldere en mer eksklusiv aura. Også mindre premiumemballasjer.

– I Italia har vi akkurat nå en kunde som benytter den til etiketter, for eksempel til vinflasker.

Bruno henviser til statistikk fra Infotrends når vi kommer inn på markedets etterspørsel og nytten med maskinen. Statistikken kan likevel ikke umiddelbart anvendes på hjemlige trakter, men heller gi en viss pekepinn på trenden. Alle typer utsmykning så som en femte eller sjette farge, lakk eller foliering kommer til å øke for hvert år med 24 prosent fra 2015 til 2020. Han sier også at kunden er beredt til å betale inntil 89 prosent mer for slike effekter. 54 prosent av trykkere i grafisk industri lurer på å investere i ett eller annet slikt ferdiggjøringsutstyr som legger til effekter.

Plakater, foldere med mer kan lakkes i Duplo Dusense.

Sansene vekkes
– Det funker ikke bare å selge CMYK lengre, du må legge til noe mer, sier han og ramser opp det emosjonelle aspekt, opplevelsen og den taktile følelsen.

– Alle sansene hos betrakteren kommer frem når man holder i arket.

– Når du driver et firma, hvilket som helst, må du starte med hvilken hensikt virksomheten skal ha. Og hele hensikten med Duplo er troen. Vi tror på den kraft som trykt kommunikasjon har. For print er vakkert, engasjerende og tidløst, sier Bruno.

– Vi utvikler konstant nytt utstyr og tenker på hvordan vi kan skille oss ut i konkurransen og muliggjøre for kunder å legge til en verdi i trykt kommunikasjon. Det gir vi dels gjennom innovasjon , dels gjennom automatisering.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *