Undersøkelse: flere muligheter enn hindringer med GDPR

PUBLISERT: 7 mars 2019
OPPDATERT: 7 mars

Innføringen av den nye personvernforordningen i Norge sommeren 2018, krevde omstilling for landets bedrifter. Nå viser en undersøkelse, bestilt av Ricoh, de positive konsekvensene av at offentlige reguleringer tvinger bedriftene til å digitalisere prosessene sine. Flertallet av bedriftslederne mener at innføringene av nye forskrifter fra myndigheter og bransjene selv, legger til rette for bedriftenes suksess.

Undersøkelsen baserer seg på svar fra 2 500 bedriftsledere fra 24 land, viser en dreining bort fra den tradisjonelle oppfatningen om at reguleringer er flaskehalser og barrierer. Ser vi spesifikt på svarene til de norske bedriftslederne som deltok i undersøkelsen, ser vi at så mange som 60% sier seg enige i at forskriftene legger til rette for en digital hverdag. Denne oppfatningen underbygges av at 67% mener reguleringer som Personvernforordningen, danner fundamentet for at organisasjonen skal oppnå suksess.

Ikke bare opplever næringslivet i Norge at pålagte forskrifter har positive bivirkninger. Like mange (54%) mener at å slutte seg til klimaforpliktelser, som Parisavtalen, er veien til fremgang. Lederne er i enda større grad (74%) interesserte i å investere i smart teknologi som er bærekraftig, noe som indikerer en økende forståelse av at menneskene, planeten og bedriften tjener på å ha et sterkt miljøfokus i sin virksomhet.

Sverre Edin, CIO i SG Finans

Undersøkelsen viser også at 84% investerer i teknologi i en bredere forstand, som en tilrettelegger, og 65% ser tempoet i den teknologiske utviklingen som en viktig mulighet i stedet for en utfordring. At nesten så mange (70%) mener teknologi er avgjørende for å sikre at virksomheten deres er i samsvar med forskriftene, bekrefter opplevelsen av at det som lenge ble oppfattet som hindringer nå er snudd til muligheter.

En av bedriftslederne som ser de positive virkningene av personvernforordningen er Sverre Edin CIO i SG Finans, hvor GDPR ble en igangsettende faktor for fornying: «I SG Finans hadde vi et eldre arkivsystem som ville gjøre det krevende å oppfylle kravene i den nye personvernforordningen. GDPR ble derfor en pådriver for å implementere nytt system og nye rutiner. Vi valgte derfor å inngå avtale med Ricoh om en ny dokumenthåndteringsløsning. I tillegg til å hjelpe oss med å være i samsvar med GDPR, tar løsningen oss et skritt videre. Den bidrar også til å effektivisere og automatisere prosesser for blant annet backoffice og kundesenter.» Sier Sverre Edin CIO i SG Finans.

Lars Kjelling, Business Unit Director i Ricoh Norge.

«Norske ledere ser ut til å ha både digitalisering og bærekraft høyere på agendaen enn noen gang. Det virker som at de ser fordelene av å ta sikkerhet, personvern og bærekraft tydeligere og tar det enda mer på alvor. Ved å ta i bruk teknologi kan de snu reguleringer fra å være en hodepine til å bli en styrke.» sier Lars Kjelling, Business Unit Director i Ricoh Norge.

Finn ut mer på: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/no/designed-for-tomorrow/

Tallene over er hentet fra de norske besvarelsene av undersøkelsen. For tilgang til hele tallmaterialet og utfyllende kommentarer, kontakt lars.kjelling@ricoh.no.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01