Undersøkelse: flere muligheter enn hindringer med GDPR

PUBLISERT: 7 mars 2019
OPPDATERT: 7 mars

Innføringen av den nye personvernforordningen i Norge sommeren 2018, krevde omstilling for landets bedrifter. Nå viser en undersøkelse, bestilt av Ricoh, de positive konsekvensene av at offentlige reguleringer tvinger bedriftene til å digitalisere prosessene sine. Flertallet av bedriftslederne mener at innføringene av nye forskrifter fra myndigheter og bransjene selv, legger til rette for bedriftenes suksess.

Undersøkelsen baserer seg på svar fra 2 500 bedriftsledere fra 24 land, viser en dreining bort fra den tradisjonelle oppfatningen om at reguleringer er flaskehalser og barrierer. Ser vi spesifikt på svarene til de norske bedriftslederne som deltok i undersøkelsen, ser vi at så mange som 60% sier seg enige i at forskriftene legger til rette for en digital hverdag. Denne oppfatningen underbygges av at 67% mener reguleringer som Personvernforordningen, danner fundamentet for at organisasjonen skal oppnå suksess.

Ikke bare opplever næringslivet i Norge at pålagte forskrifter har positive bivirkninger. Like mange (54%) mener at å slutte seg til klimaforpliktelser, som Parisavtalen, er veien til fremgang. Lederne er i enda større grad (74%) interesserte i å investere i smart teknologi som er bærekraftig, noe som indikerer en økende forståelse av at menneskene, planeten og bedriften tjener på å ha et sterkt miljøfokus i sin virksomhet.

Sverre Edin, CIO i SG Finans

Undersøkelsen viser også at 84% investerer i teknologi i en bredere forstand, som en tilrettelegger, og 65% ser tempoet i den teknologiske utviklingen som en viktig mulighet i stedet for en utfordring. At nesten så mange (70%) mener teknologi er avgjørende for å sikre at virksomheten deres er i samsvar med forskriftene, bekrefter opplevelsen av at det som lenge ble oppfattet som hindringer nå er snudd til muligheter.

En av bedriftslederne som ser de positive virkningene av personvernforordningen er Sverre Edin CIO i SG Finans, hvor GDPR ble en igangsettende faktor for fornying: «I SG Finans hadde vi et eldre arkivsystem som ville gjøre det krevende å oppfylle kravene i den nye personvernforordningen. GDPR ble derfor en pådriver for å implementere nytt system og nye rutiner. Vi valgte derfor å inngå avtale med Ricoh om en ny dokumenthåndteringsløsning. I tillegg til å hjelpe oss med å være i samsvar med GDPR, tar løsningen oss et skritt videre. Den bidrar også til å effektivisere og automatisere prosesser for blant annet backoffice og kundesenter.» Sier Sverre Edin CIO i SG Finans.

Lars Kjelling, Business Unit Director i Ricoh Norge.

«Norske ledere ser ut til å ha både digitalisering og bærekraft høyere på agendaen enn noen gang. Det virker som at de ser fordelene av å ta sikkerhet, personvern og bærekraft tydeligere og tar det enda mer på alvor. Ved å ta i bruk teknologi kan de snu reguleringer fra å være en hodepine til å bli en styrke.» sier Lars Kjelling, Business Unit Director i Ricoh Norge.

Finn ut mer på: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/no/designed-for-tomorrow/

Tallene over er hentet fra de norske besvarelsene av undersøkelsen. For tilgang til hele tallmaterialet og utfyllende kommentarer, kontakt lars.kjelling@ricoh.no.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mossfirmaet PS Press Reklame hadde travle dager på Fespa i Berlin. De dro hjem med både en ny maskin og en Fespa-pris.
PS Press Canon
PS Press kjøpte Arizona på Fespa – og fikk en fin pris

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2
Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot
Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel
Heidelberg feirer 175-års jubileum!