Kornit med direkte print på polyester

PUBLISERT: 4 april 2019
OPPDATERT: 4 april
Den første printeren fra Kornit Digital, som benytter den nye NeoPoly-teknologien er Avalanche POLYPRO.

Kornit Digital har nettop lansert en helt ny teknologi – Kornit NeoPoly – som er bransjens første digitale industrielle prosess for print direkte på polyester.

Polyester er den nest største kategorien i det samlede T-shirt-markedet. Det er nøkkelen i sportssegmentet, og vokser innenfor de såkalte «athleisure» og funksjonelle klesplagg. I dag trykkes de på polyester med overveiende analoge løsninger.

Den nye teknologien løser ifølge Kornit en rekke av de utfordringene den analoge prosessen har. Det gjelder problemer med fargemigrasjon, startkostnader og ikke minst miljøproblemer. Med et helt nytt fargesett kan Kornits nye prosess håndtere polyesterapplikasjoner uten å gå på kompromiss med design, seriestørrelse, substrat eller slitasje.

Det nye fargesettet og en nyutviklet fysisk og kjemisk prosess, fremstilt spesielt til herding med lav temperatur, gjør at man både kan foreta prosessen hurtig og samtidig bevare polyesterens egenskaper. Prosessen forhindrer at fargen migrerer på polyesteren. Fargen er Oeko-Tex og Eco-Passport-sertifisert og inneholder ikke PVC eller andre giftige ingredienser.

Det første systemet som er utstyrt med Kornit NeoPoly Technology er den nye Kornit Avalanche Poly Pro. Avalanche Poly Pro er målrettet til bransjen, og gjør det enkelt og kostnadseffektivt å lage både korte og lange serier innenfor polyesterbekledning.

– Kornit er på en misjon for å finne opp bekledning- og tekstilindustrien på nytt med nye teknologier til voksende markedssegmenter, sier Omer Kulka, Kornits visepresident for Marketing og Product Strategy. – Vi arbeider løpende med å bryte teknologibegrensninger, slik at våre kunder kan fornye seg og åpne nye markeder og nye forretningsmuligheter, samtidig med at de blir mer operasjonelle. Den nye NeoPoly-teknologien er et bevis på denne innovasjonsmisjonen.

Den nye teknologien blir bl.a. presentert på FESPA.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.
Epson-7-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324